Inlägg från: Anonym (Aaaa87) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aaaa87)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

klyban skrev 2024-07-20 15:02:46 följande:

DU får ha lite empati där, för vi haft en hel del såna här trådar där alla som inte kan gå ned i vikt är misslyckade människor.

Det är därför en sådan här trådstart får denna reaktion mot omgående.
    Jag ser dock inte detta hos dig, så fortsätt diskutera istället än fastna på påhoppen av en annan anledning.

För 50 år sen var extremt få överviktiga eller hade fetma. Varför KAN så otroligt många fler inte hålla vikten nu mot då?

vad är det som förändrats så monumentalt i människors biologi/beteende på 50 år?
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-20 15:50:38 följande:

Jag tror faktiskt inte det handlar så mycket om karaktär. Mycket är genetiskt samt att merparten av maten idag är processad, sötad och beroendeframkallande.

Människor som har lätt Att absorbera fett har ju haft en evolutionär fördel och därför finns det många med den egenskapen. Men eftersom naturen strävar efter balans och ser till att det finns en bred massa med olika egenskaper finns det ganska många som kan äta vad som helst utan att gå upp. Det är ofta de som shamear andra med karaktärsbegreppet. Näringslära är så mycket mer komplicerat än kalorier in och kalorier ut. Tyvärr finns det en stor massa som vägrar inse det. De tror att de är smala för att de har bättre karaktär vilket dessvärre inte ä fallet. Tänk om det varit så lätt!

Fanns nästan inga överviktiga förr. Hur kan det då vara genetiskt?

70-talets alla halvfabrikat är betydligt sämre än det folk äter idag
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (annat) skrev 2024-07-20 16:13:21 följande:
    Min teori är att det är pga ultraprocessad mat och lightprodukter och fettskräcken. De tre sakerna exploderade på 80-talet. För övrigt har svenskar i snitt blivit 7 kg tyngre sedan 1980. Det har tippat vågen till övervikt för män, från bmi 24 till bmi 26, medräknat att de även blivit 3 cm längre i snitt. 

Svenskar äter mest ultraprocessad mat i EU, trots att vi gärna klappar oss på axeln med hur nyttigt vi äter.
    Folk är ännu fetare än i Sverige i nästan alla europeiska länder så den förklaringen håller inte.

vi äter mkt mer och rör oss mkt mindre. Blir så parodiskt när alla ska komma på kreativa förklaringar förutom det
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-20 19:37:55 följande:
    Det är självklart en kombination av den nya typen av mat och genetik.

Hur dåliga halvfabrikaten var på 70-talet går det inte jämföra med utbudet idag.
    Så genetiken har förändrats en massa på 50 år? Från en generation till en annan. Det är ett ganska extremt påstående
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Sockerråtta) skrev 2024-07-20 20:09:27 följande:

När jag var liten på 80/90 talet så DELADE man på en 33 cl läsk på lördagen och för min veckopeng fick jag sju små godisbitar. Köpe Pizza och McDonlads var lyx.
    Samtidigt var maten ganska dålig och omdeveten, både i skolan och i hemma. Folk åt pannkaka, snabbmakaroner och falukorv utan att skämmas.
    I slutet av 90-talet hände något, samtidigt som folk blev mer medvetna om vad man stoppade i sig, skolmaten skulle vara näringsriktig osv så blev godis och läsk bra mycket billigare. Vår familj köpte läsk i 1,5 liters som dracks upp under en kväll och godis köptes kilovis. Hämt pizza varje vecka och vi tillgång till mer tv underhållning. Jag tror inte jag är den enda som upplevede den här förändringen utan att det var många medel Svenssons som genomgick samma livsstilsförändring i och med att vi fick högkonjunkttur.
    Tyvärr har läsk, godis och chips blivit en del av mångas lägsta levnadsstandard nivå, så förändringen kommer stanna oavsett konjunktu.

Man rör sig också mycket mindre än förr.
  • Anonym (Aaaa87)
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-20 20:23:59 följande:
    100%

Jag förstår inte denna rädsla över att faktiskt se sanningen; Folk äter mer än vad de egentligen behöver och rör sig mycket mindre. Det är vad som har lett till dagens samhälle där vi i princip lever i en fetmaepedemi. Det ska hela tiden vara något annat som är orsaken, allt för att slippa ta ansvar. Det är genetik. Det är medicinskt. Det är sjukdomar. Det är hormonellt. Det är lightprodukter (noll belägg btw). Det är ultraprocessad mat. 

Folk äter för mycket och för näringsfattig mat. Kalorier ut, kalorier in. Det är så basalt. Man skapar inte energi från ingenting. Det finns ingen hormon, genetiskt, medicinskt eller sjukdom som skapar energi från ingenting och ligger du på underskott så kommer du gå ner i vikt. Det är bara det att vi alla har olika förutsättningar och då gäller det att ha koll på dessa förutsättningar. Går du t.ex. på en medicin som påverkar ämnesomsättningen så får du kontrollera ditt intag av mat utifrån den förutsättningen. Och det gäller inte att bara kontrollera mängden kalorier utan även äta näringsrik mat som är bra för kroppen. 

Hett tips; David Harouns bok "Jag har testat allt: En guide till att tappa fett och forma kroppen". Informativ och pedagogisk bok som dessutom debunkar mycket av vad många influensers och "hälsocoachhumbugs" slänger ur sig.

Du blir inte fet av lightprodukter. Du blir inte fet av processad mat. Du blir inte fet av kolhydrater. Man blir fet av att äta för mycket, över ens energibehov och jag tror att om fler människor faktiskt ville bilda sig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så skulle vi ha ett hälsosammare samhälle.
    Är ju rätt mycket skönare att kunna skylla på hormonell balans etc.

Jag som är väldigt vältränad (men äter väldigt rejäla portioner mat) får ofta höra att det är ?fel? på mig som inte går upp i vikt. Att jag har ?tur? osv osv.

bullshit. Jag har ingen jävla tur. Jag gymmar (styrka och cardio) 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Tror fan att jag kan äta utan att bli tjock.

Det andra är att jag inte dricker alkhol annat än 3-4 ggr per år. Andra män i min ålder (40ish) tar gärna 4-5 bärs eller ett par glas vin 3 gånger i veckan utöver allt de äter. Gör enorm skillnad
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 10:02:09 följande:
    Nej som jag skrivit förut så är genetiken densamma. Men hade alla haft smalgenetik så hade den nya maten inte varit ett problem. 
    Kan du länka till lite forskning kring vad denna ?smalgenetik? innefattar?
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (XX) skrev 2024-07-22 07:05:11 följande:

Titta på smala i din omgivning
     Där finns troligen en eller flera som vräker i sig onyttigheter och ändå är pinnsmal. Är du lika säker på att det handlar om kalorier och självkontroll i det fallet? Jag är tjock, men är "smal" jämfört med andra kvinnor i släkten. Vikt determineras till stor del av genetik. Sen kan man hantera sin genetik på olika sätt.

Jag har aldrig någonsin träffar en människa som vräker i sig skräpmat utan att vara överviktig. Aldrig.

däremot flera som äter ohälsosamt men är smala. Poängen är att de äter LITE. Lilla menyn med vatten på Mcd är inte speciellt många kalorier. Tar man däremot den största menyn med stor läsk är man uppe och nosar på hela dagens energibehov på enkom den måltiden
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 10:41:21 följande:
    Big Mac med stor sockerdricka och stor pommes frites är faktiskt bara 1200 kalorier.

Så om man nu som många knappt äter frukost och tar en Big Mac meny till lunch så kan han fortfarande ta en pizza till kvällen och fortfarande vara i jämvikt. Om den personen rör sig mycket går han ner i vikt på den maten.

Så man kan äta rätt mycket skräpmat faktiskt utan att gå upp i vikt.

De som blir feta blir det oftast för att de äter 5-7 mål mat med kolhydrater främst kolhydrater per dag och samtidigt sitter mest still. Traditionell skräpmat är det rätt lätt att gå runt på och hålla jämvikt så länge man inte äter mellanmål. Särskilt om man lever hyffsat aktivt.
    1200 kcal är väldigt mycket för en måltid. En kvinna ska inte ha mer än max 2000 kcal per dag.

en big mac ger koll mättnad. Inte en chans att någon håller sig till det på en dag
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 10:41:21 följande:
    Big Mac med stor sockerdricka och stor pommes frites är faktiskt bara 1200 kalorier.

Så om man nu som många knappt äter frukost och tar en Big Mac meny till lunch så kan han fortfarande ta en pizza till kvällen och fortfarande vara i jämvikt. Om den personen rör sig mycket går han ner i vikt på den maten.

Så man kan äta rätt mycket skräpmat faktiskt utan att gå upp i vikt.

De som blir feta blir det oftast för att de äter 5-7 mål mat med kolhydrater främst kolhydrater per dag och samtidigt sitter mest still. Traditionell skräpmat är det rätt lätt att gå runt på och hålla jämvikt så länge man inte äter mellanmål. Särskilt om man lever hyffsat aktivt.
    En rejäl förortspizza är +1500 kcal. Det blir 2700 totalt. på tok för mycket för en kvinna som inte tränar. På gränsen för en man. 
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?