Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Tow2Mater skrev 2024-10-06 14:54:24 följande:
    Jag anser man får rösta exakt hur man vill. Det finns inget man inte får. Men din jämförelse mellan att rösta på en specifik sakfråga och en kandidat haltar.
    Inte när man går ut med det öppet om fru Trump tänkte sig bli first Lady igen. Men hon har kanske som så många andra insett att det inte är troligt och kan kosta på sig att vara lite mer frispråkig när den egna övertygelsen går emot makens.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-10-11 08:19:01 följande:
    Precis och det är därför det inför varje val blir bråk när politikerna försöker rensa de lokala listorna för registrerade väljare. Städa bort namn som inte borde stå med pga exempelvis dödsfall eller utflyttning.

Republikanerna tenderar att vilja städa. Demokraterna tenderar att motsätta sig städningen.

På samma sätt är det republikanerna som förespråkar krav på ID för att rösta medan demokraterna är emot att den som lägger sin röst ska kunna identifiera sig som exemplet med Kaliforniens demokratiske guvenör visar när han till och med f-ö-b-j-u-d-e-r krav på ID vid valet.

För en svensk framstår detta som obegripligt. Klara och kontrollerade vallängder och krav på ID är det normala för svensken
    Det finns inget parti som särskilt gynnas av att listor inte stämmer eller att det är svårt att rösta.
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-10-12 08:06:02 följande:
    Här är ett typexempel.

Den republikanske guvernören i Virginia har godkänt att 6303 icke-medborgare (utan rösträtt i valet nu) ska strykas från listorna. Detta enligt delstatens lag på området.

Det demokratiskt styrda federala justitiedepartementet stämmer då Virginia i domstol för detta då det sker "för tätt inpå valet" och kräver att dessa icke-medborgare ska få vara kvar på listorna

Varför skulle det demokratiskt styrda DOJ ha ett problem med att listorna blir "renare" kan man undra ... ?!

De 6303 som strukits har identifierats genom att man kört vallängderna mot andra delstatsregister där dessa individer har kryssat i "nej" på frågan om de är medborgare eller inte.

Då försöker delstaten få tag i dessa personer och be dem förklarar om de är/har blivit medborgare eller inte och får man inget svar från dem på en viss tid så stryks de från vallängden.

Valet i en del delstater avgjordes av 10000 röster förra gången. Potentiellt 6303 felaktiga röster är inte lite i det sammanhanget.

Och det är bara en delstat av femtio.
    -
    Om man har ett regelverk ska man följa det eller ändra på regelverket, inte använda det godtyckligt när det verkar passa ens agenda.

Dessa kryss behöver inte längre vara senaste uppgiften. Människor beviljas medborgarskap dagligen och ska inte fråntas sin röstätt bara för att man inte får tag i dem.
  • nihka
    Anonym (GF) skrev 2024-10-23 13:21:33 följande:

En till som förbereder sig på möjligheten, Aftonbladet

Det låter annorlunda nu i svensk media än för bara ett tag sedan

Vadå annorlunda? Man rapportera fortfarande om vem som leder var.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-11-02 11:14:46 följande:
    Biden sade något liknande om Trump i sitt "bullseye-uttalande". Är Biden också en sjuk jävel eller är det så att retoriken i USA överlag är rätt hård?

Jag har lärt mig att noga kolla upp kontext, när ena sidan förfasas över något den andra sidan sagt. Ofta är det bara uppblåst eller förvridet eller rent av fultolkat (det gäller oavsett vilken sida det handlar om). Det är vild pajkastning åt alla håll.

Och när det kommer till svensk nyhetsrapportering, har jag i princip gett upp, den är så tydligt anti-Trump att det är pinsamt. Och folk sväljer okritiskt dessa vinklade artiklar/reportage.

Om Cheney: (repulsive little daughter), deranged, she always wanted to go to war with people, dumb individual, radical warhawk, lets put her there with nine barrels...

Tolkar du det som en kontext till något annat än våld?
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-11-02 12:31:04 följande:
    Trump häcklar Cheney för att hon i säkerhet i Washington vill skicka amerikanska soldater till krig, och säger att det kanske skulle vara annorlunda om hon själv hade varit tvungen att följa med. Typ.

Är det hård retorik? Ja.

Är det våld? Nej.

Att tolka detta uttalande som en uppmaning till våld är intellektuellt oärligt.
    ALLA som vill och kan besluta om att skicka amerikanska soldater till krig sitter väl i säkerhet i Washington. Det gäller både republikaner och demokrater.

Häckla? "deranged", "dumb individual". Förtal snarare.

Jag har inte sagt att det är en uppmaning till våld utan att kontexten är våld.

Sedan programledarens "repulsive little daughter" personangrepp och förminskande om en vuxen kvinna. Och Trump helt OK med det.

Tragiskt alltsammans.
  • nihka
    KillBill skrev 2024-11-02 13:32:25 följande:
    Länka till Bidens uttalande så att vi kan jämföra.
    Det som åsyftades var mitt i prick och inget om skjutvåld.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 14:09:21 följande:
    Att kunna få overtid om du jobbar 45 timmar ena veckan och 35 timmar nästa vecka är ju sjukt. I normala jobb kallar man det flextid.
    Inte om den är beordrad. Då kallas det beordrad övertid här i Sverige, Flex är något arbetstagaren bestämmer mer över själv.
  • nihka
    Embla twopointoh skrev 2024-11-02 15:00:49 följande:
    Kontexten är lika mycket våld som när Biden sade att Trump skulle placeras i en bullseye, det vill säga inget våld alls, utan bildspråk i bägge fallen.

Ja, jag tycker också att tonen är hemsk. Det är så otroligt onödigt att kalla politiska motståndare för sådana saker. Under lång tid att det piskats upp till nära nog mobbstämmning, från alla håll, och media är verkligen inte oskyldiga till att retoriken är så hård och att polariseringen mellan olika läger bara ökar. Det är hötjugor och facklor (vilket jag menar bildligt, inte bokstavligt. Bäst att påpeka det då så många inte kan skilja på bildligt och bokstavligt), och det är skrämmande.
    Jag uppfattar iaf Trumps uttalande som mer hotfullt än "mitt i prick" som är mer etablerat bildspråk.
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?