Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Anonym (GF) skrev 2024-11-12 08:58:35 följande:
    Du har fått det där om bakfoten.

Du skriver som om TRUMP vore den onormala och att de som kallar honom fascist/sexist/rasist och sedan förespråkar skattefinansierade könsbyten till fångar i fängelse är de som är normala.

Det du bevittnar är den extrema vänstern som förlorar sitt tolkningsföreträde om vad som är vad.

Det amerikanska folket röstade överväldigande för Trump och mot det andra

Det är alltså elit-gender-VÄNSTERN som är den polariserande gruppen.

Ju fortare vänstern inser det och korrigerar sina positioner - desto fortare kommer de tillbaka i den politiska matchen.
    Det finns lika mycket "extrema högern inom republikanerna som det finns extrema vänstern inom demokraterna.

Knappt 4% fler röster är inte "överväldigande"

Polarisering är att det finns två ytterligheter.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-13 22:27:15 följande:
    Vicepresident JD Vance - US Marines - tjänstgjorde i Irak

Försvarsminister Pete Hegseth - major i nationalgardet (aktiv) - tjänstgjort på Kuba, i Irak och i Afghanistan 

Nationell säkerhetsrådgivare Mike Waltz - överste i US Army Green Beret (aktiv i nationalgardet) - tjänstgjorde i Afghanistan

Det kommer inte att saknas erfarenheter från slagfältet bland Trumps närmaste i alla fall.
    Vad bra, Ska de ut igen och göra det de är bra på - slås?
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-14 08:53:10 följande:
    Oddsen är att de tar bättre avvägda beslut angående om militär ska sättas in eller inte då de själva varit med om det. Jämfört med någon politiker som inte lämnat kontorsstolen och inte själv varit utsatt för faran av strid.
    Anonym (orion) skrev 2024-11-14 07:33:17 följande:
    Inga lysande kvalifikationer för dessa höga poster direkt.
    För den typen av poster där militära insatser skall hanteras är det förstås fullkomligt lysande kvalifikationer.
    Knappast. Om de hade tagit väl avvägda beslut hade det inte funnits något krig för dem att kriga i.
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-14 19:47:14 följande:
    Nu är det ju inte dessa individer som tagit besluten om de krig de har deltagit i men du är något på spåren när du talar om att det inta ska finnas några krig.

Trump har varit tydlig med att han inte vill starta nya krig och helst avsluta befintliga. 

De namn med militär erfarenhet som han utsett har alla, på ett eller annat sätt, antytt att de inte heller villa vara några war hawks
    Jo, de har tagit beslutet att delta. Om de hade tagit andra beslut kanske de inte hade haft något krig att delta i.
  • nihka

Om det hade handlat om rollbesättningen till en dokusåpa hade jag förstått fler av Trumps val. Syftet är kanske att omge sig med människor som får honom själv att framstå som något mindre kriminell?

KillBill skrev 2024-11-16 13:49:55 följande:

Det här sjukt. hur kan en person som nyligen har anklagats för att ha haft sex med barn och otillåten droganvändning bli nominerad till justitieminister?

• nihka
    Marmite Devil skrev 2024-11-16 18:36:15 följande:

Halvera åldern och dra ifrån sju? 

Så han har nästan aldrig dejtat yngre än 14 åringar. 

Nästan aldrig de senaste tio åren. Yngre än 14 åringar. 

Så alltså barn. 

Och han säger att han inte är P-fil? Öhhhh. . .

Så för 10 år sedan när han var 32 gick han nästan aldrig på någon som var yngre än 9 år gammal.

Är det meningen att vi ska bli imponerande?
  • nihka
    KillBill skrev 2024-11-17 08:16:12 följande:

När man inser att den här samlingen vider ska leda världens största ekonomi så tappar man tilltron till mänskligheten. 

Om det hade varit en dokusåpa hade man kanske ändå tyckt att det var underhållande.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-11-17 11:46:34 följande:
    Marmite Devil skrev 2024-11-16 18:36:15 följande:

Halvera åldern och dra ifrån sju? 

Så han har nästan aldrig dejtat yngre än 14 åringar. 

Nästan aldrig de senaste tio åren. Yngre än 14 åringar. 

Så alltså barn. 

Och han säger att han inte är P-fil? Öhhhh. . .

Det finns alltså inte på kartan hos er att han kan ha skrivit fel och inte menade "subtract" utan "add"? Speciellt med tanke på att den regeln han hänvisar till faktiskt säger "addera"?

Det är också värt att påpeka att "byxmyndig" i USA är 18år, inte 15år som det är i Sverige. Så när rubriken säger att han anklagas för att ha sex med en minderårig, så är det inte nödvändigtvis en fjortonåring det handlar om. Det är inte pedofili att ha sex med en sjuttonåring (även om det inte är lämpligt).

Med det sagt så är detta en minst sagt tveksam utnämning. Det finns gott om kritik man kan framföra utan att sänka sig till den låga argumentativa nivån som uppvisas i inläggen ovan. Det är hötjugor och facklor-mentalitet, inte alls sansat.

Det finns alltså inte på din karta att man ska gå på vad människor faktiskt säger och skriver och utgå från att de är förtrogna med sitt eget modersmål?

Det är värt att påpeka att oavsett vad du tycker gränser går för pedofili så är det landets ?agar som gäller och almost never är likställt med att man inte har den gräns man hänvisar till.
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-17 13:24:58 följande:
    Hur tänker du nu?
    Man bestämmer om man vill hoppa in i kriget eller ägna sig åt eller diverse påtryckningsmedel eller rent av diplomatiska samtal.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-11-17 14:23:23 följande:
    Du menar att de flesta människor aldrig råkar tänka, säga eller skriva fel på sitt eget modersmål? Att det skulle vara en sådan ovanlig händelse att man alltid kan och ska utgå från att ingen gör sådana fel? Visst håller jag med om att man ska gå på vad människor faktiskt säger, men i ljuset av att han hänvisar till en viss lag, och denna lag säger "plus sju", så är det inte alls långsökt att i alla fall ha det som en möjlighet att han skulle ha råkat skriva fel. Men denna intellektuella hederlighet existerar inte när det gäller viljan att misstänkliggöra eller sätta dit oliktänkare, tydligen.

Pedofili är enligt definition en sexuell dragning till personer som inte nått puberteten ännu. Det är inget jag tycker. En sjuttonåring är inte ett barn, oavsett vad landets lagar säger. Att ignorera, eller vara okunnig om, att "minderårig" i sammanhanget inte betyder samma sak i USA som i Sverige, är ytterligare ett exempel på den huvudlösa häxjakten på oliktänkare.
    De flesta människor som inte är pedofiler uttrycker sig så de inte låter som pedofiler och när de märker att de låter som pedofiler säger de något annat.

Jo, det är precis vad som gäller i USA. En minor är inte vuxen och det är olika ålder i olika stater. Och är det för att man vill att alla ska göra sin egen tolkning? Knappast.

Och du bestämmer vilken ålder olika flickor uppnår pubertet? Knappast det heller. Det är "almost never" inte off limits med en 11-12-13-åring som fått mens och helt i sin ordning att kalla den som ger sig på henne för pedofil.
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-18 09:17:52 följande:
    JD Vance var 19 år när Irakkriget bröt ut.

På vilket sätt skulle han då kunna bestämma om "man" börjar ett krig med Irak eller ägnar sig åt "diplomatiska samtal"?
    Börja? Nej, jag har inte pratat om börja.
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-20 08:55:06 följande:
    Så vad pratar du om då när du skriver

"Knappast. Om de hade tagit väl avvägda beslut hade det inte funnits något krig för dem att kriga i."

som svar på att JD:s med fleras personliga erfarenheter av att delta på slagfältet gör dem till bättre beslutsfattare kring krig?
    Att man inte behöver delta. 
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-20 17:31:24 följande:
    OK.

Fast det går inte ihop med det du skrev. För även om JD hade tagit "väl avvägda beslut" och låtit bli att gå ut i strid med US Marines så hade ju kriget funnits i alla fall 

Men visst ...

För USA och världen är det dock positivt att så många i Trumps föreslagna styre har personlig erfarenhet av krig.
    Inte för USAs del.

För USA och världen är det bättre att man har personlig erfarenhet av hur man undviker ?rig
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-11-24 10:26:44 följande:
    USA:s krig i Irak hade förstås inte avslutats bara för att en 19-årig JD Vance inte hade åker dit.

Vilket är poängen. Eftersom så många föreslagna har egen erfarenhet av att vara i en stridszon så tar de mindre lättvindigt på att skicka andra i strid.
    Och andra människor behöver inte skjuta någon för att fatta att det är en dålig idé att skjuta andra människor.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?