Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?

Anonym (Nn) skrev 2024-07-19 22:27:05 följande:
    Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?

Min pappa har tydligen skrivit äktenskapsförord. han sa att hon hade guld värt 1,8 mkr, så sa han att det inte finns papper på det. 

nån som vet vad han kan ha menat? Vi har ganska dålig kontakt så har inte frågat. Vad kan det finnas för anledning att inte ha papper på guld?

Finns många anledningar att man inte har papper på allt man äger.  Fått som gåva, slarvat bort kvitto, något olagligt, ärvt från utlandet 

Har han guldet i besittning antas det vara hans och ska ingå i bodelning och arv.
  • Anonym (J)
    Anonym (Nn) skrev 2024-07-20 14:25:34 följande:

Kan inte citera. Men då ärver alltså hennes barn hans guld med då? 

det är rent guld. 

Mycket hänger på vad han skriver i sitt testamente.  Han kan också ge bort guldet innan han dör. 
  • Anonym (J)

Förenklat om han dör före sin fru och inget testamente 

Allt båda äger räknas samman, guld, fastigheter, aktier mm.  Hälften till dödsboet, hälften till frun.  Det i dödsboet delar barnen på.

Så om han äger guld för 250 kr och hon aktier för 750 kr så blir totalen 1000 kr.  Hälften går till frun, 500 kr, och hälften får barnen dela på, 500 kr

• Anonym (J)
    Anonym (Nn) skrev 2024-07-20 15:28:31 följande:

Ok då har jag missuppfattat det totalt att det på nåt vis skulle tillfalla mig och brorsan. Möjligt att han har testamente men det har han ej sagt nåt om. 

uppfattade det dock som att guldet skulle tillfalla oss, hans barn. 

Om du verkligen vill reda ut detta bör du dels prata med din far och dels en juris.  
Svar på tråden Vad kan han ha menat med att det inte finns papper på guldet?