• Anonym (Mamma dotter)

    Han förstår inte

    Jag har en dotter på 2 och 1/2 år som jag har ensam vårdnad om sedan hon var 6 månader. Pappan skrev då över den helt på mig,då han inte tar något som helst ansvar. 
    Soc var även då inkopplad och han får inte ha henne hemma hos sig,men får gärna träffa henne,etablera en relation till henne och ta med henne ut i en lekpark några timmar tex. 
    Inga droger med i bilden kan tilläggas,men psykisk ohälsa bland annat och svårt att ta ansvar. Spelmissbruk och stora skulder.
    Han är fin med henne när han leker med henne osv,men svårt att läsa av hennes koder och behov.
    Det kan även gå månader mellan besöken och när han träffar henne. Men nu plötsligt kan han skriva sms vaken? Svarar jag då JA så kommer han plötsligt bara hem till oss ,slänger sig ner i soffan,glor i mobilen och drar igång min TV. Detta har nu hänt vid flera tillfällen och jag sa åt honom på skarpen att detta är inte ok. Att han är välkommen ta med henne ut några timmar och sedan komma hem med henne igen. Han blir då jättearg säger att han ska gå till familjerätten och se till att han får umgänge och vårdande.  Har själv pratat med familjerätten och dom kommer inget göra eftersom de var han själv som skrev över vårdnaden på mig. Då får han gå upp i rätten och de har han inga pengar till.

  • Svar på tråden Han förstår inte
  • Anonym (Mamma dotter)

    Fortsättning följer här då jag inte kunde skriva ett längre inlägg.  
    Jag har massa underlag från familjerätten och soc som han säger är gammalt och inte gäller längre, familjerätten säger att jag ska ta fram allt jsg har. 
    Enda jag vill är att han angagerar sig mer i vår dotter,lär sig ta ansvar, träffar henne kontinuerligt, på dagar jag bestämmer och inte när de passar honom. 
    Dessutom är han knappt med dottern när han dyker upp hos oss. 
    Så vad gör han då hos mig hela jävla dagen och kvällen?

  • Anonym (Lo)

    Svara inte på smset och öppna inte dörren om han kommer oinbjuden,
    Om du vet att han dyker upp om du svarar ?ja? så är det ju bättre att inte svara alls, och ha ytterdörren låst. Du kan ju ävem vara hård med att även om han får träffa dottern så ofta han vill så ska det planeras i förväg och han ska då träffa dottern, inte hänga i din soffa och se på TV.
    Det bästa är väl att inte släppa in honom utan möt honom utanför med dottern eller i lekparken tex.

  • Studentpappa
    Anonym (Mamma dotter) skrev 2024-07-22 08:54:58 följande:

    Fortsättning följer här då jag inte kunde skriva ett längre inlägg.  
    Jag har massa underlag från familjerätten och soc som han säger är gammalt och inte gäller längre, familjerätten säger att jag ska ta fram allt jsg har. 
    Enda jag vill är att han angagerar sig mer i vår dotter,lär sig ta ansvar, träffar henne kontinuerligt, på dagar jag bestämmer och inte när de passar honom. 
    Dessutom är han knappt med dottern när han dyker upp hos oss. 
    Så vad gör han då hos mig hela jävla dagen och kvällen?


    Tror det är lättare att fråga honom det än folk som inte har en aning på FL. Vad säger han när du frågar varför eller ber honom att gå?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Rakt på sak)

    Men ts, låser du inte din ytterdörr....? Ta en titt i spegeln - han kommer in för att DU släpper in honom, så sluta med det! Säg ifrån att det inte passar med spontana besök utan att ni får bestämma en tid istället.

    Han kommer hem till dig för att han har tråkigt, inte för att umgås med dottern.

  • Anonym (qrabba)

    Han: Vaken?
    Du: Ja, men det passar inte att du kommer hirt nu. Vi kan gärna bestämma en tid,  t ex imorgon kl 16 i parken?

    Om ni har bestämt att han ska komma hem till er, så klargör du INNAN att han får komma för att umgås med dottern och inte hänga med dig eller i soffan och glo på TV för då får han gå igen. Gör han det ändå, så ber du honom gå helt enkelt.

    Han får bli sur och arg, men så får det bli ändå.

  • Fjäril kär

    Men sluta släpp in honom! 

    Vill han träffa dottern så klä på henne och gör klart att ni möts utomhus på x ställe och gå dit och vänta på honom.  

    Sluta svara ja på hans sms . Svara inte alls.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Men släpp inte in honom! Han har ingen rätt till ditt hem. Han har egentligen inte rätt att träffa dottern heller, det är dottern som har rätt att träffa honom. Många glömmer detta.

    Dottern har rätt till umgänge med sin pappa om det inte finns starka skäl mot, men det måste inte ske hemma hos er. Särskilt inte om han knappt ens umgås med dottern när han är där.


    Stå på dig. Du har myndigheterna på din sida.

  • Anonym (Mamma dotter)

    Problemet är att jag är inneboende hos mina föräldrar,då dom har som en lägenhet i deras villa med egen ingång. Är min dörr låst så går han in genom mina föräldrars som är olåst. Han knackar inte ens en gång. Utsn går bara rätt in. Har sagt till honom att han måste sluta med detta,han är välkommen att hämta vår dotter och gå ut en stund med henne. De är då han blir arg, kallar mig sjuk störd dum i huset och att jag nekar honom umgänge. Vår dotter har rätt till sin pappa bla bla bla. 

  • Anonym (S)

    Du har ingen skyldighet att svara att du är vaken och kommer han oanmäld är du inte heller skyldig att öppna.
    Men tror samtidigt att det är dumt att helt ignorera då han kan få det till att det är umgängessabotage.

    Mitt råd är väl att boka ny tid på familjerätten (helst med tanke på att han hotar med dem) för att komma överens om ett hållbart umgängesschema, med fasta tider då han och dottern kan umgås. 
    Om han inte vill/medverkar till detta så är det aktuellt underlag inför en eventuell stämning om vårdnaden.
    Det blir svårare för honom att hävda att DU inte samarbetar...

  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Mamma dotter) skrev 2024-07-22 09:24:45 följande:

    Problemet är att jag är inneboende hos mina föräldrar,då dom har som en lägenhet i deras villa med egen ingång. Är min dörr låst så går han in genom mina föräldrars som är olåst. Han knackar inte ens en gång. Utsn går bara rätt in. Har sagt till honom att han måste sluta med detta,han är välkommen att hämta vår dotter och gå ut en stund med henne. De är då han blir arg, kallar mig sjuk störd dum i huset och att jag nekar honom umgänge. Vår dotter har rätt till sin pappa bla bla bla. 


    Säg åt dina föräldrar att börja låsa dörren! Om han bara kommer inklampandes så säger du åt honom att GÅ! Att han inte bara kan komma in på det där sättet! Vägrar han så fråga om du ska behöva ringa polisen pga hemfridsbrott.

    Det är som sagt inte HAN som har rätten utan HON, och HON behöver inte träffa en person som beter sig som honom. Det är inte att neka umgänge att ha regler! Försök gärna spela in honom när han sätter igång och kallar dig för saker.
Svar på tråden Han förstår inte