Inlägg från: Anonym (Jane) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jane)

Faller snett i livet men myndigheterna ser mig inte, vad kan andra kommuner göra?

Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 13:59:38 följande:
    Faller snett i livet men myndigheterna ser mig inte, vad kan andra kommuner göra?

Ung man på 39 år som suttit hemma sen 2005 och blivit nonchalerad i alla år,
    klarar mig inte själv men vet att med rätt stöd och rätt bemötande kan mitt liv lösa sig på många sätt.

Vad är chansen att en annan  kommun helt enkelt kunde hjälpa mig både med flytt och bostad och ge mig en helt ny chans genom ett korrekt bemötande och dialog?

Säger lagen att man inte får hjälpa folk i andra kommuner?

Jag hamnade snett då jag gick gymnasiet, fick aldrig växa och utvecklas,
    sen har jag suttit hemma med sjukbidrag sen dess och mina problem har man burit med sig i åratal....men få igång en dialog är omöjligt....

Deras senaste bud är att få boendeplats och låta boendepersonalen ta hand om mig, egen lägenhet med personal i huset så att säga, för en kostnad av 2200kr i månaden i omsorgsavgift, jag backade ur direkt förstås......

Kan reglerna hindra kommuner från att hämta upp folk från andra kommuner?

Vill du ha hjälp av en annan kommun får du flytta dit. Självklart tar ingen annan kommun ansvar för dig om du inte bor där, så ser systemet inte ut.

Vad är det för hjälp du vill ha och som skulle få ditt dina problem att lösa sig?
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Vingklippt39) skrev 2024-07-22 15:04:50 följande:

Personliga Ombud backade ur också.
    Troligtvis för att jag kritiserat dem för att dom sagt att jag ska droppa
    mina drömmar om skola och arbete och sen föreslagit att jag ska gå hemma.

Han skötte kontaktpersonskap förr också. 
    "Du får inte gå på affärer med kontaktperson, det stödet ska bostöd göra".
    Jag får alltiså inte gå in på en Coop butik och sitta ner i förbutiken och fika med min kontaktperson?

Men dom har framförallt inte sett att mitt liv börjar reda upp sig.
    Dom ser en problematik...som dom inte kan tänka sig kan lösa sig 
    om man får igång en samverkan.

Vad har du för sjukdom, och är det rimligt att du kan återgå till arbete i framtiden?
Svar på tråden Faller snett i livet men myndigheterna ser mig inte, vad kan andra kommuner göra?