Inlägg från: Anonym (Polisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Polisen)

Vad är fördelen?

Cathariiina skrev 2024-07-27 18:08:45 följande:
    Det skrev jag ju. Republikanerna är mot allt sådant, så även om de inte kommer att förbjuda det - för de är emot förbud också, USA är ett fritt land - så kommer de inte heller att understödja det med skattemedel mera. Och då kommer det att dö ut, för de som vill ha pride och liknande varken vill eller kan betala själva. Det är samma grupper som vill suga ut samhället. 

Det var inte jag som ville gå med i NATO, men nu när vi är med där, så får vi väl hoppas att Trump kan agera lite "friendly father" åt oss också... Han blir ju vår högste överbefälhavare. Och jag säger igen, att det INTE var jag som ville att den amerikanske presidenten skulle vara det, oavsett vem han är. Men vi fick ju inte folkomrösta om skiten.
    Du fortsätter ju med dina egna antaganden, för att inte tala om antagandet att dina antaganden ska inträffa i Sverige bara för att Trump blir president i usa.

Du förstår inte hur folkomröstningar fungerar. Du verkar gå i villfarelsen att det är ett exekutivt beslut från folket. Svenska folket har tidigare röstat för att få kärnkraften att försvinna och att vänstertrafiken stanna kvar.

Trump har tidigare indikerat att han kommer att skapa en konflikt inom Nato. Innebär i förlängningen en konflikt mellan Europa/ usa och därigenom Sverige.
  • Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-07-27 18:08:45 följande:
    Det skrev jag ju. Republikanerna är mot allt sådant, så även om de inte kommer att förbjuda det - för de är emot förbud också, USA är ett fritt land - så kommer de inte heller att understödja det med skattemedel mera. Och då kommer det att dö ut, för de som vill ha pride och liknande varken vill eller kan betala själva. Det är samma grupper som vill suga ut samhället. 

Det var inte jag som ville gå med i NATO, men nu när vi är med där, så får vi väl hoppas att Trump kan agera lite "friendly father" åt oss också... Han blir ju vår högste överbefälhavare. Och jag säger igen, att det INTE var jag som ville att den amerikanske presidenten skulle vara det, oavsett vem han är. Men vi fick ju inte folkomrösta om skiten.
    Det här stämmer inte heller. Du verkar okunnig.
  • Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-07-27 18:26:32 följande:
    OK han får inte titeln "Överbefälhavare", men han står över den högste militären och bestämmer i stora drag, sedan får generalerna bryta ner det på strategisk nivå. Det ÄR faktiskt så. 
    Har du fått för dig att Trump isf bestämmer över Nato?

Varför diskuterar jag ens med dig.
  • Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-07-27 20:06:11 följande:
    www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-kan-nato-paverkas-om-trump-blir-president

Att dra sig ur Nato helt skulle vara svårt att driva igenom, men att sänka engagemanget och därmed trovärdigheten för Nato är fullt möjligt för en amerikansk president menar Björn Fägersten.

? En amerikansk president är överbefälhavare och kan absolut reglera engagemanget.

Det här skrev du:  

"Det var inte jag som ville gå med i NATO, men nu när vi är med där, så får vi väl hoppas att Trump kan agera lite "friendly father" åt oss också... Han blir ju vår högste överbefälhavare. "

Tror du fortfarande att Trump isf blir överbefälhavare över Nato? Eller är dina tankegångar över Trump som överbefälhavare något Qanon-skit?
  • Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-08-01 21:11:54 följande:
    Jomenvisst... Drömmer Tomte Död
    Det är smärtsamt att läsa det du skriver.
  • Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-09-10 14:59:10 följande:
    Det mesta knarket kommer in från Sydamerika, så kan USA hålla gränsen vattentät där så blir det lite bättre i alla fall. Kamala klarar ju uppenbart inte av det.
    Du menar att trump ska hålla knarket borta från Sverige på något underligt sätt? Herregud 
  • Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-09-10 15:45:52 följande:
    Jag tror att Xenia syftade på situationen i USA. Fast på en övergripande nivå blir det nog bättre för oss också om knarket inte kommer in i USA, eftersom trenderna kommer därifrån. En sund, knarkfri ungdomsgeneration i USA skulle påverka våra unga också i rätt riktning. 
    Finns absolut ingenting som indikerar att ett sånt scenario är sannolikt. För det första att knarket skulle minska i usa, tvärtom, knark har legaliserats i många stater på senare tid. För det andra att något sånt skulle påverka Sverige.
  • Anonym (Polisen)
    Anonym (MAMA) skrev 2024-09-11 08:50:11 följande:
    Att resten av världen inklusive Sverige tvingas skärpa sig.

Att en sådan som Putin tycker att Trump är obehaglig för att han är "nyckfull" och "inte förutsägbar" och Kina känner säkert samma de om Trump.

Att han inte är politiker utan affärsman och därför använder okonventionell metoder, öppnar nya dörrar, visar på nya möjligheter. Han fick fyra muslimska länder att sluta fred med Israel och nu har han sagt att hans plan för att knäcka Ryssland och dess krigsvilja bygger på att dumpa oljepriset och knäcka landet ekonomiskt, inifrån istället för att försöka vinna militärt över Ryssland.

Han bryter upp en stagnerad politisk spelplan och de som idag sitter bekvämt på sina stolar på den spelplanen hatar honom för det.

Sluta fred är en sanning med modifikation. Trump la sig i i Israel redan 2020 och berättade för landet hur gränsdragningar skulle se ut. Ganska kontroversiellt. Man kan ju tycka att det är upp till landet själv. En av hans slogans är "americanism not globalism" Det kan man tolka på lite olika sätt. 

Finns ingenting som indikerar att Trump skulle kunna lösa Ukraina konflikten genom oljepriser. Det säger sig självt. Ryssland är föremål för många sanktioner redan idag. Nya upptäcks hela tiden. Usas olja går till deras militärindustri framförallt och hur skulle den strypas i mitten av internationella konflikten? Den oljereserv som fanns knuffades ut under covid, sen så är den inte så mycket att det skulle kunna påverka oljepriset. Det fungerar inte som guldpriset, då olja är en konsumtionsvara.

Det Trump sagt har varit att han tänker dra bort det militära stödet från Ukraina. Då är Europa kvar (inklusive Sverige) och är försvagade. För kriget kommer inte att upphöra pga det. Det är ju orimligt.

Under Trumps styre så accelererade konflikten med kina. En hel del propaganda mot kina kablades ut. Det gick i princip från noll till hundra. Gissar att kina bidar sin tid och invaderar Taiwan om Trump går till makten.

Trump är nyckfull och oförutsägbar mot Europa. Det är osäkert om han i så fall kommer att fortsätta vänskapsbanden med Europa. Den dåvarande tyska förbundskanslern fick i ett samtal med Trump påminna honom att usa och Europa faktiskt är vänner. Det borde säga alt.

• Anonym (Polisen)
    Cathariiina skrev 2024-09-11 15:02:41 följande:
    Jag tror inte att det går fullt ut, men Trump och hans familj är i alla fall goda föredömen. Och även hans vicepresidentkandidat och dennes familj. Trumps familj är också alla välvårdade, som vi diskuterade i en annan tråd. Det hör ihop med att inte knarka:

Donald Trump and children are sued by New York attorney general for fraud |  Reuters
    Dina inlägg är bara så konstiga.
  • Anonym (Polisen)
    Anonym (X) skrev 2024-09-11 16:40:10 följande:
    Fast de sysslar ju med annan kriminalitet, bl a ekonomisk. 
    Han betalade $0 i skatt 2011. Sen så har han försnillat pengar som skulle gå till välgörenhet till ett barnsjukhus. Skulle inte klassa det som goda föredömen.

(han vill förresten legalisera weed i Florida också, Florida state dras med en hel del narkotikaproblem)
  • Anonym (Polisen)

Florida förresten, de vill förbjuda aborter helt med motiveringen att de tänker på barnen.

Men förbjuda barnäktenskap verkar de inte kunna göra.

• Anonym (Polisen)
    Anonym (MAMA) skrev 2024-09-12 08:10:58 följande:
    Du frågade vad som skulle vara fördelen med Trump som president och jag gav dig några fördelar.

Det finns en bok från 1987 som heter "The Art of the Deal" där han beskriver 11 viktiga punkter i att göra lyckade affärer, främst fastighetsaffärer som han ägnat mest tid åt.

Läs den boken, eller åtminstone de 11 råden, och titta sedan på hur han agerar som president. Det är omöjligt att inte se likheterna i allt från byggandet av muren till förhandlingarna med de fyra muslimska länderna som slöt fred med Israel under hans ledning.

Där hittar du också han pompösa och bombastiska stil, fylld av skryt.

Skrytet är en del av strategin. Det är medvetet för att skapa uppståndelse kring honom. Skapa press-klipp och uppmärksamhet. Vilket i sin tur skapar nya möjligheter.

Trumps stora, stora fördel (för resten av världen) är att han inte är politiker utan affärsman. Han vänder upp och ned på spelplanen.

- Plötsligt blir Putin osäker på vad han törs göra och inte för Trump beter sig inte som alla karriärpolitiker han annars har att hantera.

- Plötsligt kan Trump bryta mot "politiska tabun" som alla andra politiker tar för givna - eftersom de faktiskt inte ÄR givna och skrivna i sten - och så får Trump resultat. Som här:

edition.cnn.com/2018/07/11/politics/trump-germany-russia-captive-nato/index.html

Trump säger vad alla egentligen vet (att Tyskland sitter fast i ett beroende av Ryssland) men ingen vill säga öppet, av artighet mot Tyskland, och så blir det obekväm stämning runt bordet.

Men när Trump väl har sagt det blir det möjligt för alla att säga det och så kan Tyskland och andra byta inriktning på sin politik.

Där har du Trumps stora bidrag till politiken.

Om jag sammanfattar det du skriver så är Trumps galna manér en del av en taktik som handlar om att göra Ryssland osäkra och att han via ett magiskt trollslag ska göra Tyskland oberoende av Rysslands olja. (Samtidigt som han drar sig från det militära stödet till Ukraina)

Hur ska det fungera tror du? Det är fruktansvärt ologiskt.

Och hur tror du Sverige blir drabbat? Sverige och Europas kamp med Ukraina blir svagare om usa lämnar. (med ursäkten att Tyskland inte i en handvändning kan vända sitt oljeberoende)

• Anonym (Polisen)
    Anonym (MAMA) skrev 2024-09-12 13:15:44 följande:
    Det där var en riktigt dålig sammanfattning av det jag skrev.
    Jaså? Jag tyckte ditt inlägg vara ganska dåligt. Du verkar mest ha en idé över att genom att Trump ska starta en konflikt med Tyskland (och Europa) ska automatiskt lösa kriget i Ukraina. Det är fruktansvärt ologiskt och orimligt. Är det en del av den galna avskräckande taktiken som Putin ska reagera på?

Vad är vinsten för Sverige här? (och påstå inte att vinsten för Sverige är att kriget i Ukraina tar slut pga att Trump stryper stödet av krigsmateriel till Ukraina med ursäkten att Tyskland inte kan göra sig olje-o-beroende av Ryssland i ett trollslag det är bara så knäppt)
Svar på tråden Vad är fördelen?