Inlägg från: Anonym (Nn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nn)

Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?

Min pappa har tydligen skrivit äktenskapsförord. han sa att hon hade guld värt 1,8 mkr, så sa han att det inte finns papper på det. 

nån som vet vad han kan ha menat? Vi har ganska dålig kontakt så har inte frågat. Vad kan det finnas för anledning att inte ha papper på guld?

• Svar på tråden Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?
  • Anonym (Nn)
    Anonym (M) skrev 2024-07-19 22:46:25 följande:

Finns inga papper på det, så är det svårt att bevisa att det finns. 

Precis. Och då kan man ju undra varför han berättade om det. 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Eh) skrev 2024-07-20 08:19:34 följande:

Varför frågar du inte bara?

Har rätt dålig kontakt. Tycker det är pinsamt 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Eh) skrev 2024-07-20 08:50:44 följande:

Går inte att citera.... Men då får du väl bara strunta i det. Du kommer ändå antagligen inte att få något av det där guldet så jag skulle antagligen ta det som skitsnack och rycka på axlarna.

Nej han har nämnt det förr. Det är inget skitsnack. Han sa att det tillfaller mig och mitt syskon då han skrivit äktenskapsförord. Så sa han
  • Anonym (Nn)
    Anonym (P) skrev 2024-07-20 09:01:58 följande:

Äktenskapsförordet kan innefatta guldet, beroende på hur det är formulerat.  Guld behöver heller inte registreras och kan lätt ?försvinna?. Om ni inte har bra kontakt känns hela diskussionen konstig. Varför är du så nyfiken?

För att jag undrade vad Det kan finnas för anledningar att inte ha papper på det? Folk kanske vet. 

jo han sa att det tillfaller oss pga ä.förordet. 

men vad kan finnas för vettiga skäl att inte ha papper på nåt undrar man ju, om nåt händer t.ex. att Han går bort före frun finns det inga bevis om hon skulle vara taskig och lura oss,( menar ej att jag tror det)

• Anonym (Nn)

Mitt syskon har med kronofogden att göra, kanske nåt sånt då?

• Anonym (Nn)
    Anonym (A) skrev 2024-07-20 09:32:47 följande:

Äktenskapsförord handlar bara om skilsmässa. Varför skulle hon skriva att han får allt guld om de skiljer sig?
    Är det testamente du/han menar?
    Jag tror du kan glömma att någonsin se något guld.

Aha jag trodde att det även gällde vid dödsfall. 

varför tror du att jag inte kommer få se nåt guld?

• Anonym (Nn)

Alltså dom har enskild egendom. dom har bara huset tillsammans. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (Arv) skrev 2024-07-20 10:23:58 följande:

Bara för att vara övertydlig: Du skriver att _hon_ har guld, sedan att ni ärver det. Är det din pappa eller hans fru som har guldet?

Vid dödsfall sker en bodelning. Enskild egendom ingår inte i detta. Giftorättsgods delas 50-50 så halva giftorättsgodset blir alltså kvarlåtenskap. Den avlidnes enskilda egendom är också kvarlåtenskap. Hur kvarlåtenskapen ska fördelas (utöver laglott) kan man styra med testamente.

Särkullbarn har alltid rätt att få ut sin arvslott direkt. Finns det inget gemensamt barn tillhör all kvarlåtenskap särkullbarnens arvslott. (Finns lite undantag här, men i nästan alla fall är det så.) Återigen, testamente kan styra hur kvarlåtenskapen ska fördelas. 

Så om det är din pappa som har guldet kommer det att tillfalla er om det är hans enskilda egendom enligt äktenskapsförordet och det inte finns något testamente.

Jag skrev fel, han har guldet. Dom har egna barn bägge två, inga gemensamma. 

På honom lät det som att det skulle tillfalla oss, enligt äktenskapsförordet har dom enskild egendom. Tack för svar

• Anonym (Nn)
    Anonym (A) skrev 2024-07-20 10:03:52 följande:
    Det gäller inte gäller vid dödsfall. Det är bara testamente som spelar roll då.

Skiljer de sig tar hon såklart guldet med sig.
    Men visst, om hon dör först och inte har egna barn som ärver guldet kan det hända att din pappa ärver henne och i så fall kanske du får lite guld när han dör. Beroende på hur alla testamenten är utformade.

Eller menar din pappa att kvinnan skrivit att han får allt guld om de skiljer sig, och så planerar han för snar skilsmässa för att roffa åt sig guldet?

Vem har rätt här? Ni skriver olika i tråden. Jag skrev fel när jag skrev hon, det är hans guld och dom har enskild egendom. 

hur blir det om hon för först och guldet är hans, ärver hennes barn det ändå?

• Anonym (Nn)

Kan inte citera. Men då ärver alltså hennes barn hans guld med då? 

det är rent guld. 

• Anonym (Nn)

Den andra personen skriver att guldet tillfaller oss, vilket jag antar menas mig och mitt syskon. 

• Anonym (Nn)

Hans fru kanske inte ens känner till guldet. Vore ju konstigt men så det ju också vara. Att bara jag vet att det finns, och brorsan är hos kronofogden. 

• Anonym (Nn)
    Anonym (J) skrev 2024-07-20 14:57:26 följande:
    Mycket hänger på vad han skriver i sitt testamente.  Han kan också ge bort guldet innan han dör. 
    Men om han inte skriver nåt testamente så får frun guldet och sen vi alla barn (Om han har kvar det)
  • Anonym (Nn)

Och vad händer om hon dör först? Har hennes barn rätt att få deras lott av guldet? 

vill bara veta, vet att det är hemskt att prata om. 

• Anonym (Nn)

Ok då har jag missuppfattat det totalt att det på nåt vis skulle tillfalla mig och brorsan. Möjligt att han har testamente men det har han ej sagt nåt om. 

uppfattade det dock som att guldet skulle tillfalla oss, hans barn. 

• Anonym (Nn)

Tack så mkt för svar!
    precis som har inga gemensamma barn. 

Svar på tråden Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?