Inlägg från: Anonym (GF) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GF)

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Censur och stoppad yttrandefrihet är inte ens en höger eller vänsterfråga.

Många av de som idag tycker det vore rimligt att USAs regering stoppar "desinformation" på X och Facebook (som Kamal och Walz verkar vilja göra) har säkert synpunkter på den information som USAs regering under George W Bush gav till FN angående Iraks massförstörelsevapen.

Yttrandefriheten omfattar rätten att få sprida desinformation.

• Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 13:39:54 följande:
    För övrigt så svarar du väl på din fråga själv här.
    De som spridit desinformationen var alltså vanligt folk som inte hade en aning om vad de pratade om.
    Ändå så försvarar du det?
    Poängen som du kanske inte förstår är att det fanns ingen "desinformation"

Det var bara folk som hade en annan åsikt om vad som hänt kring Hunter Biden och hans dator och vapen och horor och allt vad det var.

FBI fick Zuckerberg att stänga av de som skrev om detta på Facebook under förevändning att det var en "ryska påverkansoperation" med "desinformation"

Catariina har redan gett dig ett bra exempel.

Trump sa att mask skulle man inte ha vid Covid - det kallades "desinformation"

Tegnell sa att mask skulle man inte ha vid Covid - det sågs som korrekt och god upplysning. 

Ingen här kan definiera "desinformation", inte du heller visar det sig, eftersom det är upp till den som har makten att avgöra vad som är "desinformation"
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 13:55:04 följande:
    Vi är flera här som har försökt förklara innebörden av ordet desinformation för dig.
    Men det är du som inte verkar ta det till dig.

Jag tycker fortfarande att det är skillnad på att ge information och på att håna som Trump gjorde.
    Och du har alltså fortfarande inte förstått att de förklaringarna som har getts är "öppna"? Det vill säga de är inte exakta. 

Information som är "falsk och vilseledande" skrivs det.

Vad som är "falskt" och vad som är "vilseledande" styrs av den som har makten över ordet.

Det är därför det inte går att definiera "desinformation".
    -

Det påstående om "desinformation" kring Hunter Bidens laptop som (säkert) du och Zuckerberg köpte år 2020 har idag år 2024 visat sig vara ett felaktigt påstående.

Det som skrevs av dessa "desinformations-konton" var sant. Idag vet vi det. Det VAR Hunters laptop Det VAR åkta mail som talade om "the Big Guy" och andelar  av Kina-affårer. Det VAR ingen rysk agent som hade placerat ut den laptopen för att skapa oreda.

Men där och då bestämde de som hade makten att allt detta var "desinformation" och Zuckerberg raderade konton och censurerade därefter.

www.hindustantimes.com/world-news/us-news/hunter-confirms-dad-joe-biden-was-indeed-the-big-guy-being-referred-to-in-the-5m-china-deal-101709266813978.html

-
    Omvänt, valrörelsen 2016 så spred vänstern en påhittad "spion-rapport" som "avslöjade" hur presidentkandidaten Donald Trump hade hyrt horor i Moskva för att kissa i en säng som Obama hade sovit i.

Kommer du ihåg den?

"Sant" då. Desinformation idag.
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 16:25:07 följande:
    Ska jag vara helt ärlig så är det där inget jag ens har hört talas om och kan således inte heller uttala mig om det.
    Men nu vet du.

Så då undrar jag om du kan förstå det principiella problemet med att förbjuda "desinformation" när det är den som har makten som beslutar vad som är "desinformation".

Fokusera på det jag fetat i mitt inlägg för det är det allting kokar ned till
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-28 16:31:12 följande:
    Men om alla ska få bestämma vem eller vad de vill tro på så kan ju precis vad som helst spridas runt.

Kanske med fara för andras liv.

Det tycker inte jag är rätt.
    Om alla ska få bestämma själva vem och vad de vill tro på ...

Det tycker inte jag är rätt.

Förstår du själv vad det är du skriver här?

Är det verkligen din syn på individen och samhället att en människa inte ska få välja själv vad hon vill tro på?
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-29 23:54:51 följande:
    Ja,precis. Det är det här jag menar.
    Och ändå förespråkar du Walz förslag om att det möjligen inte skall finnas "yttrandefrihet för "desinformation" och (ännu luddigare) "hat".

Utan att veta om det blir Walz eller Trump som kommer att definiera vad som är "hat" och "desinformation".
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-30 00:00:32 följande:
    Jadå,det har jag gjort.
    Och jag tycker inte heller att politiker ska sprida desinformation.
    Men du vill inte säga vem av de båda politikerna det är som sprider "desinformation" och därför skall tystas.

Du är inte helt bekväm med att ta denna fråga till sin yttersta spets och konsekvens, va?!
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-31 11:17:03 följande:
    Och jag har återigen inte förespråkat något förbud utan anser att man ska tänka sig för innan man sprider desinformation.

• Anonym (GF)
    ClumsySmurf skrev 2024-08-31 14:38:24 följande:
    finns det någon politiker som inte sprider desinformation?
    Inte om du frågar deras politiska motståndare i alla fall
  • Anonym (GF)
    molly50 skrev 2024-08-31 11:21:58 följande:
    Det går väl att ta reda på vem som sprider desinformationen,eller hur.
    Hur då när exemplet du svarar på är två politiker som beskriver samma verklighet på helt olika sätt? Som när sossarna styrde landet och hävdade att brottsligheten gick ned (för de räknade ett minskande antal anmälda cykelstölder och liknande) medan resten av Sverige ansåg att brottsligheten ökade för att skjutningar och sprängningar ökade.

Hur då när, som du sett i tråden och kan googla dig till om du vill veta mer, information om Hunter Bidens dator år 2020 påstods vara "desinformation" när vi idag år 2024 vet att denna "desinformation" i själva verket var korrekt information?
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?