• Anonym (Kört?)

Kommer aldrig kunna köpa hus, känns hopplöst.

Jag och min sambo har alltid klarat oss undan på existensminimum, antingen för att en av oss pluggat och inte velat ta lån eller för att en av oss varit arbetslös eller för att vår son inte kunde gå i förskola förrän han var 4 år av privata skäl så vi fick stanna hemma länge på en lön bara. Vilket som så har både jag och min sambo nu kommit på att vi måste plugga och kommit in till hösten på utbildningar. Jag är dessutom gravid med vårat andra barn efter många många års längtan. Men nu känns allt hopplöst, jag jobbar just nu senaste 8 åren heltid med fast anställning men tjänar inte mycket (ca 20 000 i mån innan skatt). Min sambo har haft 0 kr i inkomst senaste året för han har studerat, och dessutom tagit CSN lån senaste 2 åren dock inte så högt. Han har använt en del av sitt arv som han fick av sin pappa efter han dog. Men han har ca 3-5 miljoner i fonder och på sitt konto.  Jag kan inte fp ett lån för jag tjänar för lite och har 0 kr i spar. Och han kan inte få ett lån för att han har inte haft någon inkomst senaste året  är det kört dp alltså? 

• Svar på tråden Kommer aldrig kunna köpa hus, känns hopplöst.
  • Lugnoro

Ni kommer kunna köpa hus om situationen ändras och det lär den göra. Han ska väl jobba efter studierna tex?

• Hjelm

Då måste skämta? För 3-5 miljoner kan ni köpa ett hus kontant. Beroende på var ni bor såklart.

Otroligt hur ni ens kan kalla er fattiga om det finns flera miljoner i fonder att ta av.

För övrigt undrar jag vilket heltidsjobb som ger 20 000 INNAN skatt.

• Anonym

I dagsläget, ja då är det kört.
    Om han inte är villig att ta sina besparingar så får ni vänta.

• Anonym (Varför)

Det klart att ni kommer satt kunna köpa hus, men inte precis nu, utan sedan när ni båda har jobb!

Banken räknar på er gemensamma inkomst och ni har ju dessutom en hög kontantinsats att sätta in, så då blir kravet på era inkomster lägre. 

(Köp inte ett dyrt hus, man blir så bunden när man har höga lån.)
  • Anonym (Kört?)

Vi kommer kunna köpa hus om ca 4 år, när vi är färdigutbildad och har fått jobb och hinner jobba ett litet tag men 3 år känns väldigt länge. Vi flyttade till nuvarande by för 3 år sedan i hopp om att byta skola hit och leta hus här. Först hade vi för höga krav på hus sen så sänkte vi kraven men då steg huspriserna tokigt mycket. Vi har separat ekonomi så även om han spenderar mycket på ett hus så måste jag kunna matcha det framöver iaf. Min sambo vill inte lägga alla sina pengar på ett hus. En del av mig tycker att det känns som att han inte accepterar att det är hans pengar utan känner fortfarande att det är hans pappas för om han använder pengar från hans konto så brukar han försöka föra tillbaka pengarna sen så att beloppet inte ska sjunka. 

Jag jobbar på en bensinmack i en liten by som inte kan ge mig löneökning, kanske blivit mer 90% än 100% i ärlighetens namn men ja vilket som så sliter jag som ett djur på jobbet men tjänar inte mycket. Önskar att jag tjänade mer men finns inte många jobb här man kan ha som outbildad som ändå ger säkerheten att vara längre tid än ett år, jag har haft så många jobb som inte är trygga och går i konkurs eller liknande efter ett år eller två. Dessutom är det skönt att slippa pendla.

• Anonym (O)

Det låter som att problemet snarare handlar om er relation än om ekonomi. Helt separat ekonomi med två barn och samboskap förstår jag inte riktigt poängen med. Förstår inte heller riktigt hur ni kunde ha separat ekonomi när ni bara hade en lön in? 

• Anonym (Varför)

Du behöver inte matcha din sambos förmögenhet.

Ni gör bara ett skriftligt avtal där ni avtalar bort sambolagen och gör en större del av huset till hans enskilda egendom. Den del av huset som motsvarar hans handpenning. Ta hjälp av en advokat. 

Sedan, för bostadslånets skull , så behöver du stå som ägare till huset  för den del av lånet på huset som motsvara  halva lånet.

Men ni kan formellt, gentemot banken, båda stå som låntagare tillsammans för hela huslånet. Det är bara det att du måste äga en del av huset också,  inte bara stå som ansvarig för lånet, utan äga en del av det som ni sedan betalar för i räntor och amorteringar.

Banken gör en bedömning inför lånet av hela hushållets kapacitet att betala tillbaka ert gemensamma lån.   

Så inte heller för behöver du matcha honom.

Det klart att det är trist att vänta på att få ett fint boende!
  • Anonym (Kört?)
    Anonym (O) skrev 2024-07-19 13:06:01 följande:

Det låter som att problemet snarare handlar om er relation än om ekonomi. Helt separat ekonomi med två barn och samboskap förstår jag inte riktigt poängen med. Förstår inte heller riktigt hur ni kunde ha separat ekonomi när ni bara hade en lön in? 

Vi hade inte separat ekonomi de första ca 14 åren ihop då hade vi delad ekonomi. Sen var det jag som fick nog på att jag aldrig hade råd med någonting och att han kunde vara arbetslös utan att ens försöka söka jobb för att vi precis klarade oss på min lilla lön. Så då satte jag ett ultimatum att nu får du betala för dig själv annars går vi isär. Sen så skaffade han ett jobb och 9 månader efter det så ärvde han pengar, och det kändes inte rätt av mig då att försöka ändra på nåt när det var jag som satte ultimatum. 
  • Anonym (Varför)

När det gäller de vardagliga utgifterna brukar en del sambos dela på dem efter vars och ens betalningsförmåga. T.ex. att killen betalar 70 % av utgiften för att han tjänar så mycket mer än tjejen. 

Just nu så tjänar du väl mer än din partner som studerar, så då skulle du betala en större andel av räkningarna.

Många andra par lägger ihop sin ekonomi när de får barn och delar sedan jämt på de pengar som blir kvar när alla räkningar och maten/sjukvården är betald. 
  • Anonym (Varför)

Jag blir lite orolig när jag hör att han levde på dig utan att försöka skaffa ett jobb. Om jag var i din sits skulle jag vara rädd för att ta ett huslån tillsammans med honom.

Om du tar ett huslån med honom och han sedan inte kan betala sin del varje månad,  så blir du skyldig att betala på hela lånet. Man är solidariskt ansvariga för att betala tillbaka hela lånet, inte bara halva.

Svar på tråden Kommer aldrig kunna köpa hus, känns hopplöst.