• Anonym (Exploderar)

    Jag ska konfrontera en kvinnomisshandlare.. hjälp.

    Detta är en lång historia.
    Försöker hålla mig kort och saklig;

    Det gäller min syster.
    Hon är 18 år äldre än mig.


    Min syster lever ihop med en riktig gris sedan 30 år tillbaks i tiden.
    Mer andra ord var hennes sambo en del av min uppväxt.

    Under min barndom var jag med om något som jag än idag inte har bearbetat.
    Jag var 10 år och fick frågan om jag ville följa med min syster, hennes sambo och deras två gemensamma barn - som
    då var 6 och 2 år gamla - till en fiskestuga mitt ute i skogen över en helg. 
    Redan i bilen kände jag att stämningen var dålig, och jag var ett mycket osäkert barn redan initialt, och tyckte allt kändes jobbigt och jag ville innerst inne hem.
    Väl i stugan så tog det inte många timmar innan jag blev vittne till att min syster misshandlades, ståendes i en kokvrå, tills hon hamnade på golvet där misshandeln fortsatte.. Jag tog min systers barns ansikten mot mitt bröst, minns jag.. försökte se till att de inte såg något. 

    Efter misshandeln la sig min syster i ett rum med våningssängar och jag smög dit, där hon låg och grät och hon fick mig att lova att inte åka hem på söndagen och berätta för mamma, vilket jag ändå sedan gjorde..

    Min mamma hatar hennes sambo, men gjorde inget med informationen. Vi har firat alla högtider tillsammans, haft grillkvällar etc. hela min uppväxt även efter händelsen. Som om inget var känt.

    Till saken hör att min pappa - ej gemensam med min syster - blev misshandlad av hennes sambo för några år sedan, därefter har all kontakt mellan oss brutits. Familjen är delad i två läger. 
    Min systers sambo ljög för polisen och sa att han agerade i nödvärn trots att min pappa både hade flera vittnen, varav ena var min mamma, som
    var den som ringde polisen.

    Däremot bangade ALLA på att säga vad de sett till polisen? Med hänvisning till att man inte vill råka i trubbel med honom.

    Men JAG vet ju sanningen.

    Grannar berättar vad de hör, hemma hos dem är dörrar sönderslagna osv. 

    Vi alla bor på samma gata. Jag och min familj, vår mamma och min pappa, hon och hennes sambo?

    Jag vill konfrontera honom. Jag klarar inte se honom gå runt här på gatan som en kung. Och jag har varit tyst i alla år. Håller på att explodera inombords.


    Jag vill mest få lite tips och råd om hur långt jag får gå innan jag gör något som
    han kan anmäla.

    Får jag exempelvis säga att OM han bestämmer sig för att inte lyssna klart på mig, och allt jag vill säga honom, så har jag inga problem med att börja prata öppet med andra i samhället om allt han gjort?


     


    Han har gjort så mycket mer än vad som
    framkommer här.

  • Svar på tråden Jag ska konfrontera en kvinnomisshandlare.. hjälp.
  • Tow2Mater

    Se till att någon filmar konfrontationen, for han lär väl knäppa dig på nosen. Då har du bevis.

  • Anonym (Hell)

    Du kan kontakta polisen och höra vad de säger? Du har ju bevittnat något brottsligt som barn. Du kanske kan vända dig till en kvinnojour som har kunskaper om sånt.

  • Xenia

    Eftersom alla är så rädda för honom så kan han bara fortsätta. Klart du inte vågade göra något när du var barn. Men sedan dess har du väl haft många chanser att anmäla honom men inte gjort det. Du får väl vänta tills du bevittnar någon ny misshandel, då kan du anmäla.

    Din syster är alltså fortfarande tillsammans med honom och misshandlas av honom. Deras barn är väl vuxna nu. Har du någon kontakt med dem? Har ni försökt att få din syster att lämna honom?

    Du kan förstås prata med dem du känner om vad han har gjort. Det kan du väl göra redan nu. Men vem vet, han kan välja att åtala dig för förtal då.

  • Anonym (I)

    Bespara dig den besvikelsen. Han kommer skratta dig rätt upp i huvudet bara. 

    Bäst är att ignorera och ta avstånd. Din syster har haft 30 år på sig att lämna. Hon kommer inte lämna. 

  • Anonym (Exploderar)
    Xenia skrev 2024-07-19 01:44:42 följande:

    Eftersom alla är så rädda för honom så kan han bara fortsätta. Klart du inte vågade göra något när du var barn. Men sedan dess har du väl haft många chanser att anmäla honom men inte gjort det. Du får väl vänta tills du bevittnar någon ny misshandel, då kan du anmäla.

    Din syster är alltså fortfarande tillsammans med honom och misshandlas av honom. Deras barn är väl vuxna nu. Har du någon kontakt med dem? Har ni försökt att få din syster att lämna honom?

    Du kan förstås prata med dem du känner om vad han har gjort. Det kan du väl göra redan nu. Men vem vet, han kan välja att åtala dig för förtal då.


    Jag hade kontakt med mina syskonbarn fram till att han gick hem till min pappa och slog honom.

    Systerns sambo har alkoholmissbruk och var stenfull och tyckte att min pappa inte hade hälsat när de gått förbi på gatan. Min pappa fick skynda sig in och knuffa systerns sambo för att inte ta sig in i lägenheten.. då han ville fortsätta. Knuffen har min pappa rapporterat till polisen.

    Några minuter senare anslöt även deras son (8 år yngre än mig) och försökte ta sig in i mina föräldrars bostad via dörr och altan, försökte krossa rutan och spottade på rutan där min pappa stod innanför för att be dem sluta.

    Mina syskonbarn tar sina föräldrars parti. Likaså min syster som jag initialt försökte få att inse att detta inte är
    sunt.

    Jag har alltså förlorat alla mina närmsta, min pappa har inte fått upprättelse.. och jag är nu den ensamma för att jag inte längre vill dalta med den sidan av familjen.
  • Anonym (Exploderar)
    Xenia skrev 2024-07-19 01:44:42 följande:

    Eftersom alla är så rädda för honom så kan han bara fortsätta. Klart du inte vågade göra något när du var barn. Men sedan dess har du väl haft många chanser att anmäla honom men inte gjort det. Du får väl vänta tills du bevittnar någon ny misshandel, då kan du anmäla.

    Din syster är alltså fortfarande tillsammans med honom och misshandlas av honom. Deras barn är väl vuxna nu. Har du någon kontakt med dem? Har ni försökt att få din syster att lämna honom?

    Du kan förstås prata med dem du känner om vad han har gjort. Det kan du väl göra redan nu. Men vem vet, han kan välja att åtala dig för förtal då.


    Glömde att tillägga att min pappa blev slagen i ansiktet och det blev blodigt. Jag fotograferade och skickade till polisen. 

    Det du är inne på med förtal.. gäller det även om det är sådant jag vet är sant? Sådant jag har sett med egna ögon..?
  • Anonym (J)

    Vad vill du uppnå och hur är bästa vägen dit?

  • Anonym (Exploderar)
    Anonym (J) skrev 2024-07-19 09:39:22 följande:

    Vad vill du uppnå och hur är bästa vägen dit?


    Mycket bra fråga. Innerst inne vill jag bara skrika ut allt jag känner för dom allihop, vad de gett mig för livssituation, hur de tillsammans sett till att mina barn inte längre har en moster, osv. 


    I mina drömmar blir han uppjagad på mig och jag får möjlighet att ställa mig framför honom och skrika i hans ansikte: ?Ska du slå mig också!!!!?! Gör det då!!! Vi vet båda två att du inte har något problem med att slå kvinnor?.

    Väldigt gärna vill jag att detta ska vara öppet, gärna med så mycket grannar och så stora delar av familjen som
    möjligt närvarande.

    Jag vill bara få utlopp för mina känslor. Jag vet att det kan låta helt galet.. och kanske är jag det. 
    Jag vill bara att han ska tappa ansiktet, gärna till den grad att de flyttar från vår gata - bara att jag inte vill göra något rättsligt fel. 


    Mina barn ska inte behöva leka här ute och varje dag se sin moster som bara tittar förbi dem. De växte upp med henne och älskade henne djupt. 


    Jag är arg och besviken. Även på henne. 

  • Anonym (Syster)

    TS, du får INTE hota honom med att börja sprida runt detta till andra! Om det inte nämnts redan så begår DU i så fall ett brott, som DU kan dömas för! Det kallas förtal och gäller även om det man säger är sant.

    Det finns ingen anledning för dig att konfrontera honom annat än att få ur dig dina tankar och känslor. Du behöver inte prata med honom om detta alls! Det kommer inte leda till något som helst bra och du kan få ur dig detta genom att prata med någon vän istället.

    Det enda du ska göra är att prata prata och prata med din syster så hon lämnar skithögen!

Svar på tråden Jag ska konfrontera en kvinnomisshandlare.. hjälp.