Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Att gå ner är ofta lätt men att bibehålla den nya är svårare. 

Så jag förstår att du är stolt över att gått ned 20 kg och det är verkligen en bedrift som du ska vara stolt över. Men nu kommer det svåra. Att bibehålla den.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 12:32:28 följande:
    Det var nog svårare att gå ner tror jag, då måste jag ju ligga på underskott. Nu kan jag ju ligga på en lite högre kalorinivå väl? För att behålla dvs. 
    Kroppen har som en inställd målvikt som den strävar efter tyvärr. Men du märker ju direkt om du går uppåt.

Eftersom svält varit ett problem under hela mänsklighetens levnad fram till idag så strävar kroppen efter att spara kalorier. Vilket den kan göra under ganska knappa förhållanden.
  • Anonym (Abc)

Jag tror faktiskt inte det handlar så mycket om karaktär. Mycket är genetiskt samt att merparten av maten idag är processad, sötad och beroendeframkallande.

Människor som har lätt Att absorbera fett har ju haft en evolutionär fördel och därför finns det många med den egenskapen. Men eftersom naturen strävar efter balans och ser till att det finns en bred massa med olika egenskaper finns det ganska många som kan äta vad som helst utan att gå upp. Det är ofta de som shamear andra med karaktärsbegreppet. Näringslära är så mycket mer komplicerat än kalorier in och kalorier ut. Tyvärr finns det en stor massa som vägrar inse det. De tror att de är smala för att de har bättre karaktär vilket dessvärre inte ä fallet. Tänk om det varit så lätt!

• Anonym (Abc)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 15:59:04 följande:

För min del är jag normalviktig nu för att "jag har karaktär" har min genetiska uppsättning ändrats plötsligt i samband med minskningen av kalorier vid 45 år? Knappast. Känner flera som gjort samma sak men först när dom börjar äta för mkt går dom upp, annars ner  

sen vet jag att det handlar om det i vissa fall. Har en kompis som inte har nåt fett alls på kroppen knappt och hennes son ser likadan ut. Båda äter mycket. 

sen känner jag två tvillingar varav ena föddes stor och den andra var smal. Så har det sett ut hela livet, hon har en större hunger men han har också ätit mkt utan att gå upp. 

Det var en vidareutveckling på mina tidigare inlägg. Att du har karaktär är tydligt. Inlägget var mest för att du inte ska känna att du har dålig karaktär om du börjar gå upp igen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-20 15:54:17 följande:
    Fanns nästan inga överviktiga förr. Hur kan det då vara genetiskt?

70-talets alla halvfabrikat är betydligt sämre än det folk äter idag
    Det är självklart en kombination av den nya typen av mat och genetik.

Hur dåliga halvfabrikaten var på 70-talet går det inte jämföra med utbudet idag.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 08:23:08 följande:
    Så genetiken har förändrats en massa på 50 år? Från en generation till en annan. Det är ett ganska extremt påstående
    Nej som jag skrivit förut så är genetiken densamma. Men hade alla haft smalgenetik så hade den nya maten inte varit ett problem. 
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 11:26:57 följande:
    Kan du länka till lite forskning kring vad denna ?smalgenetik? innefattar?
    Är du på riktigt omedveten om att vissa kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 11:26:57 följande:
    Kan du länka till lite forskning kring vad denna ?smalgenetik? innefattar?
    https://www.lu.se/artikel/sa-paverkar-livsstilen-vara-gener

https://www.mabra.com/vikt/kalorier-vikt-myter/7067821

https://doktor.se/fakta-rad/ovrigt/overvikt-och-obesitas-fetma

https://www.1177.se/Jonkopings-lan/sjukdomar--besvar/hormoner/obesitas--fetma-och-overvikt/obesitas--fetma-och-overvikt-hos-vuxna/
  • Anonym (Abc)
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-21 15:29:09 följande:
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-21 15:29:09 följande:
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 

Det är ju precis det jag säger. Man kan inte mäta energibehov/förbrukning med kalorier.

Sen kan man så klart inte äta vad som helst men en kalori för mig är inte samma sak som för dig. Oavsett hur mycket du hävdar det. Det är som att påstå att alla bilar drar lika mycket bränsle.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-21 16:30:18 följande:
    Nässelfjäril en har rätt. De överviktiga är inte i balans. Att någon kan äta en macka per dag extra per dag spelar liksom ingen roll. Man går anpassa sig efter den man är.
    Det är ju min tes! Att man anpassar sig efter vem man är. Nässelfjäril är fokuserad på Att en kalori är samma för alla.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-21 16:30:18 följande:
    Nässelfjäril en har rätt. De överviktiga är inte i balans. Att någon kan äta en macka per dag extra per dag spelar liksom ingen roll. Man går anpassa sig efter den man är.
    Eller förlåt. Den var en annan användare som sa det. Nässelfjäril svarade visst bara på mitt inlägg till annan användare.
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?