• Sommarvinden

Hur få är det som donerar sperma?

Jag ställde upp som donator för ett tag sedan, då jag uppfattat det som att bristen på donatorer är stor.
    Det jag undrar är om den verkligen är det och hur få det kan vara, egentligen?
    Har nu fått reda på en i den yttre bekantskapskretsen, eller en vän till vänner egentligen, som skaffat barn via insemination och hon bor i den staden där jag donerat - det är inte det största uni-sjukhuset men heller inte det minsta.

Helst vill jag inte tänka så mycket på detta. Jag borde avfölja henne på facebook för det lär dyka upp bilder där.

Hon kan ju också ha åkt till Danmark, jah ska naturligtvis inte fråga om detta. Är det någon som vet hur pass prioriterade ensamstående är, om det nu är sån brist.

• Svar på tråden Hur få är det som donerar sperma?
  • SvenOlsson

Jag har två egna barn från tidigare relationer. De är snart båda vuxna och tillhör på så sätt en annan generation än donatorbarnen

• Sommarvinden

Jag har också barn men de är ungdomar, nästan vuxna. Skulle säga att risken är minimal där.
    Jag berättade för min fru förstås och hon hade inga invändningar, annat än att det tog lite mkt tid (vi bor inte i samma stad som sjukhuset) och att jag först fick lämna tre gånger för nedfrysning, och sedan sex gånger till.
    (Den andra vändan ville de också ha sex doser - jag har aldrig förstått varför det inte kan räcka med en enda sats eftersom däri finns mängder med spermier?). Den andra omgången åkte jag bara in tre gånger, först på morgonen, "gjorde min grej", tog en promenad, fikade osv, och sedan lämnade ett rör till.
    Men som skrivits här, det är ju en mkt större insats för kvinnor som lämnar ägg.

• Sommarvinden
    SvenOlsson skrev 2024-07-28 13:35:19 följande:

Det var bra gjort av dig att donera. Det är permanent brist på donatorer eftersom reglerna för donatorer förblivit desamma medan de successivt utökat vilka som har rätt till insemination. Jag har också donerat till klinik och då förutsatt att regioner byter med varandra så att barnen sprids ut jämnare, men jag vet inte om det faktiskt är på det sättet.

Det är lite frustrerande för mig att inte veta var de donatorbarnen finns. Jag vill inte ha kontakt med dem eller veta deras identitet, men jag hade viljat veta stad eller i alla fall län. Jag donerar ibland direkt till kvinnor och par och det gör det lätt för mig att se till att det inte blir för många barn i närheten av varandra

Hur går det till när du donerat direkt till kvinnor? Är inte risken då att du så att säga blir vårdnadshavare? Eller att kvinnan är rädd för att donatorn ska vilja ha delad vårdnad? Hur fungerar anonymiteten och hur får ni kontakt med varandra?
  • Anonym (Kvinna)
    Sommarvinden skrev 2024-08-01 00:18:55 följande:

Jag har också barn men de är ungdomar, nästan vuxna. Skulle säga att risken är minimal där.
    Jag berättade för min fru förstås och hon hade inga invändningar, annat än att det tog lite mkt tid (vi bor inte i samma stad som sjukhuset) och att jag först fick lämna tre gånger för nedfrysning, och sedan sex gånger till.
    (Den andra vändan ville de också ha sex doser - jag har aldrig förstått varför det inte kan räcka med en enda sats eftersom däri finns mängder med spermier?). Den andra omgången åkte jag bara in tre gånger, först på morgonen, "gjorde min grej", tog en promenad, fikade osv, och sedan lämnade ett rör till.
    Men som skrivits här, det är ju en mkt större insats för kvinnor som lämnar ägg.

Jo det är väl kanske skillnad när ens egna barn är lite äldre. Jag har äldre från ett tidigare förhållande men med sambon har jag en 2-åring och väntar ett till barn. Det skulle faktiskt kännas lite konstigt om de typ börjar i samma klass som sina halvsyskon om han donerade. 

Tror min kompis donerade ägg mest för att hon vill sprida sina gener vidare men inte ta hand om barn, det var ungefär det hon sa. Men självklart är det väl ett plus för henne att det hjälper andra också. Men har litegrann fått känslan att många män (inte alla) donerar sperma av den anledningen också. 

• Cathariiina

Ni som donerar - är ni inte oroliga för att era barn ska bli illa behandlade? Att de är önskade på en nivå är ju ingen garanti för någonting, människor kan skaffa sig barn av mycket egoistiska och själviska skäl. Idag kan barnen dessutom hamna hos ett lesbiskt par, eller en märklig ensam kvinna som lever isolerat. Eller med en social pappa som egentligen inte ville bilda familj på det här sättet och ha ett obesläktat barn i sitt hem, utan i så fall hellre hade velat ha ett barnfritt liv om det inte gick att få egna barn - men som blev övertalad av sin fru. Gråter

Jag skulle aldrig ha vågat donera mina ägg, på den tiden då det ännu hade varit möjligt - och då hade jag ändå kunnat få mycket betalt för dem, när jag bodde i London, för där var skandinaviska ägg guld värda. Jag skulle ha varit sjuk av oro över mina barn där ute jämt, att de kanske är olyckliga och blir illa behandlade och jag inte kan hjälpa dem. Och tänk om ett barn skulle ta reda på ens identitet vid 18, och efter en mycket svår uppväxt komma och ringa på dörren och säga "hur KUNDE du lämna ut mig till de människorna?!" Förvånad

• Anonym (Kvinna)
    Cathariiina skrev 2024-08-01 18:57:54 följande:

Ni som donerar - är ni inte oroliga för att era barn ska bli illa behandlade? Att de är önskade på en nivå är ju ingen garanti för någonting, människor kan skaffa sig barn av mycket egoistiska och själviska skäl. Idag kan barnen dessutom hamna hos ett lesbiskt par, eller en märklig ensam kvinna som lever isolerat. Eller med en social pappa som egentligen inte ville bilda familj på det här sättet och ha ett obesläktat barn i sitt hem, utan i så fall hellre hade velat ha ett barnfritt liv om det inte gick att få egna barn - men som blev övertalad av sin fru. Gråter

Jag skulle aldrig ha vågat donera mina ägg, på den tiden då det ännu hade varit möjligt - och då hade jag ändå kunnat få mycket betalt för dem, när jag bodde i London, för där var skandinaviska ägg guld värda. Jag skulle ha varit sjuk av oro över mina barn där ute jämt, att de kanske är olyckliga och blir illa behandlade och jag inte kan hjälpa dem. Och tänk om ett barn skulle ta reda på ens identitet vid 18, och efter en mycket svår uppväxt komma och ringa på dörren och säga "hur KUNDE du lämna ut mig till de människorna?!" Förvånad

Jo det var väl lite så jag tänkte också när jag och min kompis pratade om att donera ägg. Sen får man ju knappt nånting för det i Sverige heller. Så donerar man ägg eller spermier i Sverige är det ju inte för pengar utan antingen för att hjälpa andra eller sprida sina gener vidare (tror inte det senare är så ovanligt). Känner också att jag skulle oroa mig och undra hur ?mina? barn har det. Men kanske män funkar annorlunda. 

Tänker också på det där om en man går med på att skaffa ett barn med donerade spermier för att kvinnan så gärna vill ha barn men sen kanske han ändå har svårt att älska barnet som ett biologiskt barn. Och nej det är ju inte samma sak som att adoptera, då är ju ingen av föräldrarna biologisk förälder  .. och en kvinna som skaffar barn med donerat ägg bär ju iallafall barnet och får ett band på det sättet. Säger absolut inte att man inte kan älska ett barn som man inte har blodsband till men tänker att det inte är helt säkert att man gör det i den situationen. 

• Cathariiina
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-08-01 19:59:05 följande:

Tänker också på det där om en man går med på att skaffa ett barn med donerade spermier för att kvinnan så gärna vill ha barn men sen kanske han ändå har svårt att älska barnet som ett biologiskt barn. Och nej det är ju inte samma sak som att adoptera, då är ju ingen av föräldrarna biologisk förälder  .. och en kvinna som skaffar barn med donerat ägg bär ju iallafall barnet och får ett band på det sättet. Säger absolut inte att man inte kan älska ett barn som man inte har blodsband till men tänker att det inte är helt säkert att man gör det i den situationen. 

Precis, det blir ju "snett". Det blir ett mer jämställt föräldraskap om antingen båda är riktiga föräldrar till barnet, eller ingen av dem.

I och för sig så finns det män som pressats till adoption också av sina fruar, fast de hellre velat ha ett bekvämt barnfritt liv om det nu inte gick att få egna barn. Sådant blir aldrig bra - men det är inget som man får prata om verkar det. 
  • Friger

Nä, inget jag bekymrar mig för. Jag litar på de jag donerat till. De barn jag vet något om har det gått bra för. Men jag har inte donerat om jag fått dåliga vibbar. Lesbiska par har jag inga problem med, har donerat till flera sådana. Det går bra för de barnen.

Har träffat några av barnen. Det har varit skoj. Trots att det är en främmande unge så känner man ju igen dem. De verkar göra motsvarande.
  • Cathariiina
    Friger skrev 2024-08-27 08:57:05 följande:
    Nä, inget jag bekymrar mig för. Jag litar på de jag donerat till. De barn jag vet något om har det gått bra för. Men jag har inte donerat om jag fått dåliga vibbar. Lesbiska par har jag inga problem med, har donerat till flera sådana. Det går bra för de barnen.

Har träffat några av barnen. Det har varit skoj. Trots att det är en främmande unge så känner man ju igen dem. De verkar göra motsvarande.
    Då har du donerat privat, alltså? När man donerar till vården har man ju ingen koll alls, var cellerna hamnar. Den utredning av de sökande som görs är även så snabb och summarisk, att den inte förtjänar att kallas utredning ens. Inte ens i närheten av den hemutredning som görs av socialtjänsten, för adoptionsmedgivande. 
  • Friger
    Cathariiina skrev 2024-08-27 09:02:54 följande:
    Då har du donerat privat, alltså? När man donerar till vården har man ju ingen koll alls, var cellerna hamnar. Den utredning av de sökande som görs är även så snabb och summarisk, att den inte förtjänar att kallas utredning ens. Inte ens i närheten av den hemutredning som görs av socialtjänsten, för adoptionsmedgivande. 
    Ja, slumpen gjorde att jag började privat. Upptäckte att det var rätt trevligt att själv få välja vem man skulle hjälpa.

Ingen aning om hur utredningarna ser ut... Vet bara att de jag donerat till har varit normala till synes skötsamma människor. Jag går på känsla bara, jag gör ju ingen djupare utredning än några mejl och en fika där vi diskuterar igenom saken.

Men jag behöver ju inte motivera ett "tyvärr" med någon form av objektiv fakta heller.
  • SvenOlsson

Ursäkta sent svar. Jag hade inte kunnat donera om jag oroat mig för hur det skulle gå för barnen jag hjälpt till världen. Det är barnens föräldrar som får bära på en sådan eventuell oro, liksom det är barnens föräldrar som i övrigt axlar ansvaret. Jag tog ansvar för mina egna barn och jag ser en väldigt stor skillnad på dem och barn jag gett upphov till som donator.

Jag tycker det ligger i begreppet donation att ens ansvar upphör efter överlämnandet. Det har förstås hänt att jag nekat mottagare som varit uppenbart olämplig som förälder, men utöver det vill jag inte bedöma eller ställa krav på mottagare. Jag vill vara en snabb, enkel och kravlös hjälp att bli förälder och ett bättre alternativ till att ragga upp någon på krogen 🙂
  • Anonym (Män)

Män borde inte ställa upp på det om inte mannen också blir fader officiellt för barnet 

• Anonym (Män)
    Sommarvinden skrev 2024-07-20 01:19:40 följande:
    Hur få är det som donerar sperma?

Jag ställde upp som donator för ett tag sedan, då jag uppfattat det som att bristen på donatorer är stor.
    Det jag undrar är om den verkligen är det och hur få det kan vara, egentligen?
    Har nu fått reda på en i den yttre bekantskapskretsen, eller en vän till vänner egentligen, som skaffat barn via insemination och hon bor i den staden där jag donerat - det är inte det största uni-sjukhuset men heller inte det minsta.

Helst vill jag inte tänka så mycket på detta. Jag borde avfölja henne på facebook för det lär dyka upp bilder där.

Hon kan ju också ha åkt till Danmark, jah ska naturligtvis inte fråga om detta. Är det någon som vet hur pass prioriterade ensamstående är, om det nu är sån brist.

Man skapar barn som man sedan Inte har koll på. 
    Det är nog få män som donerar sperma
  • SvenOlsson
    Anonym (Män) skrev 2024-09-06 20:13:39 följande:

Män borde inte ställa upp på det om inte mannen också blir fader officiellt för barnet 

Det skulle ju inte fungera. Hela poängen för de som tar hjälp av donator är att de får rå om sina barn ifred. Många andra donatorer är säkert i samma situation som mig att de har egna barn sedan tidigare som de tagit ansvar för. Då vill man inte ha fler egna barn utan vill bara hjälpa andra att bilda familj 

Svar på tråden Hur få är det som donerar sperma?