• Anonym (Mamma dotter)

Han förstår inte

Jag har en dotter på 2 och 1/2 år som jag har ensam vårdnad om sedan hon var 6 månader. Pappan skrev då över den helt på mig,då han inte tar något som helst ansvar. 
    Soc var även då inkopplad och han får inte ha henne hemma hos sig,men får gärna träffa henne,etablera en relation till henne och ta med henne ut i en lekpark några timmar tex. 
    Inga droger med i bilden kan tilläggas,men psykisk ohälsa bland annat och svårt att ta ansvar. Spelmissbruk och stora skulder.
    Han är fin med henne när han leker med henne osv,men svårt att läsa av hennes koder och behov.
    Det kan även gå månader mellan besöken och när han träffar henne. Men nu plötsligt kan han skriva sms vaken? Svarar jag då JA så kommer han plötsligt bara hem till oss ,slänger sig ner i soffan,glor i mobilen och drar igång min TV. Detta har nu hänt vid flera tillfällen och jag sa åt honom på skarpen att detta är inte ok. Att han är välkommen ta med henne ut några timmar och sedan komma hem med henne igen. Han blir då jättearg säger att han ska gå till familjerätten och se till att han får umgänge och vårdande.  Har själv pratat med familjerätten och dom kommer inget göra eftersom de var han själv som skrev över vårdnaden på mig. Då får han gå upp i rätten och de har han inga pengar till.

• Svar på tråden Han förstår inte
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Du måste också släppa alla krav på att DU ska få dotterns pappa att bli mer ansvarsfull och engagerad. Det kommer inte att hända, han kommer bara att ändra sig om han själv vill och söker hjälp.

Gå inte med på spontana besök. Fortsätt planera in träffar och umgänge. Dyker han inte upp är det hans problem. Och dotterns tyvärr, men man kan inte tvinga någon att ta ansvar. Anteckna allt så att du har på fötterna om han mot förmodan skulle gå vidare med detta. Då visar du att du har ansträngt dig för att dottern ska ha regelbundet umgänge med sin pappa. Du har inte försökt förhindra eller försvåra umgänge, vilket är det viktigaste.

Att säga nej till spontana hembesök eller inte gå med på vad som helst, är inte att försvåra. Det är HAN som inte tar ansvar.

Han kommer att ha fortsatt umgängesrätt så länge han inte är farlig för dottern. Men inte en chans att han får vårdnad så länge han beter sig så här.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Mamma dotter) skrev 2024-07-22 09:24:45 följande:

Problemet är att jag är inneboende hos mina föräldrar,då dom har som en lägenhet i deras villa med egen ingång. Är min dörr låst så går han in genom mina föräldrars som är olåst. Han knackar inte ens en gång. Utsn går bara rätt in. Har sagt till honom att han måste sluta med detta,han är välkommen att hämta vår dotter och gå ut en stund med henne. De är då han blir arg, kallar mig sjuk störd dum i huset och att jag nekar honom umgänge. Vår dotter har rätt till sin pappa bla bla bla. 

Lås även dörren som är mellan dina föräldrars hem och ditt då?
    Gå och lås deras dörr om han skickar sms?
    prata med dina föräldrar om att låsa sin dörr? De kan väl knappast uppskatta att han bara kliver in i deras hem? Är ju även risk för stölder antar jag då han är spelmissbrukare så ännu en anledning att ha låst dörr.

Problemet är att jag är inneboende hos mina föräldrar,då dom har som en lägenhet i deras villa med egen ingång. Är min dörr låst så går han in genom mina föräldrars som är olåst. Han knackar inte ens en gång. Utsn går bara rätt in. Har sagt till honom att han måste sluta med detta,han är välkommen att hämta vår dotter och gå ut en stund med henne. De är då han blir arg, kallar mig sjuk störd dum i huset och att jag nekar honom umgänge. Vår dotter har rätt till sin pappa bla bla bla. 

Lås dörren till din lägenhet? Då kan han bara komma in till dina föräldrar, inte till dig. Be dina föräldrar låsa eller kasta ut honom. Han har ingen rätt att bara dyka upp hur som helst. 
  • Anonym (Sonja)

Börja lås alla dörrar och öppna inte när han knackar på. 

Du låter honom komma in, det är problemet.

• Fjäril kär

"Problemet är att jag är inneboende hos mina föräldrar,då dom har som en lägenhet i deras villa med egen ingång. Är min dörr låst så går han in genom mina föräldrars som är olåst. Han knackar inte ens en gång. Utsn går bara rätt in. Har sagt till honom att han måste sluta med detta,han är välkommen att hämta vår dotter och gå ut en stund med henne. De är då han blir arg, kallar mig sjuk störd dum i huset och att jag nekar honom umgänge. Vår dotter har rätt till sin pappa bla bla bla. "

1: LÅS DÖRREN HOS DINA FÖRÄLDRAR. hur svårt kan det vara? 

2. Din dotter har rätt till umgänge - inte tvärtom. 

3. Han träffar sin dotter på DINA villkor. Punkt. 

4. Ring polisen nästa gång. 

5. Du har redan hela vårdnaden. Han kan inte göra ett skit. 

• Anonym (qrabba)

Dina föräldrar kan säga till honom att han inte är välkommen i deras hem och/eller ha sin dörr låst. De/du kan meddela honom att ni kommer att ringa polisen om han går in i era hem oinbjuden fler gånger. Detta kan med fördel meddelas via mail/sms och inte i en situation när han är på väg inte eller redan är inne.

Samtidigt så kan du också meddela att du gärna vill att han får en bra relation till dottern och därför vill göra ett umgängesschema då det inte fungerar att han bara ska dyka upp spontant. Detta främst för dotterns skull då barn behöver struktur och kontinuitet. Sen kan du lämna ett förslag till honom om du vill t ex tis, tors och söndag kl 15-18 (eller vad som nu passar med dina tider och dotterns mat/sovtider.
  • Anonym (Patricia)

1. Ring familjerätten och skriv ett fast umgängesschema med exakta dagar, tider och platser och där det tydligt framkommer att han inte under några villkor är välkommen hem till dig just pga hans beteende. 

2. Sluta svara på hans sms. Helt. 

3. Du som förälder har ett ansvar att skydda din dotter mot just såna här saker. Det är din plikt att göra ALLT för att inte släppa in honom.  

4. Är du rädd för honom? Ta ett prat med familjerätten och rådfråga . 

5. Ring polisen och sluta skydda honom med en massa ursäkter .

Håller med ovanstående. Det bästa vore ett fastställt umgängesschema med tid och plats, där det tydligt framgår att han inte är välkommen hemma hos er, samt varför. Så länge du följer den överenskommelsen, kan du inte anklagas för umgängessabotage. Bryter han överenskommelsen, kommer det att ligga honom i fatet. Delad vårdnad kan han glömma så länge han inte skärper sig rejält. 

• Anonym (Kalle)

Säg till dina föräldrar att låsa dörren!

Svara inte på hans sms. 

• Anonym (I)

Han har alltid umgängesrätt. Så nej vårdnaden får han söka via rätten men umgänge ska familjerätten hjälpa honom med. Ni ska ha ett umgängeschema. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (I) skrev 2024-07-22 17:25:45 följande:

Han har alltid umgängesrätt. Så nej vårdnaden får han söka via rätten men umgänge ska familjerätten hjälpa honom med. Ni ska ha ett umgängeschema. 

Fel, det är barnet som har umgängesrätten.
Svar på tråden Han förstår inte