Cathariiina skrev 2024-09-22 10:54:43 följande:
Fast importerar man stora mängder människor med en fundamentalistisk syn på vissa saker, så tar de ju med sig den synen hit. Det måste du väl förstå? Den lämnar de inte bakom sig när de kliver över gränsen till Europa eller Sverige.
Nedanstående ärende slutade med att läraren "Anna" fick sluta. Hon fick köpas ut.
www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-visa-rondellhunden-i-sveriges-skolor-pa-yttrandefrihetens-dag/Konflikterna på skolan var många. En av dem uppstod när en fjärdeklassare, född i Sverige men med föräldrar från Afghanistan, skulle få ett syskon. För klasskamraterna berättade pojken att Allah placerat en fågel i mammans mage. Någon eller några av hans ?svenska? klasskamrater informerade långt mindre metaforiskt om hur befruktningen mer troligt gått till. Det blev slagsmål.
Bråket hängde med in på lektionen. Efteråt var det klassråd. För Anna var det självklart att ta upp det som hänt.
?I Skolverkets material anges att barnen redan i årskurs tre ska lära sig hur barn blir till. Det hade man tydligen hoppat över här. Jag tog tillfället i akt för att täppa igen kunskapsluckorna och klargjorde att det ingalunda var någon fågel inblandad i processen.?
Det tog hus i helvete. Anna kallades till ett möte med rasande föräldrar. Med var även rektor och biträdande rektor. Krav ställdes på att Anna skulle be om ursäkt.
Så tar jag det ett varv till. Man "importerar" inte människor. Man kan importera varor. Människor är inte varor utan livs levande Homo sapiens sapiens som i första hand är individer och inte ska klumpas ihop utifrån goegrafisk härkomst.
Precis som du och jag inte kan klumpas ihop bara för att vi båda kommer från Sverige eftersom vi lyckligtvis är som från två olika planeter. I olika galaxer.