Anonym (Anonym) skrev 2024-07-19 14:20:39 följande:
Tredje barn för att få bägge könen?
Ok, känsligt tema, jag vet. Men ville höra om det är någon här som skaffat ett tredje barn delvis för chansen att få ett barn av motsatt kön mot dem ni redan har?
Har två pojkar och är egentligen väldigt nöjd med vår familjestorlek. Vi räcker till som föräldrar, boendet räcker till, och vi har både tid, pengar och ork att finnas där för barnen. Däremot hör jag så ofta om hur härligt det är att ha en dotter med, hur det är annorlunda, hur man får andra saker både nu och senare. Så jag funderar ju.
Nu är det ju ingen garanti att nästa barn blir en dotter alls, givet att vi har fler pojkar med i släkterna på bägge sidor. En pojke till vore också fint dock - de två vi har är ljuvliga. Men frågan då blir ju lite mer om det vore bättre med att stanna vid två och verkligen räcka till.
Någon annan som gått i samma funderingar? Hur gjorde ni tillslut och hur blev det?
Tja, det finns ju en del tjejgrejer man kan göra med en dotter. Min vuxna dotter och jag har gjort några weekendresor, bara hon och jag, och jag tycker att det är roligt att vi nu kan ta ett glas vin tillsammans på flygplatsen och prata om de snygga piloterna i sina uniformer som går förbi...
eller prova kläder och hattar tillsammans. Inte för att detta är jätte-jätte-viktigt, men riktigt samma kan man ju inte göra med en son.
Sedan var det även roligt när hon var liten, att plocka fram mina egna gamla leksaker ur förrådet och ge till henne: bebisdockan och Barbie-dockorna med alla tillbehör, sjuksköterskeuniformen och väskan... Min dotter dansade även balett några år, och då gick vi alltid och tittade på balettföreställningar när det kom något balettsällskap till vår stad. För att hon skulle få se de bästa. Sonens värld var ju en annan, med bilar och motorfordon och fotboll och hockey.