• Friger

Hur få är det som donerar sperma?

Cathariiina skrev 2024-08-01 18:57:54 följande:

Ni som donerar - är ni inte oroliga för att era barn ska bli illa behandlade? Att de är önskade på en nivå är ju ingen garanti för någonting, människor kan skaffa sig barn av mycket egoistiska och själviska skäl. Idag kan barnen dessutom hamna hos ett lesbiskt par, eller en märklig ensam kvinna som lever isolerat. Eller med en social pappa som egentligen inte ville bilda familj på det här sättet och ha ett obesläktat barn i sitt hem, utan i så fall hellre hade velat ha ett barnfritt liv om det inte gick att få egna barn - men som blev övertalad av sin fru. Gråter

Jag skulle aldrig ha vågat donera mina ägg, på den tiden då det ännu hade varit möjligt - och då hade jag ändå kunnat få mycket betalt för dem, när jag bodde i London, för där var skandinaviska ägg guld värda. Jag skulle ha varit sjuk av oro över mina barn där ute jämt, att de kanske är olyckliga och blir illa behandlade och jag inte kan hjälpa dem. Och tänk om ett barn skulle ta reda på ens identitet vid 18, och efter en mycket svår uppväxt komma och ringa på dörren och säga "hur KUNDE du lämna ut mig till de människorna?!" Förvånad

Nä, inget jag bekymrar mig för. Jag litar på de jag donerat till. De barn jag vet något om har det gått bra för. Men jag har inte donerat om jag fått dåliga vibbar. Lesbiska par har jag inga problem med, har donerat till flera sådana. Det går bra för de barnen.

Har träffat några av barnen. Det har varit skoj. Trots att det är en främmande unge så känner man ju igen dem. De verkar göra motsvarande.
  • Friger
    Cathariiina skrev 2024-08-27 09:02:54 följande:
    Då har du donerat privat, alltså? När man donerar till vården har man ju ingen koll alls, var cellerna hamnar. Den utredning av de sökande som görs är även så snabb och summarisk, att den inte förtjänar att kallas utredning ens. Inte ens i närheten av den hemutredning som görs av socialtjänsten, för adoptionsmedgivande. 
    Ja, slumpen gjorde att jag började privat. Upptäckte att det var rätt trevligt att själv få välja vem man skulle hjälpa.

Ingen aning om hur utredningarna ser ut... Vet bara att de jag donerat till har varit normala till synes skötsamma människor. Jag går på känsla bara, jag gör ju ingen djupare utredning än några mejl och en fika där vi diskuterar igenom saken.

Men jag behöver ju inte motivera ett "tyvärr" med någon form av objektiv fakta heller.
Svar på tråden Hur få är det som donerar sperma?