Cathariiina skrev 2024-08-01 13:54:31 följande:
Ja, som jag skrev tidigare - om det var i den här tråden eller den andra där Trump och Kamala diskuteras - så är jag öppen för att man inför något slags grundläggande intelligens- och kunskapstest, för att få röstlicens. Något liknande Högskoleprovet men utan matteuppgifterna, och med mer betoning på samhällskunskap och historia.
I Sverige alltså! I USA har de i alla fall ett test i amerikansk historia, samhällskunskap och självklart engelska språket för invandrare som ansöker om medborgarskap, vilket även innebär rösträtt. Men de som föds som medborgare testas inte. I Sverige har vi inte ens det (för invandrare) vilket är bedrövligt...
Men sedan är vi människor, och det innebär att vi ändå kommer att reagera på politikerna som de människor de är, OCKSÅ. Snygga och karismatiska människor som kan lägga orden, har bättre förutsättningar att bli omtyckta av massorna, och det kan vi aldrig komma ifrån. Jag känner t.ex. att jag inte kommer att kunna tycka särskilt mycket om Mr Vance, trots att jag delar hans åsikter (speciellt värnandet om de ofödda) och tycker att han har rätt meriter, samt att det är positivt att han har en andlig sida som han hittat fram till själv och inte bara uppfostrats in i, och att han vet hur det är att växa upp på livets skuggsida. And all that. Men han har inte Mr Trumps karisma, så är det bara.
När jag lyssnar på Mr Trump så blir jag glad, för han är så... "levande". Hittar inget bättre ord. Han har alltid varit en sådan man som works hard and plays hard too, och sådana män gillar jag!
(OBS inte på något erotiskt sätt, Trump är för gammal för att man ska känna så för honom nu, och hans ansikte var för vekt när han var yngre... han ser faktiskt bättre ut jämfört med jämnåriga män nu på äldre dagar, för att han levt så sunt och därför inte åldrats på samma sätt som de flesta.)
Nu har ju Trumps ev mutor från Egypten seglat upp till ytan igen. Senast var det för 3 år sedan. Nu finns det nya uppgifter som visar att Trump stoppat undersökningar om hans konton och insättningar,
De US$ 10 miljoner som han själv sade sig satsa på sni kampanj inför slutspurten på valet 2020 stämmer mycket överens med verifierade uppgifter om att Egyptens ledare skulle ge Trump samma summa pengar. Att pengarna lämnat Egypten verkar klarlagt, men ingen har fått titta på Trumps kontoöverföringar och utredande myndighet stoppades