Min dotter på 16 har gjort abort. Jag behöver råd!
Pojken är 16 år - han är ett barn! Självklart måste du betätta för hans föräldrar om han inte gör det själv. Det är en sak att han undanhåller det men som pojkmamma hade jag blivit väldigt besviken om en annan vuxen inte framförde så vilktig information. Barnet behöver hjälp att hanterar liknande situationer, båda med att hantera sina egna känslor, och hur man behandlar andra.
Vad gäller din egen dotter så kan jag bara hålla med vad andra sagt. Hon verkar behöva mer hjälp att komma över aborten, och kanske komma över killen. Det finns psykologer knutna till abortmottagningen som hon först och främst kan vända sig till. Jag gick själv på flera samtal när jag gjorde abort, trots att jag var vuxen och mådde ganska bra. Det är viltigt att vårda inte bara det fysiska. Behöver hon mer hjälp så kan hon gå till ungdomsmottagningen eller skolkuratorn. Vad hon inte behöver är fler avviskningar från fd killen, så lägg ner de försöken. De är båda barn som går igenom något svårt, så de behöver vuxenstöd först och främst.