Anonym (Kört?) skrev 2024-07-19 12:49:26 följande:
Vi kommer kunna köpa hus om ca 4 år, när vi är färdigutbildad och har fått jobb och hinner jobba ett litet tag men 3 år känns väldigt länge. Vi flyttade till nuvarande by för 3 år sedan i hopp om att byta skola hit och leta hus här. Först hade vi för höga krav på hus sen så sänkte vi kraven men då steg huspriserna tokigt mycket. Vi har separat ekonomi så även om han spenderar mycket på ett hus så måste jag kunna matcha det framöver iaf. Min sambo vill inte lägga alla sina pengar på ett hus. En del av mig tycker att det känns som att han inte accepterar att det är hans pengar utan känner fortfarande att det är hans pappas för om han använder pengar från hans konto så brukar han försöka föra tillbaka pengarna sen så att beloppet inte ska sjunka.
Jag jobbar på en bensinmack i en liten by som inte kan ge mig löneökning, kanske blivit mer 90% än 100% i ärlighetens namn men ja vilket som så sliter jag som ett djur på jobbet men tjänar inte mycket. Önskar att jag tjänade mer men finns inte många jobb här man kan ha som outbildad som ändå ger säkerheten att vara längre tid än ett år, jag har haft så många jobb som inte är trygga och går i konkurs eller liknande efter ett år eller två. Dessutom är det skönt att slippa pendla.
Jag tycker inte att det du skriver går ihop. Ni har turats om att vara hemma med en lön enbart, men ändå har ni separat ekonomi..? Kan ni ju inte ha haft då.
Jag tycker att det är konstigt att ha separat ekonomi om man har enbart gemensamma barn. Borde vara självklart att i alla fall alla pengar som löpande kommer in i form av lön, bidrag eller annat är gemensamt. Detta jämnar ju ändå ut sig när den ena t.ex. tar föräldreledighet och vabb och förlorar inkomst där. Däremot tycker jag att man har rätt att skydda större summor som man har med sig in i äktenskapet, eller privata arv från ens egen släkt.
För att förtydliga: jag tycker att det är självklart att ni borde kunna köpa ett litet hus någonstans för de pengar som din sambo redan har, att du ska matcha med samma belopp som han lägger in blir ju tokigt. Då ska ni alltså vänta en massa år med huset, för att du måste gå klart din utbildning, fixa jobb, få upp din lön, spara i många år för att få ihop det beloppet? Så dumt. MEN din sambo har rätt att skriva papper på att denna kontantinsats är hans enbart, och att hela det beloppet tillhör honom även efter en försäljning.