• Anonym (Orolig)

Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?

Min dotter 9 år tog hål i öronen i slutet av april. Vi tvättar morgon och kväll med Blomdahl piercingservetter. Trots detta så varar hålen av och till. Det är oftast ett öra i taget. Vi har örhängen i kirurgiskt stål (tycker baksidan är lite klumpig men den i plast var värre). 
    Om man tvättar och lägger dit en kompress Sorbact i några dagar blir det ofta bättre men sen kommer det igen men då i andra örat. Hon börjar bli less detta nu att det alltid är kletigt i ett av öronhålen. Fattar inte varför det inte "tar ihop". Hennes släkting som tog på samma ställe fick ta ut sina p.ga 2 inkapslade varbölder, men det har våran inte fått (än). 
    Ska jag ta ut dom? Ska jag tvätta oftare? Mer sällan? Ska jag ge upp denna långa kamp?

• Svar på tråden Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?
  • Anonym (.)

Vi fick antiseptisk tvål som vi skulle använda morgon och kväll i 12 veckor. Därtill en antiseptisk spray att duscha hålen med efter tvålen. Inga hörlurar,  ingen hjälm, inget bad under denna tiden. Byta örngott ofta.
    Det gick bra utan var, men var ett väldigt tvättande. Vi tog hålen på 9-åringen i piercingstudio.
    Gå till en sådan och be om råd. 

• Anonym (Jag)

Sådär fick jag också. Det gick aldrig över. Många år senare (fortsatta problem med små varbölder trots att jag inte längre hade örhängen) Så tog jag istället tunna ringar i kirurgiskt stål (alltså ingen plugg bakom som gör det tätt). Då läkte det äntligen. Så nu måste jag alltid ha dem i. Testa det! Och fortsätt tvätta och vrida runt ringarna.

• cosinus

Ena dotterns tog aldrig ihop. Hon tog hål  aug och gav upp i dec. Då läkte det direkt örhängena kom ut. Vi provade både vanliga läkörhängen i kirurgisk stål och ringar och inget hjälpte. Vi var noggranna och tvättade enligt alla instruktioner men det ville sig inte. Hon var 8 då.

Hon är 14 nu och helt bestämd över att det där med örhängen kan hon vara utan. 

storasyster tog också hål vid 8 år och de läkte utan bekymmer och utan att vi gjorde något speciellt. 

• Anonym (Titan)

Byt till läkringar i titan, kirurgiskt stål är inte så snällt som det låter och kan irritera, och be om råd från en professionell piercingstudio när det gäller rengöring. 

• Anonym (Ngnf)

Tog ni hål med pistol eller? Isåfall inte så lustigt 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Jag) skrev 2024-07-16 09:17:40 följande:

Sådär fick jag också. Det gick aldrig över. Många år senare (fortsatta problem med små varbölder trots att jag inte längre hade örhängen) Så tog jag istället tunna ringar i kirurgiskt stål (alltså ingen plugg bakom som gör det tätt). Då läkte det äntligen. Så nu måste jag alltid ha dem i. Testa det! Och fortsätt tvätta och vrida runt ringarna.

Vrida ska man inte göra för då drar man in bakterier. Men tvätta är bra.
  • Anonym (Frida)

Min dotter fick också hål i öronen i den åldern. Vi gick till en piercingstudio, och hon fick läkringar i titan, och någon flaska med rengöring. Den användes kanske inte så ofta som man skulle, dock. Hon hade inga problem alls, varken då eller senare. Hålen är fortfarande jättefina. 

• Anonym (Lo)

Tyckte dom rengöringsservetterna var mindre bra. Använde tops och alsolsprit runt håltagningen och örhänget istället.

• Anonym (Hm)

Jag har 8 piercings, varav 5 i öronen. Öronen är och kommer alltid vara några av de mest svårläkta. Oft kan det ta upp till ett år innan de har läkt helt och hållet. Strunta i alla ploppar, de för bara med sig oreda. Välj istället ett par tunna läkeringar i silver. De är supertunna och har ett minimalt spänne så ni enkelt kan rengöra hela smycket och hålet. Dessutom kan ni badda själva ringen och sedan drar den försiktigt genom hålet så vätskan kommer in. Skippa alsolsprit. Det torkar ut, välj klorhexidin istället! :) 

• Anonym (Erfaren_man)

Titan brukar göra skillnad. 

Svar på tråden Ni med barn som tagit hål i öronen. Läktid?