Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

3 år sover "fel" tider

Jag är själv med en 3 åring i några veckor. Barnet (och jag) vaknar 07 eller 08 på morgonen (han har någon form av nattskräck så jag blir väckt på nätterna) och sedan har barnet en del utbrott på eftermiddagarna men vägrar att sova. Till sist däckar han en halvtimme vid 15.30 eller 16.30 men håller sedan igång till 23 eller 00. Han har hela sitt liv alltid sett att somna innan kl 20 som en "powernap" för att sedan hålla igång igen.. är så trött. EN gång i hans liv har han sovit 19-07 (med några uppvaknanden) men då var vi i ett badhus en hel dag och han höll sig vaken (trots en rad utbrott). Ska jag hänga på badhus dagligen tills sömnen rättar till sig? Är så trött.

• Svar på tråden 3 år sover "fel" tider
  • Anonym (Trött)

Tack för era svar! Exempel på utbrott är när vi häromdagen var ute på eftermiddagen men han ville bestämt stå på samma gata, vid samma buske (som vi stått vid i två timmar). Hans pappa hade lagat mat och ville att vi skulle komma vid 16.30. Först fick sonen världens utbrott för att vi skulle lämna platsen han ville vara på och sedan fick han en rad utbrott för jag skulle absolut bära honom (samt hans cykel) och då somnade han på min axel. Försökte sätta ner honom men då gallskrek han och höll sig fast.
    Tackar i alla fall för tipset om att jag behöver "hålla igång honom" en viss tid under eftermiddagen för att få honom att sluta sova. Jag har försökt göra honom trött på förmiddagarna med leos lekland eller att vara i flera lekparker (för att han ska sova middag tidigare) men det gör han inte.. Får kanske bara se till att hålla igång honom på eftermiddagen, är ju kört om man åker bil någonstans eller om jag tar vagnen, då däckar han. Värst är ju om han skriker och vill bli buren också. Fler tips för smidig övergång att sluta sova på dagen - hur gjorde ni?

• Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2024-07-16 02:28:22 följande:

Kliv upp vid 6 så kanske han kan sova en timme efter lunch.

Jag kan ju försöka men han är en kvällspigg kille (och morgontrött), han blir rasande om man försöker väcka honom. Han har alltid sovit till mellan 07 och 09 på morgonen 😆
Svar på tråden 3 år sover "fel" tider