• Anonym (bad girl)

    Hur kan man göra ett barn arvlös?

    Låt mig förtydiga:
    HUR kan man göra ett barn arvlös, det vill säga rent jusirdiskt och praktiskt?
    och även 
    Hur KAN man göra ett barn ARVLÖS, dvs moraliskt? 

    Min pappa hotar att göra mig arvlös om jag gör/inte gör vissa saker.

  • Svar på tråden Hur kan man göra ett barn arvlös?
  • Anonym (Krnf)

    Låter som han tror du vill åt hans pengar. Hur mår han? 

  • Anonym (Krnf)

    Säg till honom (om du tycker så?) att pengar inte är det viktiga för dig och att du blir ledsen när han pratar så.


    Ni måste diskuterar pengar många gånger eller? någonstans kommer ju detta ifrån 

  • Anonym (P)
    Anonym (Steve) skrev 2024-07-18 20:25:41 följande:

    Han tittar för mycket på amerikanska serier. Ingen kan göra barn arvlösa i Sverige. 


    Klart man kan. Äger man  inget på dödsdagen då finns inget arv. 
  • Core
    Anonym (Steve) skrev 2024-07-18 20:25:41 följande:

    Han tittar för mycket på amerikanska serier. Ingen kan göra barn arvlösa i Sverige. 


    Rätt vanligt att egendom och tillgångar skrivits över på partner eller gåva till annan innan för att styra arvet som jag fattat det?
  • Cathariiina

    1. Skänka bort allting i god tid innan man dör, och skriva gåvobrev så att det står klart att det är gåvor. 

    2. Föra över alla tillgångar (t.ex. huset) på sin partner i god tid innan man dör (med ordentliga papper skrivna), äger man inget när man dör så finns det inget att ärva

    3. Flytta till ett EU-land som inte har laglottsrätten, t.ex. Storbritannien eller Spanien. Om man är medborgare i ett EU-land och permanent bosatt i ett annat EU-land, så kan man nämligen välja vilket lands lag (av de två) som ska tillämpas på ens kvarlåtenskap. Då skriver man det i sitt testamente.

    Moraliskt, så är jag av uppfattningen att man inte har någon moralisk rätt till sina föräldrars tillgångar när man är vuxen, varken i livet eller i döden. Med ett undantag: egendomar (t.ex. en gård eller ett gods) som kommer från längre tillbaka i släkten och har gått i arv i flera generationer. De ska fortsätta att gå i arv tycker jag, EN person ska inte bestämma sig för att sälja det till oskylda och leva upp pengarna, det är väldigt fult. Samma gäller arvegods som t.ex. farmors mors vigselring eller andra smycken som föräldrarna i sin tur ärvt. 

  • Anonym (JB)

    Exempel på HUR man kan:
    Jag vet ett par som testamenterat så mycket det går till 2 av 3 barn. Laglotten för det där tredje barnet, har de testamenterat till dennes barnbarn. Då måste hen klandra testamentet, och det kommer hen förmodligen inte ens fatta att hen kan göra. Plus att hens barn blir förbannade, för "deras" pengar kommer garanterat vara borta. 

    Hur man KAN:
    Det där barnet är ett as, helt enkelt, som gjort föräldrar och alla otroligt illa. Hela släkten och alla vänner står på föräldrarnas sida. Ingen har kontakt med det barnet sen över 15 år (hälften på barnets initiativ). 

  • Anonym (arbetande medelklass)
    Anonym (Krnf) skrev 2024-07-19 06:55:01 följande:

    Säg till honom (om du tycker så?) att pengar inte är det viktiga för dig och att du blir ledsen när han pratar så.


    Ni måste diskuterar pengar många gånger eller? någonstans kommer ju detta ifrån 


    Men du fattar väl att det troligen handlar om sånt som vad TS gör med sitt liv eller sina pengar nu?

    Ingen vill nog lämna ett miljonarv till ett barn som kommer att knarka upp alla pengar och troligen dö av det, t.ex..
    Eller bara till en slarver som inte har någon plan utan tror att de ska leva upp arvet och då slippa jobba i ytterligare 10 år.

    Beter man sig som ett Lyxfällanoffer så förtjänar man att ha det så, tycker nog en del föräldrar som själva arbetat för sina pengar.
  • Anonym (E)

    Min far skrev över allt han ägde på min styvmor så vi syskon fick inte en krona. Han var visserligen skuldsatt så jag tror att han gjorde så därför. 


    Fast han kanske kunde ha skrivit över något på oss men jag tänkte inte på det då. Min styvmor glömde något med hand livförsäkring (vet inte vad) så den fick vi inte heller. 

  • klyban
    Anonym (bad girl) skrev 2024-07-18 22:38:10 följande:
    Bland annat kräver att jag ska gifta mig och bilda familj med en viss sorts man och utbilda mig till ett visst yrke. Det är en slags hederskultur inblandat, men inte den jag tror de flesta tänker på. 

    Är det inte bättre att bli "arvlös" än leva ett liv du inte vill ha?
    För så viktigt kan väl inte pengarna vara att du gör dig olycklig istället?


    Det enda sättet han kan göra så du inte får några pengar, det är att han ser till att inga egendomar och pengar finns på honom.


     


    Hade min farsa försökt detta och styra mitt liv, så hade jag bara avslutat kontakten.
    Och det älskar jag mina föräldrar för och att de aldrig lagt sig i saker de inte har med att göra med alls.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (B)

    Låter som min pappa som typ skulle kunna säga så till min syster. Vad är det han vill att du gör, eller snarare , inte gör?

  • Anonym (M)

    Som i mitt fall. 
    Föräldrar ger bort tillgångar innan de avlider. Det upptäcks först då och då är tillgångarna avyttrade och de pengar som kommit in vid försäljning borta. 

Svar på tråden Hur kan man göra ett barn arvlös?