Inlägg från: Anonym (Hemmafrun) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hemmafrun)

Övergrepp på barn?

Jag är nyfiken på vad folk här inne anser om ämnet "övergrepp på barn".
    Jag upplever att det nu för tiden anses som övergrepp på barn att ta tag i/leda bort/höja rösten/ryta till/ge utegångsförbud och liknande. Själv anser jag att allt det ovanstående hör till vanlig uppfostran där tydliga tillrättavisningar 
    får barn att förstå när de gjort fel. Fler kramar och små bokstäver tror inte jag gör barn till bättre människor. Tvärtom. Jag tror det gör att barn lär sig tänja på gränserna och inte ta ett nej för ett nej i första taget, samt att de får extremt svårt att hantera kritik och att ta eventuella konsekvenser för sina handlingar som vuxna.

• Svar på tråden Övergrepp på barn?
  • Anonym (Hemmafrun)

Haka inte upp er på ordet övergrepp. Det är inte enbart begränsat till sexuella sammanhang... 

• Anonym (Hemmafrun)

Agda 90:

Om jag skulle göra något mot min partner (med flit eller ej) som han inte gillar och han skulle säga åt mig att sluta, så skulle jag sluta. Hade jag däremot fortsatt så skulle det uppenbarligen krävas en strängare tillsägning för att sätta mig på plats. Självklart ryter man inte till i första taget. Man stegrar ju upp det beroende på hur ungen reagerar på tillsägningen. 

Vad skönt att ni haft "lätta" och lydiga barn som inte varit totala odågor.... 

• Anonym (Hemmafrun)

Core:

Jag har inte nämnt något om skrik och hårda tag. Att höja rösten behöver inte vara att skrika. Att ta tag i barnet behöver inte innebära blåmärken. 

• Anonym (Hemmafrun)
    Core skrev 2024-07-16 23:56:03 följande:
    Nej men då förstår jag inte riktigt hur du menar? Om du säger åt med lugn ton, och inte tar tag, vad menar du med begreppet övergrepp ?
    Det är inte JAG som påstår att detta är övergrepp. Andra påstår att man inte får varken höja rösten eller ta tag i barnet då det anses som övergrepp/misshandel. 
Svar på tråden Övergrepp på barn?