Anonym (Stina) skrev 2024-07-25 14:12:36 följande:
Jag tar till mig av din kritik här - det var inte meningen att skrämmas. Syftet med mitt inlägg var att bemöta det felaktiga påståendet kring gulesäcken som förekom i tråden, och jag ville då också förklara hur myten uppstått.
När det gäller alkohol under graviditeten så tycker jag det är viktigt att förmedla vad vetenskapen visar, men man ska förstås inte vara alarmistisk och jag ber om ursäkt om jag gjort någon orolig.
Alkoholintag mycket tidigt under graviditeten (innan/omkring beräknad mens) anses generellt inte vara ett skäl till abort. Har man druckit innan man vet att man är gravid (eller trots att man vet) och känner sig orolig så kan man alltid vända sig till sin barnmorska för personlig rådgivning.
Förstår. Du har inte gjort mig orolig nu eftersom jag inte har druckit under den här graviditeten men hade jag läst något liknande när jag väntade mitt första barn kanske det hade varit det som hade fått det att tippa över så att jag skulle tagit bort ett oplanerat men önskat och friskt barn.
Senast för någon dag sen läste jag här om en som var orolig för att hon hade druckit en del innan hon visste.. Alla får ju inte veta innan eller omkring beräknad mens heller , hade en bekant när jag var yngre som fick veta i vecka 20 nånting , min kompis dotter fick nyligen veta i vecka 30 .. det är såklart ovanligt men en nära vän till mig som är gravid nu fick veta i vecka 8 eftersom hon fick en blödning när hon skulle haft mens. Hon hade druckit 4 öl vid nått tillfälle innan och lite mindre några andra gånger, såklart sa jag att det säkert inte är nån fara.
Min poäng är väl att när man ser personer som säger eller skriver att det antagligen inte är nån fara eller har skadat så handlar det INTE om att man uppmanar någon att dricka utan att man lugnar en kvinna som antagligen har myvket ångest och som troligen inte har någon tidsmaskin så det är inte nån mening att skrämma upp ännu mer. Såklart är det bäst att inte dricka , vissa studier säger väl att ett glas ibland är ok men jag tror inte nån i Sverige nuförtiden tror att det är fritt fram att supa skallen av sig vid någon tidpunkt i graviditeten.