• Anonym (Anonym)

    Pälsänger

    Jag behöver all hjälp och råd!!! :(((
    vi har tyvärr drabbats av pälsänger i vår lägenhet. Vi har så klart anmält detta till vår hyresvärd och nomor har varit och sprutat med vanlig insektsmedel, ångbehandlat listerna i lägenheten men det hjälper inte! Vi hittar fortfarande larver. så nomor har bokat en tid för oss nästa vecka där de ska spruta in hela lägenheten inklusive gardeoberna med gift. vi har tvätta kläderna och torktumla i 60 grader att alla kläder har antingen blivit förstörda eller krympt. vi har ingen möjlighet att frys kläder då vi har en jätte liten frys med enbart 3 lådor. jag är så trött på dessa äckliga larver och skalbaggar, jag är också gravid och är så trött på att städa så mycket dagligen, har grov foglossningen som gör saken värre :( känner mig så nedstämd och trött, någon som har haft pälsänger hemma och hur blev ni av med dem? Är det omöjligt? Och kan de äta på alla våra kläder samt nya bebis kläder och möbler? :( är det farligt med de giftet som nomor kommer spruta? jag har pratat med dem och de nomor sa är att jag ska inte vistas i lägenheten i 24h sen kan jag vara som vanligt i hemmet trots att medlet finns då det torkar ut men jag känner mig så nervös och rädd, någon med erfarenhet? Snälla uppskattar allt hjälp och vill bara bli av med dessa äckliga kryp😭😭😭

  • Svar på tråden Pälsänger
  • Anonym (Anonym)

    någon med erfarenhet? :(((( 

  • Anonym (Anonym)

    Puff

  • Anonym (Jag)

    Har också , trodde de var borta för jag hade städat noga men har sett igen nu. 


    Jag är lite rädd för insektsmedel och sånt eftersom jag också är gravid (fast det är säkert ingen fara om de säger det) men funderar på att beställa röd ceder.
    Har du testat det? 

  • Anonym (Äng)

    Vet inte mycket om detta, men ni verkar ju ha en invasion av dessa och jag vet inte hur vanligt det är. Hos mig har dom dykt upp i enstaka fall och ett par stycken i så fall. Men det är ju viktigt att man håller rent på golv och diska noggrant så minskar man risken för att dom får fäste. Men som sagt, ni har nog lite större problem än så. Bra att ni får hjälp. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-23 19:48:19 följande:

    Har också , trodde de var borta för jag hade städat noga men har sett igen nu. 


    Jag är lite rädd för insektsmedel och sånt eftersom jag också är gravid (fast det är säkert ingen fara om de säger det) men funderar på att beställa röd ceder.
    Har du testat det? 


    Det är så äckliga får panik. Har kanske sett 10 larver under ca 2-3 månader tid och får panik. Hitta även små hål i mina underkläder men de var ju ingen tyg som de gillar att äta på så är osäker om det är pälsänger som ätit på eller typ tvättmaskin med tanke på höga grader. 
    Jag är också jätte rädd för insektsmedel men jag frågade flera gånger han som kom från nomor och han sa att de viktiga är att jag inte vistas där på 24h därav karenstid på 24h sen skulle de gå bra men känner också mig orolig med tanke på att de ska spruta i garderoberna och medlet ska ligga kvar när kläderna ska läggas tillbaka, får ta och fråga igen när de kommer nästa vecka. Anledningen till varför jag gick med på att de sprutar gift är att jag har under flera månader städat hysteriskt, tvättat, tagit under alla mattor, hela soffan, sängen och i köket i skafferiet över allt och nu känner jag verkligen panik över att dessa kryp ska vara kvar när jag får en liten bebis:( så rädd att dessa äckliga kryp ska krypa på bebis eller äta på nya kläder och barnvagn och allt möjligt. 

    har köpt rödcederträ block men inte lagt in i garderoberna än för läst lite om graviditet och oljan att man ska undvika men vet Om det gäller blocken med, har du hört eller läst något om det? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Äng) skrev 2024-07-23 19:52:13 följande:

    Vet inte mycket om detta, men ni verkar ju ha en invasion av dessa och jag vet inte hur vanligt det är. Hos mig har dom dykt upp i enstaka fall och ett par stycken i så fall. Men det är ju viktigt att man håller rent på golv och diska noggrant så minskar man risken för att dom får fäste. Men som sagt, ni har nog lite större problem än så. Bra att ni får hjälp. 


    Vi har inte så många enligt nomor, har Hittils hittat ca 10 larver och några baggar men man är så rädd att det ska bli över hela lägenheten. Hur har du gjort för att få ner antalet? 
  • Anonym (E)

    10 larver är verkligen lite så förvånad över att det är en så stor operation redan. Låna en frysbox eller köp, ni behöver inte ha kvar den för evigt. Ha stängda lådor för kläderna och vad har ni för kläder där allt går sönder eller krymper i 60? :O Cederträspray är superbra. Man får räkna med att det tar ett tag då deras utvecklingstid är lång och lätt att missa en. Så kan de alltid komma in igen...Inte kul men sant.


    Antar att du menar att du tagit bort alla mattor?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2024-07-23 20:37:01 följande:

    10 larver är verkligen lite så förvånad över att det är en så stor operation redan. Låna en frysbox eller köp, ni behöver inte ha kvar den för evigt. Ha stängda lådor för kläderna och vad har ni för kläder där allt går sönder eller krymper i 60? :O Cederträspray är superbra. Man får räkna med att det tar ett tag då deras utvecklingstid är lång och lätt att missa en. Så kan de alltid komma in igen...Inte kul men sant.


    Antar att du menar att du tagit bort alla mattor?


    Anledningen till varför de blev så stort är för att vi har innan vi fick pälsänger haft fläskänger  med och de andra kom så tät inpå så därför sprejar de nu för att få bort egentligen båda två då de har svårt att veta om de är pälsänger larver eller fläskänger med dessa larver hittar vi lite överallt och om man räknar både fläskänger och pälsänger så har vit totalt hittat mer än 10 st larver de är kanske 25-30 stycken totalt Larver totalt och runt 15 skalbaggar. 

    Problemet är bara att jag känner mig så osäker på att spruta gift nu under graviditeten men de är också jätte jobbigt om dessa larver och skalbaggar tar över hela lägenheten så att de nästan blir helt omöjligt att få bort dem. 


    Jag menar att jag har städat under alla mattor och torkat med såpa och sen har jag även dammsugit alla mattor, men mattorna ligger kvar, jag har inte tagit bort helt utan brukar dammsuga under och moppa varannan dag och det är som sagt helt ohållbart med min foglossning :( 

  • Anonym (E)

    Då förstår jag lite bättre. Även om jag inte tycker det är så många :P


    Min lägenhet blev inte sanerad av något företag utan jag har själv använt medel+cederspray och gått igenom allt.


     


    Jag hade tagit bort alla mattor och lagt i lådor tills vidare. Inte värt besväret och genomskinliga plastlådor gör att du kan ha en överblick utan att dammsuga. Badrumsmattor klarar 60 och är mjuka om det behövs några mindre.


     


     

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2024-07-23 21:18:07 följande:

    Då förstår jag lite bättre. Även om jag inte tycker det är så många :P


    Min lägenhet blev inte sanerad av något företag utan jag har själv använt medel+cederspray och gått igenom allt.


     


    Jag hade tagit bort alla mattor och lagt i lådor tills vidare. Inte värt besväret och genomskinliga plastlådor gör att du kan ha en överblick utan att dammsuga. Badrumsmattor klarar 60 och är mjuka om det behövs några mindre.


     


     


    Har du fått bort allt på egen hand? Hur gjorde du i så fall? Jag har tänkt att vi ska använda cederträblock i alla garderober efter att de har besprutat. Sen tänkte jag att jag ska lägga alla bebis kläder i vakumpåsar sedan plastlådor, kommer inte kunna tvätta dessa med tanke på att de inte tål 60 grader, får skaka de utomhus och hoppas på att larverna inte hunnit ta sig in där, vill inte heller lägga tillbaka barn kläder i den garderoben med gift innan vi har verkligen fått torka och städa ordentligt, medlet ska vara kvar i några dagar för att verka. 

    Ja de små mattor som har gått att tvätta har vi tvättat i 60 grader och torktumlat. Någon matta blev förstörd helt då var vi tvungna att slänga. Däremot har vi stora mattor i vardagsrummet och liknande som vi inte kan tvätta då de inte får plats i tvättmaskin, vi kan inte heller lägga i plastlådor då alla lådor är små för mattorna så enda lösningen har varit att dammsuga noga och moppa för att inte få dessa larver att trivas under. Vad har du gjort med soffa och säng? Hur sanerar man dessa? allt känns så komplicerat just nu och jag har verkligen panik över att ha läst så mycket om att dessa larver är helt omöjliga att få bort trots flytt och allt😭 hade vi haft råd så hade bästa lösningen varit att slänga allt och flytta och börja om från början med det är helt omöjligt. 

Svar på tråden Pälsänger