Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Hur få är det som donerar sperma?

Tycker det är bra att det finns folk som väljer att donera, min dotter har en kompis som blev till på det sättet (ensamstående mamma som var 45 när hon föddes). Men samtidigt tänker jag (ännu mer när jag ser det här inlägget) att det måste finnas risk att barnen lär känna varandra och kanske i värsta fall blir tillsammans. 

Har läst om några gånger det har hänt , tror det var i USA. Min sambo som är pappa till min yngsta och barnet vi väntar nu pratade en gång om att han hade funderat på att göra det men jag blir lite tveksam. Tänkte hellre att han väntar tills våra barn är vuxna isåfall om han ens får fortfarande då. Risken finns ju (även om den är liten) att våra barn skulle träffa nått av dom barnen .. alla tar väl kanske inte reda på vem donatorn är heller. 

Hur tänker ni som donerar om sånt? 

Har också en kompis som har donerat ägg , funderade nån gång på att göra det förut (men nu är jag för gammal och dessutom gravid) .. men jag tyckte det skulle kännas lite konstigt för de barnen är ju biologisk lika mycket mina barn som mina barn jag har nu, skulle kännas konstigt på något sätt att inte vara med när de växer upp.  Hur kånner ni när det gäller det? Är väl mest nyfiken. Tycker det var fint gjort av min kompis att göra det. 

• Anonym (Kvinna)
    SvenOlsson skrev 2024-07-31 07:57:28 följande:

Jag litar på att de jag hjälpt att få barn kommer vara öppna gentemot barnen att de tillkommit genom donation. Jag sätter också min tillit till att barnen berättar det för sina framtida partners. Det som jag själv kan påverka är att det inte blir för många barn på samma ort. Folk flyttar förstås då och då, men det är rätt ovanligt att flytta utanför sitt eget län. De donatorbarn jag gett upphov till bor från Malmö i söder till Umeå i norr, från Göteborg i väster till Stockholm i öster.

Det krävs ett jäkla engagemang och viljestyrka att donera ägg jämfört med spermier. Kvinnor som väljer att göra det gör verkligen en uppoffring. Jag tror dock att mycket av moderskänslor som mammor känner växer fram under graviditetens gång, vilket jag förmodar gör det lika lätt för äggdonatorer att känna distans till barnen som det känns för mig

Det är nog ändå lite för mycket tillit till andra för att jag skulle vilja riskera det haha, vill inte få barnbarn som föds med tre huvuden typ för att mina barn råkar få barn med sina syskon . 

Nu tror jag iförsej inte han kommer göra det men om min sambo vill det när våra barn fortfarande är små tror jag att det är ganska slut mellan oss. 

Har du någon fru eller flickvän? Och egna barn? 

• Anonym (Kvinna)
    Sommarvinden skrev 2024-08-01 00:18:55 följande:

Jag har också barn men de är ungdomar, nästan vuxna. Skulle säga att risken är minimal där.
    Jag berättade för min fru förstås och hon hade inga invändningar, annat än att det tog lite mkt tid (vi bor inte i samma stad som sjukhuset) och att jag först fick lämna tre gånger för nedfrysning, och sedan sex gånger till.
    (Den andra vändan ville de också ha sex doser - jag har aldrig förstått varför det inte kan räcka med en enda sats eftersom däri finns mängder med spermier?). Den andra omgången åkte jag bara in tre gånger, först på morgonen, "gjorde min grej", tog en promenad, fikade osv, och sedan lämnade ett rör till.
    Men som skrivits här, det är ju en mkt större insats för kvinnor som lämnar ägg.

Jo det är väl kanske skillnad när ens egna barn är lite äldre. Jag har äldre från ett tidigare förhållande men med sambon har jag en 2-åring och väntar ett till barn. Det skulle faktiskt kännas lite konstigt om de typ börjar i samma klass som sina halvsyskon om han donerade. 

Tror min kompis donerade ägg mest för att hon vill sprida sina gener vidare men inte ta hand om barn, det var ungefär det hon sa. Men självklart är det väl ett plus för henne att det hjälper andra också. Men har litegrann fått känslan att många män (inte alla) donerar sperma av den anledningen också. 

• Anonym (Kvinna)
    Cathariiina skrev 2024-08-01 18:57:54 följande:

Ni som donerar - är ni inte oroliga för att era barn ska bli illa behandlade? Att de är önskade på en nivå är ju ingen garanti för någonting, människor kan skaffa sig barn av mycket egoistiska och själviska skäl. Idag kan barnen dessutom hamna hos ett lesbiskt par, eller en märklig ensam kvinna som lever isolerat. Eller med en social pappa som egentligen inte ville bilda familj på det här sättet och ha ett obesläktat barn i sitt hem, utan i så fall hellre hade velat ha ett barnfritt liv om det inte gick att få egna barn - men som blev övertalad av sin fru. Gråter

Jag skulle aldrig ha vågat donera mina ägg, på den tiden då det ännu hade varit möjligt - och då hade jag ändå kunnat få mycket betalt för dem, när jag bodde i London, för där var skandinaviska ägg guld värda. Jag skulle ha varit sjuk av oro över mina barn där ute jämt, att de kanske är olyckliga och blir illa behandlade och jag inte kan hjälpa dem. Och tänk om ett barn skulle ta reda på ens identitet vid 18, och efter en mycket svår uppväxt komma och ringa på dörren och säga "hur KUNDE du lämna ut mig till de människorna?!" Förvånad

Jo det var väl lite så jag tänkte också när jag och min kompis pratade om att donera ägg. Sen får man ju knappt nånting för det i Sverige heller. Så donerar man ägg eller spermier i Sverige är det ju inte för pengar utan antingen för att hjälpa andra eller sprida sina gener vidare (tror inte det senare är så ovanligt). Känner också att jag skulle oroa mig och undra hur ?mina? barn har det. Men kanske män funkar annorlunda. 

Tänker också på det där om en man går med på att skaffa ett barn med donerade spermier för att kvinnan så gärna vill ha barn men sen kanske han ändå har svårt att älska barnet som ett biologiskt barn. Och nej det är ju inte samma sak som att adoptera, då är ju ingen av föräldrarna biologisk förälder  .. och en kvinna som skaffar barn med donerat ägg bär ju iallafall barnet och får ett band på det sättet. Säger absolut inte att man inte kan älska ett barn som man inte har blodsband till men tänker att det inte är helt säkert att man gör det i den situationen. 

Svar på tråden Hur få är det som donerar sperma?