Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Inget hjärtslag

Är hon i vecka 7+ eller 6+? När jag väntade min yngsta (efter ett tidigt missfall) var jag inne pga smärta i sidan, visste inte exakt hur långt gången jag var pga att mensen strulade efter missfallet (bara en mens mellan) men nu efteråt vet jag att jag var i vecka 6+1. Då syntes bara en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (minns inte om gulesäck syntes) men inga hjärtslag. Ställde in mig på ett till missfall men tre dagar senare syntes hjärtslag.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-21 21:49:31 följande:

Är hon i vecka 7+ eller 6+? När jag väntade min yngsta (efter ett tidigt missfall) var jag inne pga smärta i sidan, visste inte exakt hur långt gången jag var pga att mensen strulade efter missfallet (bara en mens mellan) men nu efteråt vet jag att jag var i vecka 6+1. Då syntes bara en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (minns inte om gulesäck syntes) men inga hjärtslag. Ställde in mig på ett till missfall men tre dagar senare syntes hjärtslag.

Hann inte riktigt skriva klart men iallafall , i vecka 6+nån dag eller några dagar är det inte helt säkert att hjärtslag syns än, i 7+ däremot borde de ju synas. Går hon in i vecka 6+ imorgon är det ju verkligen inte så konstigt att det inte har synts än. 

Egentligen ska man ju helst inte göra ultraljud för tidigt för det är risk att det skapar onödig oro men har man väldigt ont så måste man ju. 

När ska ni kolla igen? 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-21 22:15:43 följande:

Hann inte riktigt skriva klart men iallafall , i vecka 6+nån dag eller några dagar är det inte helt säkert att hjärtslag syns än, i 7+ däremot borde de ju synas. Går hon in i vecka 6+ imorgon är det ju verkligen inte så konstigt att det inte har synts än. 

Egentligen ska man ju helst inte göra ultraljud för tidigt för det är risk att det skapar onödig oro men har man väldigt ont så måste man ju. 

När ska ni kolla igen? 

Förstår inte varför nån ger tummen ner. Är det så att hon är i 6:e veckan (5+) och ska gå in i 7:e veckan (6+) är det inte alls konstigt att hjärtslag inte syns än. Fråga vilken läkare som helst.

Är det däremot så att hon ska gå in i 8:de veckan (7+) borde det nog synas.
    Ska man boka privat tidigt ultraljud får man göra det absolut tidigast vecka 7+ just på grund av att risken finns att hjärtslag inte syns innan även om allt är ok. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Oro) skrev 2024-07-22 08:13:28 följande:

Hon går in i 6+ idag, vi ska tillbaka på fredag 

Men i vecka 5+ är det inte alls konstigt att det inte syns än. Konstigt att läkaren sa det.. Hoppas det går bra!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2024-07-22 08:16:10 följande:
    Kanske för att det står redan i trådstarten att läkaren sagt att det borde ha funnits hjärtljud?
    Men det stämmer inte att det borde finnas i vecka 5+ (som TS skrev att hon är i). Jag vet inte om det borde synts mer än det gjorde men när det gäller hjärtljud syns det oftast tidigast från vecka 6+. Jag har varit gravid 6 gånger (två tidiga missfall, 3 barn och gravid i vecka 10 nu). Varit hos massor av läkare och en nära släkting är förlossningsöverläkare, har pratat med henne om det också när jag har varit gravid. Plus att jag själv har varit med om att hjärtljuden inte syntes än i vecka 6+1 och sonen är 2 år gammal nu. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2024-07-22 11:49:47 följande:
    Det är väl betydligt troligare att TS har tagit fel på veckan än att läkaren som undersökte henne har fel om hjärtljuden.

Svårt att veta exakt när jag inte vet exakt vad läkaren har sagt eller sett men just det med hjärtslag och att det borde synas innan vecka 6+0 stämmer helt enkelt inte. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Oro) skrev 2024-07-22 12:08:17 följande:

Fick olika besked av båda läkaren. Läkaren vi träffade I onsdags sa att det var för tidigt att se. 

Läkaren vi fick igår sa att det borde synas nu. Så vet inte vad man ska tro. 

Enligt alla appar och första läkaren är hon i 6+0 idag 

Stämmer det att hon var i vecka 5+ när ni kollade så är det för tidigt att se, hoppas det går bra för er på återbesöket! 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-23 08:38:11 följande:

Det är knappt 50% sannolikhet att se ett tickande hjärta i vecka 6+0. Det är omöjligt att säga om det kommer att gå bra eller inte, men det låter inte som att det absolut kan göra det. Det är ett gott tecken att man nu ser en gulesäck, men innan man det ett tickande hjärta kan man rent krasst inte veta om embryot fortfarande lever, utan bara att det överlevt de första veckorna av graviditeten.

Jag är fö AT-läkare och embryologi var ett av mina stora intressen under grundutbildningen. Det är fel att gulesäcken finns från början. Däggsdjursembryon får inte heller någon näring från gulesäcken. Det finns en del ?faktatexter? på nätet skrivna av personer utan utbildning, där man har blandat ihop utvecklingen av fågelembryon och gulkroppen (som är en struktur som bildas i samband med ägglossningen och som finns i äggstocken) med embryoutvecklingen hos människor. Dessa texter används sedan som argument för att man kan dricka alkohol under första trimestern (samtidigt som seriös forskning visar att alkoholintag under första trimetern är förknippat med missbildningar av i stort sett alla organ). Det är desinformation, helt enkelt. 

Jag har aldrig hört att det är helt ofarligt att dricka alkohol förutom innan ägget har fäst, däremot är det ju ganska vanligt att man dricker alkohol innan man vet att man är gravid och vissa får inte veta förrän lite senare eller till och med väldigt sent , hade en kompis som inte fick veta förrän i vecka 20. Då tycker jag inte att det är fel att folk här (eller läkare eller barnmorskor) säger att det förhoppningsvis inte har skadat för det är inte säkert att det har gjort det om man inte har supit skallen av sig varje dag.

Nu dricker jag inte alls utom något glas bubbel vid speciella tillfällen men när jag väntade mitt första barn hade jag festat ganska rejält en gång innan jag visste , frågade en barnmorska eftersom jag till och med funderade på abort på grund av det och hon tyckte absolut inte jag skulle göra abort på grund av det. Hade jag läst ditt inlägg eller något liknande då kanske jag hade gjort det så jag är glad att jag inte gjorde det. 

Man kanske ska vara försiktig med att skrämma upp för mycket just eftersom många kvinnor har druckit innan det vet och man inte kan begära att kvinnor ska vara nykterister bara för att de har sex. Det har inget med gulesäcken att göra men att personer i trådar här skriver lugnande när en kvinna har druckit innan hon visste är inte fel. Har aldrig sett nån som skriver: Ja , drick massa alkohol , det är absolut ingen fara. Utan det handlar oftast om kvinnor som har gjort det INNAN de visste. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-25 14:12:36 följande:

Jag tar till mig av din kritik här - det var inte meningen att skrämmas. Syftet med mitt inlägg var att bemöta det felaktiga påståendet kring gulesäcken som förekom i tråden, och jag ville då också förklara hur myten uppstått.

När det gäller alkohol under graviditeten så tycker jag det är viktigt att förmedla vad vetenskapen visar, men man ska förstås inte vara alarmistisk och jag ber om ursäkt om jag gjort någon orolig. 

Alkoholintag mycket tidigt under graviditeten (innan/omkring beräknad mens) anses generellt inte vara ett skäl till abort. Har man druckit innan man vet att man är gravid (eller trots att man vet) och känner sig orolig så kan man alltid vända sig till sin barnmorska för personlig rådgivning. 

Förstår. Du har inte gjort mig orolig nu eftersom jag inte har druckit under den här graviditeten men hade jag läst något liknande när jag väntade mitt första barn kanske det hade varit det som hade fått det att tippa över så att jag skulle tagit bort ett oplanerat men önskat och friskt barn.

Senast för någon dag sen läste jag här om en som var orolig för att hon hade druckit en del innan hon visste.. Alla får ju inte veta innan eller omkring beräknad mens heller , hade en bekant när jag var yngre som fick veta i vecka 20 nånting , min kompis dotter fick nyligen veta i vecka 30 .. det är såklart ovanligt men en nära vän till mig som är gravid nu fick veta i vecka 8 eftersom hon fick en blödning när hon skulle haft mens. Hon hade druckit 4 öl vid nått tillfälle innan och lite mindre några andra gånger, såklart sa jag att det säkert inte är nån fara.

Min poäng är väl att när man ser personer som säger eller skriver att det antagligen inte är nån fara eller har skadat så handlar det INTE om att man uppmanar någon att dricka utan att man lugnar en kvinna som antagligen har myvket ångest och som troligen inte har någon tidsmaskin så det är inte nån mening att skrämma upp ännu mer. Såklart är det bäst att inte dricka , vissa studier säger väl att ett glas ibland är ok men jag tror inte nån i Sverige nuförtiden tror att det är fritt fram att supa skallen av sig vid någon tidpunkt i graviditeten.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Stina) skrev 2024-07-25 14:12:36 följande:

Jag tar till mig av din kritik här - det var inte meningen att skrämmas. Syftet med mitt inlägg var att bemöta det felaktiga påståendet kring gulesäcken som förekom i tråden, och jag ville då också förklara hur myten uppstått.

När det gäller alkohol under graviditeten så tycker jag det är viktigt att förmedla vad vetenskapen visar, men man ska förstås inte vara alarmistisk och jag ber om ursäkt om jag gjort någon orolig. 

Alkoholintag mycket tidigt under graviditeten (innan/omkring beräknad mens) anses generellt inte vara ett skäl till abort. Har man druckit innan man vet att man är gravid (eller trots att man vet) och känner sig orolig så kan man alltid vända sig till sin barnmorska för personlig rådgivning. 

Men ja , jag har också sett det där med gulesäcken som svar i någon tråd förut och vet att det inte stämmer så där har du absolut rätt.  Men tänker att även om nån skulle läsa det så tror jag inte nån skulle tänka att ?Ja , nu kan jag dricka hur mycket jag vill?.. utan det handlar väl också mer om att lugna nån som har druckit innan. Det kan man såklart göra utan att ge felaktig information, om en kvinna har druckit vid några tillfällen innan hon visste (även om hon får veta senare) är det ändå större chans att barnet är friskt än att det inte är det. Så rätt information är väl helt enkelt att alkohol KAN skada (så därför är det bäst att låta bli för att vara på den säkra sidan) men det är långt ifrån säkert att det alltid gör det. 
Svar på tråden Inget hjärtslag