• baam77

matpriser

Någon som har förslag hur vi ska kämpa tillbaka mot alla dessa matbutiker?
    De höjer priser, sänker ingredienser varor och sänker vikten med samma pris. ska vi börja pruta? förslag? det finns ingen konkurrens längre. Ska vi bara vara tysta? De tjänar miljoner. Istället för sitta är klaga på män och kvinnor eller kvinnor mot män. Vi kan göra någon nytta istället. vinstmarginal finns det.

• Svar på tråden matpriser
  • baam77
    Sniffmusen skrev 2024-07-17 23:03:00 följande:

Du får bli självförsörjande. Vi andra kommer fortsätta att hadla vår mat.

det finns en gräns. de har ju höjt med 25%. självklart de kan ju höja med 100% och vi alla måste ju handla ändå. detta handlar om mat, inte en tv jag måste köpa varje vecka
  • Anonym (Manne)

Vi köper dyr mat och fortsätter klaga på motsatta könet.

• Anonym (?)

Välja billigaste butiken.  Handla på olika ställen för olika saker.  Gör tillräckligt många det kommer de fatta.  

• Anonym (Ngn)
    Anonym (?) skrev 2024-07-18 06:20:35 följande:

Välja billigaste butiken.  Handla på olika ställen för olika saker.  Gör tillräckligt många det kommer de fatta.  

Bensinen kostar ju för att köra mellan de olika ställena så knappast lönsamt . ÖB och rusta är lika dyra som Maxi ändå nu
  • Anonym (I)
    baam77 skrev 2024-07-17 22:59:13 följande:
    matpriser

Någon som har förslag hur vi ska kämpa tillbaka mot alla dessa matbutiker?
    De höjer priser, sänker ingredienser varor och sänker vikten med samma pris. ska vi börja pruta? förslag? det finns ingen konkurrens längre. Ska vi bara vara tysta? De tjänar miljoner. Istället för sitta är klaga på män och kvinnor eller kvinnor mot män. Vi kan göra någon nytta istället. vinstmarginal finns det.

Vad har könskrigare att göra med matpriserna? Varför ta upp något orelaterat? 
  • Anonym (Fattig)

Jag äter Vanlig svensk husmanskost och handlar aldrig över ?findisken?😊 och då är ju inte maten särskilt dyr?! Det finns också alltid extrapriser! Kaffe, ost och extrasaltad Bregott är orimligt dyrt (tycker jag)..?.men annars?

• Anonym (?)
    Anonym (Ngn) skrev 2024-07-18 06:30:57 följande:
    Bensinen kostar ju för att köra mellan de olika ställena så knappast lönsamt . ÖB och rusta är lika dyra som Maxi ändå nu
    Så länge det går att höja och folk fortsätter handla kommer butikerna höja   OM flera börjar åk dit mjölken, brödet och korven är billigast kommer det hända saker.
  • Anonym (rimligt)

Jag tycker maten börjar bli rimligt prissatt. Den har varit på tok för billig, vilket resultaret i orimligt slösande och folk som slänger ätbar mat. Under hela 2000-talet har svenskarna lagt i snitt 12-13% av hushållskassan på mat, och nu har det gått upp till 15%. Det är samma nivå som 1990. Går man tillbaka till 50-talet la svenskar 30% av inkomsten på mat, så i jämförelse med det är ju maten jättebillig.

• Aniiee
    Anonym (rimligt) skrev 2024-07-18 09:24:27 följande:

Jag tycker maten börjar bli rimligt prissatt. Den har varit på tok för billig, vilket resultaret i orimligt slösande och folk som slänger ätbar mat. Under hela 2000-talet har svenskarna lagt i snitt 12-13% av hushållskassan på mat, och nu har det gått upp till 15%. Det är samma nivå som 1990. Går man tillbaka till 50-talet la svenskar 30% av inkomsten på mat, så i jämförelse med det är ju maten jättebillig.

Jag håller med, med ett litet caveat; Då gick mer pengar direkt till producenterna. Idag går mer pengar till handlarna/matjättarna.

Jag önskar hett att fler skulle handla direkt från producenter eller mindre kooperarativ som Görna Gårdar, Fiskbilen, lokala bonde-kooperativ mm. Det kan vara dyrare än att handla på Coop och Ica, men det är det värt om vi vill fortsätta ha mat producerad i det här landet. Inte ens svensk mat är svensk längre i butikerna....
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • baam77

ett förlag är att vi kan stå utanför arla eller varför inte en bonde och lasta på

Svar på tråden matpriser