Anonym (Anonym) skrev 2024-07-23 21:41:28 följande:
Har du fått bort allt på egen hand? Hur gjorde du i så fall? Jag har tänkt att vi ska använda cederträblock i alla garderober efter att de har besprutat. Sen tänkte jag att jag ska lägga alla bebis kläder i vakumpåsar sedan plastlådor, kommer inte kunna tvätta dessa med tanke på att de inte tål 60 grader, får skaka de utomhus och hoppas på att larverna inte hunnit ta sig in där, vill inte heller lägga tillbaka barn kläder i den garderoben med gift innan vi har verkligen fått torka och städa ordentligt, medlet ska vara kvar i några dagar för att verka.
Ja de små mattor som har gått att tvätta har vi tvättat i 60 grader och torktumlat. Någon matta blev förstörd helt då var vi tvungna att slänga. Däremot har vi stora mattor i vardagsrummet och liknande som vi inte kan tvätta då de inte får plats i tvättmaskin, vi kan inte heller lägga i plastlådor då alla lådor är små för mattorna så enda lösningen har varit att dammsuga noga och moppa för att inte få dessa larver att trivas under. Vad har du gjort med soffa och säng? Hur sanerar man dessa? allt känns så komplicerat just nu och jag har verkligen panik över att ha läst så mycket om att dessa larver är helt omöjliga att få bort trots flytt och allt😭 hade vi haft råd så hade bästa lösningen varit att slänga allt och flytta och börja om från början med det är helt omöjligt.
Skrev ett långt inlägg igår som försvann men ja...Gått igenom allt, inte bara textilier då de i jakt på dessa hamnar överallt. Fryst, tvättat, haft i torkskåp, cederträspray har för mig varit mer effektivt än blocken även om jag har dom. Torkar ur byrålådor med såpa när jag byter kläder för säsongen och brukar spraya lite bakom dom. Sprayen är lite klibbig så kan inte ligga med kläder emot. Stora plastlådor att förvara kläder i tills ev åtgärder är gjorda vilket är bra för överblick om något faktiskt är angripet. Jag hade aldrig sparat större lurvigare mattor, inte värt stressen. Såg enbart någon enstaka under lakanet så jag har sprayat under den, bytte soffa men den skulle ändå bytas. Kolla om någon bekant har en garagefrys eller om hyresvärden har någon om ni har en uthyrningslokal.
Även om ni skulle så kan de komma in snart igen. Svårt att skydda sig helt.