Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Få bukplastik via landstinget

Har lidit av extremt stor mage sedan sista graviditeten 2017, senast för ett par veckor sedan kom det fram en person jag inte sett på länge och hon gratulerade mig till graviditeten. Jag fick förklara att jag är inte gravid, hon såg väldigt frågande ut eftersom jag ser faktiskt ut att vara gravid i 7 månaden. Jag har sedan april sprungit 3 ggr/vecka 40 minuter åt gången, slutat helt med socker, gjort magövningar...och gissa..jag gick ner 5 kilo, dvs knappt någon skillnad alls på magen, den putar fortfarande rakt ut. Jag hatar numera min kropp och finns inga kläder som sitter bra. Hade jag haft råd hade jag inte tvekat en sekund att göra en privat bukplastik men nu har jag tyvär inte det. Hur ska jag kunna få en operation via landstinget? 
    Mycket tacksam för tips.

• Svar på tråden Få bukplastik via landstinget
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sofie) skrev 2024-07-25 01:27:46 följande:

Man får inte såna operationer av landstinget. Isåfall skulle man ju lika gärna få gratis bröstlyft eller implantat efter amning, hjälp att fixa hängande hud , bristningar , kejsarsnittärr osv. Är det kosmetiskt får man betala själv även om man mår väldigt dåligt av det. 

I mitt fall är det inte bara kosmetiskt, jag har även delade magmuskler och bråck i ett stort område runt naveln så magen putar extra mycket där. 
    Sjukvårdspersonal har sagt att jag har ovanligt svaga magmuskler redan innan graviditeten och har även grav svank som gör att jag mer eller mindre alltid har ont i svanken. Jag har försökt sedan 2017 att bli av med magen men ganska omöjligt, jag är ganska smal i övrigt på armar och ben men min stora mage gör att jag har ett väldigt högt BMI och läkarna tycker att jag ligger i riskzoonen att få en tidig propp. Därför, undrar jag om det går att få operation via landstinget och har väldigt lite med kosmetiskt att göra
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sofie) skrev 2024-08-05 10:28:35 följande:

Har man gått ner extremt mycket i vikt (t.ex efter en gastric bypass) och har väldigt mycket hängande hud kan man faktiskt få hjälp av landstinget. Men det verkar ju inte vara det som är problemet i det här fallet. Jag tycker TS borde gå till en vanlig läkare och kolla upp det där med bråck , kolla om hon har IBS eller inte tål någon mat och kolla om det är något annat som hon kan få hjälp med. Och försöka träna magen eftersom det kan hjälpa att hålla in allt.

Jag kan utesluta matallergier, det är redan kollat. Jag har bland annat lumbar lordosis, dvs ovanligt krökt svank vilket bidrar till extra mage och värk i svank. Jag äter i princip aldrig något med socker i, äter ganska små portioner med frukt som mellanmål. 
    Läkarna säger att mina magmuskler är son trasiga uttänjda gummisnoddar som inte går att träna upp. Och bråcket i sig då som ställer till det....
    Jag har dessutom häng på magen, jag får lyfta upp magen för att se vecket som är rött. Jag har skickat en egenremiss nu så får vi se vad som händer. Får jag ingen hjälp så får jag betala själv, jag kommer inte få se mina barn växa upp annars, med min mage kommer jag snart få en propp. Antingen hjälper landstinget mig (troligen inte pga alla nedskärningar) eller så får jag betala själv, något måste göras.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bukplastik) skrev 2024-08-20 19:42:37 följande:

Hej!
    Ja, du kan få en operation av landstinget. Eller ja, det beror på vad kirurgen bestämmer för. Jag är i samma sits. Efter barn hittade inte mina magmuskler tillbaka, dessutom fick jag navelbråck & bukväggsbråck.
    Ser höggravid ut men är inte överviktig.
    Jag blev beviljad operation som snart kommer ske.
    Gör en egen vårdbegäran via 1177 till din kirurgmottagning. 

Lycka till!

Tack för svar. Då är vi i liknande situation. Mina magmuskler är så uttänjda så de kan jämföras med en uttänjd gummisnodd. Jag skickade egenremiss till ett sjukhus för ett tag sedan och har fått en kallelse, vet inte hur det kommer att gå, men har jag blivit kallad så är det förhoppningsvis en chans till operation. 
    Får man fråga vad för slags operation du ska göra?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bukplastik) skrev 2024-08-20 20:43:35 följande:
    Dom ska sy ihop mina magmuskler, laga mina bråck och sen tar dom även bort mitt hudöverskott. Så kommer bli en stor operation. 
    Okej, ja det låter ju som en stor operation. Jag önskar dig lycka till!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sofie) skrev 2024-08-20 22:10:20 följande:
    Låter ju som du har mycket problem så du behöver ju få hjälp iallafall . Vad säger dina läkare att du ska göra åt det? Tycker de inte det behövs någon operation? Bråcket måste du ju få hjälp med. 
    Ja jag har en hel del bekymmer med magen, om man inte visste det så kan man tro att jag är gravid i 8e månaden eller har en stor tumör i hela buken, det ser verkligen bisarrt ut. Mina organ får ju inget stöd då varken bukhinna eller muskler fyller någon funktion längre, tarmljuden är jättehöga, låter som tarmarna ligger utanpå magen. Ständig värk i svank då jag har en onormal svank så magen sliter ju på svanken ännu mer. Inga kläder passar, får ha byxor med resår i midjan, mammabyxor, det enda som går på och det är många år sedan jag var gravid...bara för att nämna några av problemen. 
    Jag har fått en kallelse nu till ett sjukhus, så jag hopoas i och med detta att det kan bli en operation.
Svar på tråden Få bukplastik via landstinget