• Anonym (Anonym)

    Tredje barn för att få bägge könen?

    Ok, känsligt tema, jag vet. Men ville höra om det är någon här som skaffat ett tredje barn delvis för chansen att få ett barn av motsatt kön mot dem ni redan har?

    Har två pojkar och är egentligen väldigt nöjd med vår familjestorlek. Vi räcker till som föräldrar, boendet räcker till, och vi har både tid, pengar och ork att finnas där för barnen. Däremot hör jag så ofta om hur härligt det är att ha en dotter med, hur det är annorlunda, hur man får andra saker både nu och senare. Så jag funderar ju.

    Nu är det ju ingen garanti att nästa barn blir en dotter alls, givet att vi har fler pojkar med i släkterna på bägge sidor. En pojke till vore också fint dock - de två vi har är ljuvliga. Men frågan då blir ju lite mer om det vore bättre med att stanna vid två och verkligen räcka till.

    Någon annan som gått i samma funderingar? Hur gjorde ni tillslut och hur blev det?

  • Svar på tråden Tredje barn för att få bägge könen?
  • Anonym (Grodan Boll)

    Min mammas väninna tänkte så, hon fick tre söner. 
    Vad är det som skulle vara så speciellt med en dotter?
    Har aldrig fattat det och aldrig, helt ärligt, önskat en dotter.

  • Hjelm

    Ni ska självklart prioritera ett familjeliv i balans och att räcka till för de barn ni redan har. Känner ni att ett tredje barn skulle påfresta det för mycket, stanna vid två. Det kommer inte att bli en mindre påfrestning för att det är en flicka. Känner ni starkt för en trea och att ni klarar av det, så kör på - men det faktum att du frågar dig om det är "värt det" om det blir en pojke, oroar mig.

  • Anonym (Hm)

    Vi! Vi tänkte som du och körde på en till. Det blev en till liten tjej 😄 men jag skulle Inte säga att jag ångrar det. Hon är en eftersläntrare men hennes prrsonlighet och temperament liknar ingen av de andra. En vilde. Någon som tar ton och håller liv i huset. Som klättrar och bygger och hoppar och sliter. Hon blev ingen han, men hon är helt klart vad familjen behövde. Utöver det håller jag med ovanstående Hjelm. Bra och tänkvärda ord. 

  • Cathariiina
    Anonym (Anonym) skrev 2024-07-19 14:20:39 följande:
    Tredje barn för att få bägge könen?

    Ok, känsligt tema, jag vet. Men ville höra om det är någon här som skaffat ett tredje barn delvis för chansen att få ett barn av motsatt kön mot dem ni redan har?

    Har två pojkar och är egentligen väldigt nöjd med vår familjestorlek. Vi räcker till som föräldrar, boendet räcker till, och vi har både tid, pengar och ork att finnas där för barnen. Däremot hör jag så ofta om hur härligt det är att ha en dotter med, hur det är annorlunda, hur man får andra saker både nu och senare. Så jag funderar ju.

    Nu är det ju ingen garanti att nästa barn blir en dotter alls, givet att vi har fler pojkar med i släkterna på bägge sidor. En pojke till vore också fint dock - de två vi har är ljuvliga. Men frågan då blir ju lite mer om det vore bättre med att stanna vid två och verkligen räcka till.

    Någon annan som gått i samma funderingar? Hur gjorde ni tillslut och hur blev det?


    Tja, det finns ju en del tjejgrejer man kan göra med en dotter. Min vuxna dotter och jag har gjort några weekendresor, bara hon och jag, och jag tycker att det är roligt att vi nu kan ta ett glas vin tillsammans på flygplatsen och prata om de snygga piloterna i sina uniformer som går förbi... Tungan ute eller prova kläder och hattar tillsammans. Inte för att detta är jätte-jätte-viktigt, men riktigt samma kan man ju inte göra med en son. 

    Sedan var det även roligt när hon var liten, att plocka fram mina egna gamla leksaker ur förrådet och ge till henne: bebisdockan och Barbie-dockorna med alla tillbehör, sjuksköterskeuniformen och väskan... Min dotter dansade även balett några år, och då gick vi alltid och tittade på balettföreställningar när det kom något balettsällskap till vår stad. För att hon skulle få se de bästa. Sonens värld var ju en annan, med bilar och motorfordon och fotboll och hockey.
  • Anonym (Nej)

    Jag tänkte inte så.
     Jag ville ha en trea eftersom de andra 2 var så fina tillsammans. De första är tjejer och jag önskade faktiskt att 3an blev en tjej. Detta trots att jag önskade både första och andra graviditeten att det skulle bli en pojke. Mest för att jag ville att syskonen skulle ha varandra. 

    3an blev en pojke MEN det blev oxå väldigt mycket mer att stå i och mycket att inte räcka till. Din barnlänktan låter inte sååå stark om jag läser inlägget(kanske jag har fel) men jag hade inte satsat på nr 3. 

    Jag älskar min son men om jag kunde ändra mig hade jag nog gjort det. Kvalitetstiden som jag får med barnen är mycket mindre och det är tufft att inte kunna vara där som man vill.

  • Anonym (CT)
    Cathariiina skrev 2024-07-19 15:06:33 följande:
    Tja, det finns ju en del tjejgrejer man kan göra med en dotter. Min vuxna dotter och jag har gjort några weekendresor, bara hon och jag, och jag tycker att det är roligt att vi nu kan ta ett glas vin tillsammans på flygplatsen och prata om de snygga piloterna i sina uniformer som går förbi... Tungan ute eller prova kläder och hattar tillsammans. Inte för att detta är jätte-jätte-viktigt, men riktigt samma kan man ju inte göra med en son. 

    Sedan var det även roligt när hon var liten, att plocka fram mina egna gamla leksaker ur förrådet och ge till henne: bebisdockan och Barbie-dockorna med alla tillbehör, sjuksköterskeuniformen och väskan... Min dotter dansade även balett några år, och då gick vi alltid och tittade på balettföreställningar när det kom något balettsällskap till vår stad. För att hon skulle få se de bästa. Sonens värld var ju en annan, med bilar och motorfordon och fotboll och hockey.

    De blir som de blir. Jag har en av varje men upplever att min bästa väns söner är minst lika olika varandra som mina två. 


    Mina har spelat fotboll bägge två och på liknande nivå, även om maken var tränare för dotterns lag (i övrigt försökte vi engagera oss lika mycket i bägges lag). Ingen var/är bil- eller motorintresserad. Våra växte upp med gemensamt lekrum där de båda lekte med våra gamla leksaker. Sonen älskade min gamla ladugård med hage och djur mest av allt medan dottern lekte mest med byggklossar och lego. Mina barbiedockor lektes inte med alls.

    Sonen är snart färdigutbildad lärare, dottern snart klar byggingenjör. Jag tar gärna ett glas vin med dem bägge två. Så jag skulle säga att det kvittar helt vad gäller könen på barnen.

  • Nässelfjärilen

    Jag skulle aldrig skaffa ett till barn bara för få ett visst kön; mestadels för att barnets kön inte identifierar eller berättar vem han eller hon är som person. 

  • Anonym (...)

    Min kompis har 3 tjejer och ville så gärna ha även en son, nu väntar hon tjej nummer 4 så vi får se om de försöker en 5e gång.

    Min farmor ville så gärna ha en dotter, 4 söner

    En kollega fick 5 söner innan de gav upp

    Om ni tänker att ni vill ha ett till barn så skaffa det men inte enbart för att ni vill ha en dotter,  min 3a var oplanerad men välkommen, nu blev den en tjej och jag har 2 killar sen innan så det var ju lite extra kul men hade inte gjort någon skillnad om det var en till kille, jag trodde inte att jag skulle ha några fler barn öht

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (...) skrev 2024-07-19 16:46:26 följande:

    Min kompis har 3 tjejer och ville så gärna ha även en son, nu väntar hon tjej nummer 4 så vi får se om de försöker en 5e gång.

    Min farmor ville så gärna ha en dotter, 4 söner

    En kollega fick 5 söner innan de gav upp

    Om ni tänker att ni vill ha ett till barn så skaffa det men inte enbart för att ni vill ha en dotter,  min 3a var oplanerad men välkommen, nu blev den en tjej och jag har 2 killar sen innan så det var ju lite extra kul men hade inte gjort någon skillnad om det var en till kille, jag trodde inte att jag skulle ha några fler barn öht


    Ja, så kan det ju såklart bli 4-5 barn är ju dock nästan lite häftigt att ha av samma sort, just för att det är ovanligt...
  • Anonym (Anonym)
    Cathariiina skrev 2024-07-19 15:06:33 följande:
    Tja, det finns ju en del tjejgrejer man kan göra med en dotter. Min vuxna dotter och jag har gjort några weekendresor, bara hon och jag, och jag tycker att det är roligt att vi nu kan ta ett glas vin tillsammans på flygplatsen och prata om de snygga piloterna i sina uniformer som går förbi... Tungan ute eller prova kläder och hattar tillsammans. Inte för att detta är jätte-jätte-viktigt, men riktigt samma kan man ju inte göra med en son. 

    Sedan var det även roligt när hon var liten, att plocka fram mina egna gamla leksaker ur förrådet och ge till henne: bebisdockan och Barbie-dockorna med alla tillbehör, sjuksköterskeuniformen och väskan... Min dotter dansade även balett några år, och då gick vi alltid och tittade på balettföreställningar när det kom något balettsällskap till vår stad. För att hon skulle få se de bästa. Sonens värld var ju en annan, med bilar och motorfordon och fotboll och hockey.
    Hm. Jag är ju själv mer av någon som gillar fotboll, hockey och motorer än hattar och balett. Även om jag gärna går i klänningar och fixar mig på spa.
Svar på tråden Tredje barn för att få bägge könen?