Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

Samma namn ?

Anonym (Tokan) skrev 2024-07-18 23:31:40 följande:
    Samma namn ?

Då detta är väld nytt för mig så vill jag gärna höra lite kring det här med namngivning till barn efter föräldrar eller far/morföräldrar ? Hur vanligt  det är att två syskon väljer att ge sina barn samma namn efter den förälder som gått bort. I detta fallet har vi två kusiner som har samma andra namn. 

från den kulturen och traditionerna jag kommer från  så får man endast ge ens Föräldrars namn till sina barn efter det gått bort eller om dem gått bort för att hedra dem. Och vi har aldrig samma namn i familjen kusiner, farbröder, fastar etc ?får
    inte? ha samma
    namn.

Det är verkligen inget konstigt att ge kusiner samma ANDRANAMN, oavsett kultur eller anledning. Vissa har ett släktnamn som alla får. Alla flickor i min släkt har samma andra namn, oavsett om de är syskon, kusiner, tremänningar, halvsyskon och hela baletten.
    Om ni tycker att det är "fel" att kusinen bär det namnet för att ni bara ville att ert barn skulle vara ensam om det såå får du ta upp det med föräldrarna, men det är inget som är fel enligt tradition, snarare tvärt om.
Svar på tråden Samma namn ?