Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?

Min dotter 9 år tog hål i öronen i slutet av april. Vi tvättar morgon och kväll med Blomdahl piercingservetter. Trots detta så varar hålen av och till. Det är oftast ett öra i taget. Vi har örhängen i kirurgiskt stål (tycker baksidan är lite klumpig men den i plast var värre). 
    Om man tvättar och lägger dit en kompress Sorbact i några dagar blir det ofta bättre men sen kommer det igen men då i andra örat. Hon börjar bli less detta nu att det alltid är kletigt i ett av öronhålen. Fattar inte varför det inte "tar ihop". Hennes släkting som tog på samma ställe fick ta ut sina p.ga 2 inkapslade varbölder, men det har våran inte fått (än). 
    Ska jag ta ut dom? Ska jag tvätta oftare? Mer sällan? Ska jag ge upp denna långa kamp?

• Svar på tråden Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?
  • Anonym (Orolig)

Tack för alla tips och erfarenheter! Kan tillägga att jag har klorhexidinsprit samt piercingservetter som jag tidigare skrev om. Tops var bra förslag. 
    Ni som tipsar om ringar. Jag har funderat mycket på det, men är inte den delen av ringen man stoppar in i örat lite "böjd"/ "välvd" dvs den är inte som en pigg rakt in? Jag är så rädd att om jag måste tråckla in örhänget kanske jag råkar förvärra hålet eller så gör det jätteont för henne. 
    Har det för att de ringar jag haft till mig själv har jag fått liksom kroka in i öronhålet. 
    Har ni tips på bra öronringar som är enkla att sätta in kan ni gärna länka. Solig

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Katt) skrev 2024-07-16 13:14:12 följande:

För ni smycket fram och tillbaks i hålet? Hjälper inte att bara tvätta på. Tvålen måste in i hålet, dra smycket fram och tillbaka många gånger med typ Hiniscrub, sen någon antiseptisk i slutet. Handsprit eller nått. 

Det fortsätter ju att vara om ni aldrig får bort allt. 

Vi tvättar framför och bakom örhänget. Sen tar jag lös "ploppen" och dränker den i klorhexidin och handsprit. Sedan tvättar jag pinnen som sticker ut bakom örat med spritservetterna och sen fast med ploppen igen. Och så en örontvätt sist men inte minst. Fick rådet att inte skruva på örhänget, nu blir det dock att hon gör det i alla fall. Jag tänker att spriten borde ju åka in i hålet när hon rör på örhänget men helt säker kan man ju inte vara. 
    Fick göra att inte tvätta överdrivet med tvål och vatten utan använda spritservetterna.  
Svar på tråden Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?