• Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte)

    Sambon springer till granen och dricker

    Min sambo vill ofta gå över till vår granne och dricka. Jag har inga problem med detta


    MEN att det skall drickas varje gång så in i bänken mycket, Varje gång hon/vi är det så blir hon alltid så full att hon inte minns hur hon kommer hem ett hur hon kommer upp i sängen?.


    Men jag vet och minns för det är jag som alltid får hjälpa henne hem och få henne i säng.


    Till saken hör att vi har 2 barn.


    Ett med depression och skall utredas för autism väldigt akut då hen mår så dåligt.


     


    Jag tycker när man har små barn har man ett ansvar mot dom, om något skulle hända dom


    Och jag tex skulle behöva åka till sjukhuset med den ena hade hon inte kunnat ta hand om den andra. 


     


    Har sagt detta vid flera gånger för att hon skall förstå men det verkar inte gå in? hon har alkoholmissbruk i släkten. När vi var med grannars varje helg för något år sedan så slås det varje fredag och lördag så hon blev full.


     


    Har väldigt god kontakt med mina svärföräldrar som är skilda och svärmor var rädd att hennes dotter skulle få problem.


     


    Jag pratade med grannarna om detta och bad


    Som sluta bjuda min sambo på så mycket alkohol för hon har vissa diagnoser min sambo och med hennes mediciner osv så skall man inte dricka en massa.


     


    Dom förstog och det lugnade ner sig. 


    Men nu försöker min sambo nästan jämt när hon ser att grannen är ute försöka få deras uppmärksamhet för att bli ner bjuden.


    När jag är med dricker jag inte mer än MAX 2 öl.


    Oftas är jag nycker för jag har lika roligt då men enligt mina grannar kan man int ha roligt eller umgås utan alkohol.


     


    Lite därför jag int blir bjuden längre dom vill bara ha med min sambo så får jag sitta hemma själv med våra barn. 


     


    Självklart skall min sambo få ha roligt och hänga med grannarna, det har jag inte problem med men att hon måste JÄMT dricka så hon blir så full gör mig så ledsen och besviken. 😢 


     


    Jag får bara skäll när hon frågar om hon kan gå till om och jag typ visar att jag inte tycker om det (för att jag vet att det slutar med att hon kommer hem stup full) 


     


    Är det fel på mig? 


    Vårt stora barn har som sagt det jätte jobbigt och behöver oss verkligen 24/7

  • Svar på tråden Sambon springer till granen och dricker
  • Anonym

    Du måste skaffa professionell hjälp. Ring vårdcentralen eller familjerådgivning
    Din sambo är alkoholist

  • Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte)

    Det är inte så att det är jämt längre även om hon nog skulle velat det men ändå tycker jag det är jobbigt för hennes käkar nu har sagt att hon int får dricka så mycket när hon fått ny medicin men det verkar inte betyda något heller

  • Anonym (Nä)

    Problemet är inte du. Problemet är att din sambo har ett alkoholmissbruk. Alkoholism är svårt att säga, det beror på hur starkt beroende hon är, om hon t ex klarar av att låta bli alkoholen om hon är i en situation där andra dricker t ex, om hon går i kraftigt försvar osv. Låter som att hon är på väg åt det hållet iaf.

    Ni behöver hjälp. Du måste prata med henne och få henne att inse allvaret. I värsta fall säga att ni behöver flytta isär om hon inte söker hjälp och att du isf måste vara boendeförälder ifall hon inte klarar att hålla sig ifrån spriten.

  • Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte)

    Bjuds det på alkohol tar hon ju alltid, hemma dricker hon inte mycket 1-2 cider eller glas vin. Men när hon är hos grannen 10-12 glas vin.

  • Studentpappa

    Bär inte hem henne, låt henne vakna i trapphuset eller på golvet hos grannen. Blir lite enklare att ta diskussionen om varför det är slutkrökat sen..


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte)
    Studentpappa skrev 2024-07-24 22:32:55 följande:

    Bär inte hem henne, låt henne vakna i trapphuset eller på golvet hos grannen. Blir lite enklare att ta diskussionen om varför det är slutkrökat sen..


    Förstår det du skriver men jag älskar ändå denna person och kan int bara lämna henne så? samtidigt blir jag så ledsen varje gång och hon förstå inte det varje gång jag säger till henne sen går hon i försvar mot sig själv och säge att hon måste få ha kul och att hon kan få släppa alla problem när hon får dricka
  • Anonym (Nä)
    Studentpappa skrev 2024-07-24 22:32:55 följande:

    Bär inte hem henne, låt henne vakna i trapphuset eller på golvet hos grannen. Blir lite enklare att ta diskussionen om varför det är slutkrökat sen..


    Helt perfekt! Alkoholister måste man sluta rädda och släta över. Låt dem stå där och skämmas så inser de lättare varför det inte funkar längre.
  • Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte)
    Anonym (Nä) skrev 2024-07-24 22:39:27 följande:
    Helt perfekt! Alkoholister måste man sluta rädda och släta över. Låt dem stå där och skämmas så inser de lättare varför det inte funkar längre.
    Sant
  • Anonym (Beroendeterapeut)

    Lyckades inte signera men det Studentpappa skrev om att hon behöver få konsekvenser av sitt drickande är faktiskt helt sant, så länge du ?räddar? henne så kommer hon inte inse sitt problem. Det kanske inte ens händer första eller andra gången, men det kommer förr eller senare. 

    Oavsett hur hårt det låter och hur mycket du älskar henne så är det ett misstag att hela tiden rädda henne från konsekvenserna. För att hon ska ta första steget till behandling så måste hon först inse vilken skada alkoholen gör och vilka konsekvenser hennes drickande får. Varje gång du räddar henne underlättar du hennes missbruk. Tyvärr!  


     

  • Anonym (Nä)

    Lyssna på beteendeterapeuten! Du är på väg att hamna i medberoende, särskilt om du börjar rädda henne från konsekvenser. Då kommer även du ha saker att jobba med och era barn behöver en stabil vuxen, så gå inte in i den fällan! Dessutom förlänger det bara lidandet för allihop. Ju förr hon kraschar desto snabbare kan hon återhämta sig, förhoppningsvis, och då helst innan hon utvecklar ett starkare beroende.

  • ragnvaldigur

    Det framgår inte hur ofta hon dricker och hur mycket. Innan ni dömer ut henne som alkis måste den infon redovisas.
    Men ja det verkar ju inte så sunt precis.

  • Anonym (Nä)
    ragnvaldigur skrev 2024-07-25 19:18:46 följande:

    Det framgår inte hur ofta hon dricker och hur mycket. Innan ni dömer ut henne som alkis måste den infon redovisas.
    Men ja det verkar ju inte så sunt precis.


    Hon super ner sig så totalt att hon inte ens minns hur hon kom hem eller i säng och detta gör hon "ofta", som jag tolkar det låter det som varje vecka åtminstone, kanske mer. När hon dricker är det enligt ts 10-12 glas. Hon verkar inte klara av att sätta gränser, använder alkoholen som bedövningsmedel och verkar riktigt driven i att försöka få bli bjuden till grannarna för att dricka och då blir det dessa enorma mängder. Låter som alkoholism i mina öron iaf.
  • Anonym (Ingen hjälp!)

    Suck, alltid detta ständiga prat om att söka hjälp.. Jag som själv har sökt hjälp hos både det ena och det andra stället under en tid på ganska många år, dock inte hela tiden, det orkar man inte. Den här hjälpen som alla alltid säger att folk ska söka... själv fryser jag bara.. jag är lite bitter över hur svårt det faktiskt kan vara att få hjälp någonstans överhuvudtaget, vad det än gäller.. Jag är lite trött på att alla skriver till alla överallt att söka hjälp.. HUR kan alla vara så säkra på att den som söker ens kommer att  FÅ någon hjälp?!? Jag är själv negativt inställd till att alla verkar tro att det bara är att söka hjälp! Ta det med en nypa salt från en ledsen själ som är trött på att försöka få hjälp med att må bättre. Alkohol och droger har jag sökt hjälp för också, har fått lite olika insatser, som öppenvård och behandlingshem. Men inget som fungerat bra och jag skiter i det nu, jag dricker aldrig så jag blir packad, de flesta dagar blir det bara ett par öl. Droger, ja det är ju inte ens lagligt och inte helt säkert att skriva om på nätet men.. jag mår bra så länge jag har dem kan jag säga. Utan den mår jag fruktansvärt dåligt och har en djävulsk abstinens som inte går över utan håller i sig.. Jag har det under kontroll iallafall, jag har en måttlig konsumtion. Innan någon uppmanar andra att söka hjälp så ta reda på om det finns hjälp innan ni lovar att det bara är att söka så finns det någon där som direkt tar emot en med öppna armar..! Jag trodde också på den sagan innan jag sökte och märkte hur svårt det är att komma till rätt person, man bollas hit och dit och jag är less på att läsa såna som skriver "sök hjälp" utan att veta hur illa det ser ut i Sverige med den biten! "Sök hjälp" är som att lova att det är en garanti för att få hjälp omedelbart och utan problem! Sluta skriva så, det är ingen garanti alls att man får hjälp! Var istället mer realistiska och uppmanad inte bara att söka hjälp. Vad vet ni vad det finns för hjälp att få?! Svara på det innan ni övertalar någon, som söker och tror att det går så lätt som ni får det att verka, som kommer få en chock om de har lika otur som jag och många andra: Ni står där och undrar vad det var för hjälp som folk menade fanns........

  • Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte)

    Hon dricker inte så mycket jämt men någon gång i månaden tack vare att jag kan få henne till att inte gå till grannen även om grannen tycker hon skall vara med varje helg trots att jag bett dom sluta med att bjuda henne.

  • Anonym (Nä)
    Anonym (Känner mig hemsk, men ändå inte) skrev 2024-07-26 20:51:03 följande:

    Hon dricker inte så mycket jämt men någon gång i månaden tack vare att jag kan få henne till att inte gå till grannen även om grannen tycker hon skall vara med varje helg trots att jag bett dom sluta med att bjuda henne.


    Fortfarande för ofta för att vara ok. Alla kan trilla dit på en rejäl fylla kanske en gång om året, då har man fortfarande inte riktigt koll på sitt drickande men är verkligen ingen alkis iaf. Din sambo däremot... Hon har problem.
Svar på tråden Sambon springer till granen och dricker