![Anonym (Frame)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Man ska inte ha skräpmat hemma eftersom det ökar konsumtionen. Så hela familjen gynnas av det.Anonym (Sara) skrev 2024-07-22 22:01:36 följande:Snarare får ju hela familjen anpassa sig efter henne för de kan ju aldrig ha något hemma?
-
Om man rotar i lådor och äter det som köpts hem för en fest eller senare tillfälle så är det klart att inte det är bra. Kan säkert bero på en mängd saker. Genetik, uppfostran, vanor.Anonym (Sara) skrev 2024-07-26 08:38:56 följande:Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 22:32:41 följande:Man ska inte ha skräpmat hemma eftersom det ökar konsumtionen. Så hela familjen gynnas av det.
Visst, men för mig är det ett märkligt och faktiskt ouppfostrat beteende. Om man tex bakar så ska ju det finnas att ta fram när man vill ha det, eller om man köper hem glass eller något annat lite mer festligt, dessertost, godis, choklad, dricka, annat.
Kanske beror det mycket på hur man är uppväxt. Vi hade alltid allt möjligt hemma jämt men ingen tog bara för att det fanns. Jag skulle i alla fall få spel om barnen (eller vuxen) skulle äta upp saker bara för att det fanns hemma.
Oavsett så är det vettigt att inte ha skräpmat hemma då det för normalpersonen ökar konsumtionen. Normalpersonen kommer att bli rejält överviktig om saker som kall läsk/öl, chips, godis finns lättillgängligt.
Enklaste sättet att öka barnens (och sin egen för den delen också) konsumtion av grönsaker är att bara ställa fram så att det finns lättillgängligt. -
Normalpersonen blir överviktig såvida den inte agerar medvetet för att hålla bra vikt och en hälsosam livsstil. Vårt samhälle idag är som gjort för att vi ska bli överviktiga. Enorm tillgång på skräpmat i alla hörn och arbetena blir mer och mer stillasittande. Vi jobbar allt mer så det finns även mindre tid för matlagning.Anonym (Alla dessa bortförklaringar) skrev 2024-07-26 18:37:46 följande:
Drack kaffe i ett välfyllt köpcentrum idag. På höga stolar kan man sitta och se hela flödet av människor som passerar.
Oerhört många är överviktiga. Kvinnor med jätterumpor och svullna ansikten av alla liter BIB de druckit.
Män med stora magar som hänger nedanför byxlinningen.
Många verkar ha slutat bry sig.
-
Lösningen borde vara att förbjuda socker i allt annat än uttalade "godis produkter".Anonym (Typ) skrev 2024-07-26 19:59:52 följande:Nu ligger istället generationen snöflingor i soffan med Netflix och Foodora.
Ha alla dessa i en specifik hylla med varningstext över.
Inför sockerskatt dessutom
Allt det skulle vara guld för vikten och folkhälsan. -
Handlar om vanor. När de inte bantar längre tar de tillbaka sina gamla vanor. Därför det är värdelöst att banta. Man ska bygga nya rutiner som man sedan håller resten av livet.Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 09:33:45 följande:Har alla överviktiga sjukliga problem?
Jag vet, provocerande rubrik.
men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten.
jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan.
Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem.
men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara?
eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt.
jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier.
varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner?
-
beli skrev 2024-08-30 09:20:44 följande:Det är precis det jag gett mig fanken på att göra varje gång jag gått ner (samma) tio kilo (se mitt inlägg ovan), men oavsett jävlaranamma och pannben så har det inte lyckats i längden. Man måste ju tyvärr också vara bekväm med de nya rutinerna så att de håller även genom jobbstress och depressioner.
Då behöver du skaffa dig tydligare och enklare rutiner.
Sedan måste man komma ihåg att rutinerna inte bara behöver gälla mat. Man behöver bra rutiner för livet i sin helhet. Så att man har mål och mening. Skapa bra självkänsla. Man behöver även lära sig att köra på oavsett om något är roligt och inspirerande eller inte. Just den sistnämnda punkten är något många fallerar på. -
Om du hade vetat vad som behövs så hade du väl gjort det?beli skrev 2024-09-02 15:36:54 följande:Ja, jag vet självklart vad som behövs. Det jag pratar om är verkligheten. Om du anser att det bara är att göra (just do it) så anser jag att du inte har såna problem som t.ex. jag har. Man kan vara olika mycket känslomänniska, bli olika mycket nedslagen av misslyckanden, ha olika mycket stress i livet, ha olika slags kontakt med familj och släkt, ha olika hormonproblem... Allt sånt påverkar (eller inte).
Det låter som att du inte vet vad som behövs.
Jag och många med mig har gått från att i princip inte klara någonting till att ses som superhjältar av omgivningen. Men det handlar om långsiktigt och hårt arbete med alla de faktorer du nämner. Det är verkligen inte "bara att göra det". Det är till en början oerhört svårt att göra det som behövs om man inte är van vid det. Dessutom hävdar man att det man gör inte spelar någon roll för att skydda självbilden. Det är därför det krävs långsiktig och medveten träning.
För hur lätt man påverkas av omgivningen är något man i hög utsträckning kan påverka själv. Så även hur man hanterar misslyckanden, hur man hanterar olika känslor, hur man hanterar sitt agerande i samband med olika situationer. mm mm.
Grundinställningen måste alltid vara att man kan påverka sitt liv och sin vikt. Jag har samtalat med många kraftigt överviktiga genom åren. Och jag har aldrig varit med om någon kraftigt överviktig som haft inställningen att de kan påverka sin vikt själva. Sedan sitter de still hela dagarna och äter dålig mat. Självbedrägeri och åter självbedrägeri.
Början på resan handlar om att stärka sin självkänsla så att man klarar av att vara ärlig mot sig själv. -
Fast det finns faktiskt ganska många som lyckats med att gå ner i vikt och behålla vikten även om misslyckandefrekvensen är hög.Cereal Killer skrev 2024-09-06 12:25:52 följande:
Preparaten är så pass nya att det inte finns några längre uppföljningar. Det kan vara så att det visar sig att de går att sätta ut efter en lång behandlingsperiod (kanske 10 år eller ännu längre), eller så visar det sig att man behöver stå på dem livet ut. Det kan ju i värsta fall också visa sig att det finns en gräns för hur länge man har effekt av läkemedlet och att man till slut återgår till den ursprungliga vikten även om man fortsätter med behandlingen.
Men baserat på de data som finns nu så ser det ju i alla fall ut som att så länge man fortsätter så är viktnedgången bestående och om man slutar så går man upp igen, så i nuläget får vi utgå ifrån att det är så det är. Vilket alltså innebär att man får vara inställd på att stå på medicinen livet ut.
Ja, givetvis är det så att om man äter lika mycket som man gör av med så förblir vikten stabil. Men misslyckandefrekvensen är i praktiken nästintill hundraprocentig. Att då hålla fast vid att ?det är bara att äta mindre och röra på sig mer? och liknande attityder som lägger skulden på den enskilda individen, är inte bara helt lönlöst utan skadligt eftersom det tar fokus från att diskutera de metoder som faktiskt kan fungera (dvs att förebygga fetma genom förändringar på samhällsnivå).Anonym (...) skrev 2024-09-06 10:55:18 följande:Fast det du skrev gick ut på att det inte går att hålla koll på sitt intag. Går det eller går det inte? Antingen stämmer det eller så är det bullshit. Du får ju bestämma dig.
Sen stämmer det fortfarande att det fungerar. Självklart fungerar det INTE att gå ner i vikt om man inte följer metoden. Men metoden fungerar.
Fundamentalt är att förstå att fetma inte orsakas av fysiska problem utan psykiska problem som tar sig fysiska uttryck.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så behöver alla dessutom vara medvetna om att det är mycket svårt att förändra sin livsstil markant och långsiktigt. Det är med andra ord mycket svårt att långsiktigt minska sitt matintag och öka rörelsen. En person som har fetma har dessutom en livsstil som är helt uppåt väggarna. Den har en oerhört lång väg att vandra. Men det är absolut möjligt att göra det, gå ner i vikt och bibehålla vikten. -
Man har sett genom forskning att det inte är några större skillnader i basal ämnesomsättning. Det handlar om vad man äter och hur man rör sig. Tyvärr blir många mer stillasittande med åren.Anonym (Människor med olika påverkan) skrev 2024-09-06 13:48:03 följande:
Men hur mycket man klarar av att äta kalorimässigt är väl inte statiskt heller?
Har hört något om att man som äldre tex kan behöva lägga sig på ca 1500 cal som kvinna för att få bibehålla vikten man tidigare haft på 2000 calorier. Är det inte ännu svårare för de som då haft övervikt och gått ner, när det är många smala och normalviktiga som går upp trots att de bara äter som de alltid gjort ?
Blir det inte ännu svårare för de som redan äter mer kalorirestriktivt, än deras kroppar egentligen vill?
Nästan alla människor äter mindre än de vill. Vi är programmerade för att trycka i oss energiintensiv mat som fett och sötsaker för det är det som gynnat människan historiskt.
Människan har funnits i drygt 5 miljoner år. Det är egentligen bara under de senaste 50 åren som vi haft tillgång till mat i överflöd. Vi har fortfarande i stort samma gener som vi hade under de 5 miljoner åren på i brist på föda. Dessutom har maskinet tagit över mycket av det fysiska arbetet. Många har svårt för att hantera det eller väljer att inte hantera det alls. -
Det handlar om relativitet.Anonym (Människor med olika påverkan) skrev 2024-09-06 15:50:13 följande:
De där forskningarna säger alltid så olika saker, så hur vet man vad man ska lita på? I ena stunden är det så och i andra inte.
https://nyheter.ki.se/ny-studie-visar-varfor-vi-gar-upp-i-vikt-nar-vi-blir-aldre
Ja, man går lättare upp i vikt när man blir äldre men det är också något man kan kompensera för genom att röra sig lite mer eller äta lite mindre.
I grunden handlar det om att allt för många följer sina drifter och instinker beträffande föda. Följer man hjärnan och vill vara hälsosam så får man inte fetma.
Det är väldigt vanligt att personer med fetma inbillar sig att normalviktiga äter så mycket de vill och tränar så mycket de vill. När sanningen i regel är att normalviktiga äter mindre än de vill och tränar och rör sig mer än de vill. -
Den som.säger att det inte går säger så uppenbarligen för att försvara sin egen självbild alternativt bilden av en närstående. För det vi vet är att det går.Anonym (...) skrev 2024-09-06 18:08:57 följande:
Nu har jag ju inte påstått att jag vet hur det ska förändras på samhällsnivå. Jag säger att du har fel i att det inte går att lära sig att hålla koll på sitt intag och att du har fel i att metoden inte fungerar. Du skriver ju själv att det är självklart att det fungera så. Sen om man inte håller sig till metoden är en annan sak. Men metoden fungerar. Sen undrar jag hur man kan vara så säker som du är på att dessa haft stark motivation. Är motivation någonting som går att mäta vetenskapligt?
-
Jag hoppas du skämtar för det där var bland det mest korkade jag läst på länge.Anonym (Nej) skrev 2024-09-06 21:45:33 följande:Absolut inte. Kolhydrater höjer blodsockret, protein höjer det ytterst lite.
-
Det är ju du som förstår att kolhydrater ger dippar i blodsockret längre fram även om man får en peak i blodsockret precis efter att man ätit kolhydrater. Så för en jämn blodsocker-kurva är det oerhört viktigt att inte endast leva på kolhydrater.Anonym (Nej) skrev 2024-09-06 21:57:19 följande:Hoppas att DU skämtar. Du menar att protein höjer blodsockret mer än kolhydrater?
-
I stort sett ingen med fet.a har några egentliga fysiska hinder. Det handlar som jag tidigare sa om psykiska problem som får fysiskt uttryck.Anonym (Fråga från) skrev 2024-09-08 19:44:33 följande:
Nej min frågeställning handlade om det som står, om alla har sjukliga, dvs fysiska svårigheter som gör att man har svårt att gå ner.
blir ni kränkta kan ni scrolla vidare. Men jag har faktiskt fått många bra svar redan och känns färdig. Vill man diskutera lchf och andra livsstilar/metoder står det er fritt.
-
Stämmer inte. Det finns dock de som kommer med den dåliga undanflykten. Att de kommer med den undanflykten visar återigen att det handlar om psykiska problem.Anonym (M) skrev 2024-09-08 21:26:30 följande:Finns många som har just fysiska hinder utan att det egentligen handlar om psykiska problem.
-
Det var mycket bra jobbat! Jag tycker att du ger väldigt bra råd.Anonym (Faktorer) skrev 2024-09-10 14:08:56 följande:Jag håller med. Psykiska problem ligger bakom så mycket när det kommer till vår fysiska hälsa. Stress, ångest, depression, utbrändhet, obearbetat trauma, missbruk och mobbning, att misstrivas på sitt jobb mm, allt detta påverkar våra liv, vilka val vi gör, hur vi hanterar motgångar, hur mycket ork vi har osv. Psykiska hinder kan vara minst lika svåra, om inte ännu svårare att hantera.
Jag är övertygad om att det är väldigt få människor som lider av fetma för att de inte vet att de behöver äta mindre och röra sig mer. Men för att göra den förändringen behöver man jobba rätt hårt med sig själv, ändra livsstil, kanske byta jobb, kanske lösa problem i sina relationer, gå i terapi, kämpa mot sitt matmissbruk, sänka stress och ångestnivån i livet. Det här är det svåra med att gå ner i vikt, att finna energin och motivationen när det finns så många hinder att det inte känns görbart.
Jag själv led av fetma och många kan nog känna igen sig i svårigheten att hålla tankarna på ett mål och bara följa den raka linjen framåt. Istället vacklar tankarna mellan olika inställningar till övervikten och då är det inte lätt att varken skapa eller bibehålla en viss kost eller livsstil. Jag kunde tänka att nu jävlar ska jag ta tag i detta till att uppgivet tänka att jag aldrig kommer att lyckas och lika gärna kan ge upp, till att äcklas av mig själv, till att tycka att det inte är så illa ändå.
Lägg till en enorm stress och bristande rutiner pga arbete med oregelbundna tider och sömnproblem på detta. Då är det inte så lätt att göra en livsstilsförändring. Det är svårt att veta var man ska börja. Det tar tid att ta reda på vad som fungerar för just mig, det är inte bara att googla fram en diet och bara köra. Man måste hitta något man kan leva med resten av livet för att inte vara den där jojobantaren längre.
Jag har lyckats gå ner i vikt genom att byta jobb och minska stress i livet och äta regelbundet. Jag hittade var problemet låg hos mig men det tog sin tid. Det här fungerar för mig men kanske inte för alla, så att tipsa andra om metoder och dieter är svårt. Det enda tipset jag kan dela med mig av som alla kan ha nytta av är att ta det lugnt. Låt viktminskning ta tid och varje kg du tappar räknas oavsett om det tog en vecka eller en månad.
Jag kan bara upprepa gång på gång. Alla kan gå ner men det krävs väldigt mycket arbete för många.