• Anonym (Hur ska jag göra)

    Svärföräldrarna är hoarders

    Eller ja, kanske inte hoarders som man tänker sig i extremfall (med de som har gångar i huset, skadedjur osv) men de är så OTROLIGT stökiga och helt ärligt lite sunkiga.
     
    Detta är ett problem för mig under hela somrarna då vi umgås ihop. Först hos mig och min man, sedan hos dem. Jag ogillar hela stöket som blir hos oss - hos dem ogillar jag även där stöket samt att allt är ofräscht.
     
    Exempel så ni förstår:
     
    Hemma hos dem är det så mycket plotter och saker överallt att man knappt får plats i deras gästrum med våra barn. I gästrummet är det massor med pant, en micro (som inte fick plats i köket pga stök där med), smutstvätt liggandes, en bokhylla fullt med absolut allt och ingenting (de säger själv att de inte vet vad som finns där exakt), en gammal gitarr ligger på golvet. Gardinerna är värdelösa. Väggarna är målad i en fruktansvärd ful färg och slitna, har inte blivit ommålat på flera, flera år. Garderoberna likaså. Madrassen vi sover på är bara äckligt och otroligt tunn, till och med ett av våra yngre barn utbrast "mamma det är smutsigt" och försökte torka bort fläckarna... Sängkläderna och handdukarna känns sunkiga, ofräscha och urtvättade. Täcken och kuddar är håliga, tunna och även de sunkiga. Alla dörrar är katastrof - gamla, lite söndriga och stänger inte ute något ljud överhuvudtaget. Toaletterna är ofräscha, alltid otroligt mycket stänk av tandkräms-skum på spegeln från när de borstat tänderna (märker även av detta när de är hos oss, jag vet tusan hur de borstar tänderna men helvete vad det skvätter bara på en kväll), tomma toarullar osv. Köket är också stökigt och ofräscht, man får aldrig plats. Inga sopor eller så som ligger och blir äckliga dock tack och lov, men alltid tomma kartonger, gårdagens rester mm. Förutom detta är det plotter överallt genomgående i hela boendet - prydnadssaker, pappersfakturor, mediciner, kapsylöppnare, glasögon, nycklar, näsdukar osv. Det är liksom ö v e r a l l t. Väggarna är även de fulla av plotter - vissa har dock sentimentalt värde så det kan man inte säga något om. Men det blir så otroligt rörigt alltihop.
     
    När de är hos oss jobbar jag i motvind konstant. Jag är uppväxt att man lämnar ett rum fint och snyggt, och jag mår otroligt bra av ordning och reda, rena ytor, fräscha textiler osv. Men herregud, jag fixar inte att hålla ordningen när de är hos oss. Isåfall skulle jag inte göra något annat. Där har jag lärt mig att försöka strunta i det och försöka ha mina rum där jag har min ordning - sen städa när de åker. Då behöver jag bara städa en gång iallafall, även fast det är mycket. De är mästare på att sprida ut sina och saker när de är hemma hos oss, även fast de har ett stort gästrum med dubbelsäng och massor med tomma garderober att lägga sina saker i. Men som sagt, hemma hos oss kan jag ändå hantera.
     
    Problemet för mig är när vi är hemma hos dem. Jag tar redan med mig egna sängkläder, handdukar osv. Men jag kan ju inte ta med mig en egen säng? Börja ta ut deras pant/micro I det lilla rummet vi bor i? De har pratat länge om att rensa i den där bokhyllan och på andra ställen, så länge jag och min man varit ihop, men ingenting händer. Helt ärligt så känner jag mig rätt ovälkommen - min man är enda barnet och jag tycker det är rätt nonchalant att inte se till att vi får något mer än en tunn, smutsig gammal madrass på golvet att sova på? När jag varit gravid fick jag panik båda gånger för jag sov så obekvämt, grät efter några dagar. Vi har två barn och haft det nu i ungefär 5 år, och jag tänkte väl när jag var gravid med andra - att NU blir det väl ändå ordning på det där gästrummet. Det blev det inte, trots att de även sa det. De säger typ "du som är så bra på inredning, kan inte du skicka tips?" Och jag skickar MASSOR med tips men INGET händer. De får också handdukar, sängkläder osv som presenter av oss men det är ju skitsamma när de inte kan tvätta sakerna ordentligt eller lägger det på en sunkig madrass och har i tunna, urtvättade täcken... De kan liksom inte ta hand om sakerna?
     
    Vart står då min man i detta undrar ni? Han tycker inte att det är ett problem. Jag har försökt ta upp det med honom och han blir otroligt stött varje gång, och tycker att jag är gäst i deras hem och det är ju så de vill ha det. Madrasserna är helt okej, det gör inget att de är fläckiga är hans åsikt. De ska få ha sina saker precis vart de vill och jag ska inte säga något om det.
     
    Svärföräldrarna bor nämligen ett dygn bilfärd från oss, och det är därför vi bor ihop hela somrarna för det är i princip enda gången på året de får träffa sin son och sina barnbarn. Och förstår mig rätt - de är verkligen underbara och jag trivs otroligt bra i deras sällskap - men de är faktiskt rätt sunkiga av sig när det kommer till att sköta ett hem.
     
    Så, min fråga är alltså; HUR hanterar jag den långa vistelsen hos dem utan att må dåligt själv? Ska man säga något? Det är ju också min semester och jag vill själv må bra. Jag kräver inte nitisk ordning, men jag vill gärna bli erbjuden ett gästrum med skön och fräsch säng och lite ytor som vi kan ha våra väskor på, istället för en massa pant/micro/allt möjligt... Vill inte heller såra någon. Jag har fått erbjudande av en kompis som bor på samma ort att sova i deras lägenhet, vilket jag gärna skulle gjort, men jag tror helt ärligt att de alla (både svärföräldrarna och min man) skulle ta illa  upp om jag ens föreslog det...
     
    Tips mottages gärna.
  • Svar på tråden Svärföräldrarna är hoarders
  • Anonym (Hur ska jag göra)

    Tillägg: de har det inte dåligt ekonomiskt!

  • Anonym (T)

    Inte lätt detta. Det låter som att de har samlat på sig en hel del genom åren och när du försöker att prata med din man så tycks han gå i försvar. Inte heller lyssnar de på din input, trots att de på eget initiativ har bett dig om inrednings-tips. 


    Du kan tyvärr inte ändra på dem. Som din man säger så är det så de vill ha det. Han är förmodligen också van vid att växa upp och leva i röran. 


    Jag tänker att man tyvärr kanske får bita i det sura äpplet och i värsta fall tacka nej till att bo över eller bo hos din vän, hur arga de än må bli.. 
    De vill inte förändras, men du kan inte heller tvingas att bo i röran. Genom att tacka nej till att sova där, så ställs de inför ett val; att städa eller finna sig i att du inte sover över. 


    Min svärfar är likadan. Har levt ensam sedan skilsmässan och envisas med att bo kvar i hans och exfruns stora villa, trots att han varken kan, orkar eller vill eller ens har ambitionen att hålla ordning. Rutten och möglig mat i kyl och frys. Saker överallt. Katthår mm.. 
    Han kan be mig och min man att plocka undan efter oss, men lyfter inte ett finger själv. Jag står också i valet och kvalet att börja tacka nej. Min man reagerade som din man första åren, men ju mer vi har börjat prata om det - ju mer förstår han. Det kanske krävs lite bearbetning även för er? Att du pedagogiskt förklarar för din man varför det inte känns okej; det är ju faktiskt din semester 

  • Anonym (E)

    Lättlöst. Åk bara dit över dagen, om ens det. Deras son får förklara varför om de undrar, på ett taktfullt sätt.

  • Anonym (Lilla My)

    Va jobbigt.
    Du och din sambo är uppväxta så olika vad gäller ordni och reda.
    Säg till husägarna att eftersom ni bor så mycket hos dom så vill du gärna hjälpa till, nästa gång det blir en regnig dag så röjer ni i gästrummet/även används som förråd.
    Försök att få iväg saker till tex röda korset för visst tänker väl svärfar på de fattiga barnen.
    Köp en bättre madrass själva till nästa sommar.

  • Anonym (Maja)

    Låter som att ni måste ta tag i det själva tyvärr .vill ni ha det fräscht så får ni ordna till det

  • Anonym (E)
    Anonym (Maja) skrev 2024-07-22 14:12:51 följande:

    Låter som att ni måste ta tag i det själva tyvärr .vill ni ha det fräscht så får ni ordna till det


    Men det kommer ju inte att hålla! Det sitter i det mentala och jag tror inte de är mottagliga för att ta emot hjälp och bearbeta det som ligger bakom. Så även om ts och mannen städar så kommer det se likadant ut inom några veckor. Förändringen måste ske hos människorna först, sedan hemmet.
  • Anonym (Hur ska jag göra)
    Anonym (T) skrev 2024-07-22 13:19:59 följande:

    Inte lätt detta. Det låter som att de har samlat på sig en hel del genom åren och när du försöker att prata med din man så tycks han gå i försvar. Inte heller lyssnar de på din input, trots att de på eget initiativ har bett dig om inrednings-tips. 


    Du kan tyvärr inte ändra på dem. Som din man säger så är det så de vill ha det. Han är förmodligen också van vid att växa upp och leva i röran. 


    Jag tänker att man tyvärr kanske får bita i det sura äpplet och i värsta fall tacka nej till att bo över eller bo hos din vän, hur arga de än må bli.. 
    De vill inte förändras, men du kan inte heller tvingas att bo i röran. Genom att tacka nej till att sova där, så ställs de inför ett val; att städa eller finna sig i att du inte sover över. 


    Min svärfar är likadan. Har levt ensam sedan skilsmässan och envisas med att bo kvar i hans och exfruns stora villa, trots att han varken kan, orkar eller vill eller ens har ambitionen att hålla ordning. Rutten och möglig mat i kyl och frys. Saker överallt. Katthår mm.. 
    Han kan be mig och min man att plocka undan efter oss, men lyfter inte ett finger själv. Jag står också i valet och kvalet att börja tacka nej. Min man reagerade som din man första åren, men ju mer vi har börjat prata om det - ju mer förstår han. Det kanske krävs lite bearbetning även för er? Att du pedagogiskt förklarar för din man varför det inte känns okej; det är ju faktiskt din semester 


    Ja, de har verkligen samlat på sig massor med åren... Det är galet. Men det är just detta också att inte rensa bland papper, pant, gamla handdukar, slänga täcken och köpa nya osv. Och alla dessa småsaker som inte har någon plats som bara sprids överallt!

    Jag har svårt att tro att jag skulle få rensa ur rummet på eget initiativ. Vid en jul hemma hos dem rensade jag deras tv-bord för att få plats med julfika (obs: slängde inget!! Jag flyttade allt till toppen av en byrå i princip) och min mans pappa blev märkbart irriterad och min man tyckte att jag skulle ha frågat först innan jag började "röja".

    Kan man säga något till svärmor kanske? Är det taskigt att säga "Kan jag och din son få köpa en bäddsoffa till ert gästrum? Och finns det möjlighet att flytta ut panten, micron och smutstvätt under tiden vi sover här?"

    Tack för fint svar!!
  • Anonym (E)
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2024-07-22 15:47:30 följande:
    Ja, de har verkligen samlat på sig massor med åren... Det är galet. Men det är just detta också att inte rensa bland papper, pant, gamla handdukar, slänga täcken och köpa nya osv. Och alla dessa småsaker som inte har någon plats som bara sprids överallt!

    Jag har svårt att tro att jag skulle få rensa ur rummet på eget initiativ. Vid en jul hemma hos dem rensade jag deras tv-bord för att få plats med julfika (obs: slängde inget!! Jag flyttade allt till toppen av en byrå i princip) och min mans pappa blev märkbart irriterad och min man tyckte att jag skulle ha frågat först innan jag började "röja".

    Kan man säga något till svärmor kanske? Är det taskigt att säga "Kan jag och din son få köpa en bäddsoffa till ert gästrum? Och finns det möjlighet att flytta ut panten, micron och smutstvätt under tiden vi sover här?"

    Tack för fint svar!!
    Men snälla ts... Ja fullständigt respektlöst!
  • Anonym (T)
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2024-07-22 15:47:30 följande:
    Ja, de har verkligen samlat på sig massor med åren... Det är galet. Men det är just detta också att inte rensa bland papper, pant, gamla handdukar, slänga täcken och köpa nya osv. Och alla dessa småsaker som inte har någon plats som bara sprids överallt!

    Jag har svårt att tro att jag skulle få rensa ur rummet på eget initiativ. Vid en jul hemma hos dem rensade jag deras tv-bord för att få plats med julfika (obs: slängde inget!! Jag flyttade allt till toppen av en byrå i princip) och min mans pappa blev märkbart irriterad och min man tyckte att jag skulle ha frågat först innan jag började "röja".

    Kan man säga något till svärmor kanske? Är det taskigt att säga "Kan jag och din son få köpa en bäddsoffa till ert gästrum? Och finns det möjlighet att flytta ut panten, micron och smutstvätt under tiden vi sover här?"

    Tack för fint svar!!
    Jag har så svårt att förstå hur människor kan välja att ha det såhär. Och då får min svärfar dessutom städhjälp regelbundet, men t o m städerskan erkände i ett svagt ögonblick att det var bland de äckligaste hem hon satt sin fot i. Jag har så svårt att tro att människor som mår bra kan leva så.. 

    Någon skrev att det var respektlöst - och ja, det kan man säkert tycka som utomstående. Men jag ser det som att det är minst lika respektlöst och ffa nonchalant ! att låta gäster sova bland skit och bråte. Även om det så är ens egna vuxna barn, med respektive! 

    Min svärfar kan dessutom inte fatta att hans vuxna barn är allergiska, vilket vi har fått påminna om minst 10 gånger om året - i minst 5 års tid!! 
  • Anonym (T)
    Anonym (Hur ska jag göra) skrev 2024-07-22 15:47:30 följande:
    Ja, de har verkligen samlat på sig massor med åren... Det är galet. Men det är just detta också att inte rensa bland papper, pant, gamla handdukar, slänga täcken och köpa nya osv. Och alla dessa småsaker som inte har någon plats som bara sprids överallt!

    Jag har svårt att tro att jag skulle få rensa ur rummet på eget initiativ. Vid en jul hemma hos dem rensade jag deras tv-bord för att få plats med julfika (obs: slängde inget!! Jag flyttade allt till toppen av en byrå i princip) och min mans pappa blev märkbart irriterad och min man tyckte att jag skulle ha frågat först innan jag började "röja".

    Kan man säga något till svärmor kanske? Är det taskigt att säga "Kan jag och din son få köpa en bäddsoffa till ert gästrum? Och finns det möjlighet att flytta ut panten, micron och smutstvätt under tiden vi sover här?"

    Tack för fint svar!!
    Som svar på din fråga: jag tycker att det är helt okej att fråga. 
Svar på tråden Svärföräldrarna är hoarders