Pälsänger
Jag fick pälsängrar i lägenheten en gång i tiden.
Det första tecknet var hål i T-shirts högen( hade alla kläder i en klädkammare ) flera små hål på samma ställe på flera platser bredvid varandra. De hade alltså krupit upp och ner i klädhögen.
Ringde genast min kloka mamma och hon berättade att det förmodligen var pälsängrar och att då säkert finns någon gömma någonstans.
Läskigt🤢
Jag tog ut allt på balkongen( ville inte riskera att skaka ut fler baggar och larver i lägenheten ) och verkligen inspekterade plagg för plagg.Fick höra att de trivas extra mycket i ull och liknande material.
Jag hade en hel kasse med garnnystan och såg direkt flera bagge skal på garnen och när jag sakta rullade ut garnet mot mitten hittade jag fler och fler larver och baggar!
Jag kastade ALLT som hade hade hål och minsta antydan till att vara angripet.
Speciellt ullsockor, tröjor och annat.
Jag gick även igenom alla böcker ( bläddrade igenom sida för sida ut på balkongen ) jag verkligen sanerade allt!
Mattor hade jag två stycken vilka gick att tvätta ( bomull) och när allt var tvättat eller gåtts igenom lade jag allt i flyttkartonger och ställde dem i rummen på mitt av golven.
Jag lät dem spraya och höll mig hemifrån en vecka😅
Sedan tog jag ut låda gör låda ut på balkongen för att vara ytterligare säker på att fanskapen var borta!
Hade stenkoll på allt och som tur var kom dem inte tillbaka.
Hade jag haft lurviga mattor så vete sjutton om jag inte hade slängt dem, detta slit vill jag aldrig behöva gå igenom igen.