• Anonym (Oro)

Inget hjärtslag

Hej, min sambo är gravid v7 imorgon. hon har haft väldigt ont i magen enda sen hon kissade positivt så vi har fått gå på lite extra kontroller. 

Vi var inne på VUL i onsdags och då syntes bara en fosterhinna, inget hjärtslag och ingen gulesäck. Vi ska tillbaka dit på fredag. 

Var inne idag akut pga krämpor. Nu syns det en gulesäck men fortfarande inget hjärtslag. Läkaren sa att det borde synas ett hjärtslag nu. 

Är lite orolig att graviditeten har stannat men då borde väl inte en gulesäck kommit nu eller tänker jag fel ? 

• Svar på tråden Inget hjärtslag
  • Anonym (?)

Gulesäcken finns ju där redan för början, så jag ser inte riktigt kopplingen du gör?

• Anonym (Oro)

Nej den syntes inte första ultraljudet 

• Anonym (?)
    Anonym (Oro) skrev 2024-07-21 19:33:45 följande:

Nej den syntes inte första ultraljudet 

Jo. Redan första dagarna får ägget näring från just gulesäcken. Så den har funnits där från start, även om den inte gick att se.
  • Anonym (Oro)

Då har jag lärt mig något nytt 

• Anonym (Vera)

Som sagt så har gulesäcken funnits från början, även om ni inte sett den. Utifrån vad läkaren sa får ni nog ställa in er på missfall, tyvärr. Men det kan ju vara så att din sambo inte är så långt gången som ni tror, men med tanke på omständigheterna är nog missfall troligast. 

Bra att ni fick tid för uppföljning så snart inpå. Då kommer ni nog få ett definitivt svar.

• Anonym (Meme)

Jag har varit med om kust detta och då var det en så kallad ofostrig graviditet. Dvs en graviditet där allting förutom ett foster. 

• Anonym (Tyvärr)

Antingen finns där inget foster eller så är det tidigt missfall. Hur som helst, ingen bebis antagligen.

• Anonym (Jag)

Är hon i vecka 7+ eller 6+? När jag väntade min yngsta (efter ett tidigt missfall) var jag inne pga smärta i sidan, visste inte exakt hur långt gången jag var pga att mensen strulade efter missfallet (bara en mens mellan) men nu efteråt vet jag att jag var i vecka 6+1. Då syntes bara en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (minns inte om gulesäck syntes) men inga hjärtslag. Ställde in mig på ett till missfall men tre dagar senare syntes hjärtslag.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-21 21:49:31 följande:

Är hon i vecka 7+ eller 6+? När jag väntade min yngsta (efter ett tidigt missfall) var jag inne pga smärta i sidan, visste inte exakt hur långt gången jag var pga att mensen strulade efter missfallet (bara en mens mellan) men nu efteråt vet jag att jag var i vecka 6+1. Då syntes bara en hinnsäck och antydan till fosterstruktur (minns inte om gulesäck syntes) men inga hjärtslag. Ställde in mig på ett till missfall men tre dagar senare syntes hjärtslag.

Hann inte riktigt skriva klart men iallafall , i vecka 6+nån dag eller några dagar är det inte helt säkert att hjärtslag syns än, i 7+ däremot borde de ju synas. Går hon in i vecka 6+ imorgon är det ju verkligen inte så konstigt att det inte har synts än. 

Egentligen ska man ju helst inte göra ultraljud för tidigt för det är risk att det skapar onödig oro men har man väldigt ont så måste man ju. 

När ska ni kolla igen? 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-21 22:15:43 följande:

Hann inte riktigt skriva klart men iallafall , i vecka 6+nån dag eller några dagar är det inte helt säkert att hjärtslag syns än, i 7+ däremot borde de ju synas. Går hon in i vecka 6+ imorgon är det ju verkligen inte så konstigt att det inte har synts än. 

Egentligen ska man ju helst inte göra ultraljud för tidigt för det är risk att det skapar onödig oro men har man väldigt ont så måste man ju. 

När ska ni kolla igen? 

Förstår inte varför nån ger tummen ner. Är det så att hon är i 6:e veckan (5+) och ska gå in i 7:e veckan (6+) är det inte alls konstigt att hjärtslag inte syns än. Fråga vilken läkare som helst.

Är det däremot så att hon ska gå in i 8:de veckan (7+) borde det nog synas.
    Ska man boka privat tidigt ultraljud får man göra det absolut tidigast vecka 7+ just på grund av att risken finns att hjärtslag inte syns innan även om allt är ok. 
Svar på tråden Inget hjärtslag