• Anonym (Trött)

    3 år sover "fel" tider

    Jag är själv med en 3 åring i några veckor. Barnet (och jag) vaknar 07 eller 08 på morgonen (han har någon form av nattskräck så jag blir väckt på nätterna) och sedan har barnet en del utbrott på eftermiddagarna men vägrar att sova. Till sist däckar han en halvtimme vid 15.30 eller 16.30 men håller sedan igång till 23 eller 00. Han har hela sitt liv alltid sett att somna innan kl 20 som en "powernap" för att sedan hålla igång igen.. är så trött. EN gång i hans liv har han sovit 19-07 (med några uppvaknanden) men då var vi i ett badhus en hel dag och han höll sig vaken (trots en rad utbrott). Ska jag hänga på badhus dagligen tills sömnen rättar till sig? Är så trött.

  • Svar på tråden 3 år sover "fel" tider
  • Anonym (4545)

    Avveckla dagsömnen och låt honom vara igång mycket under dagen.
    Vad beror utbrotten på?
    Hur kan du försöka undvika dem?

  • Kammen320

    Försök hålla honom vaken på eftermiddagen, han är nog redo att skippa att sova dagtid. Det kommer bli jobbigt första dagarna, men sen rättar det till sig. Jag brukade sätta 18 som en gräns. Somnar dom vid 18 sover dom för natten, iaf har mina ungar gjort det. Somnar dom innan 18 brukar dom ta det som en tupplur o kvällen o nattningen blir katastrof.
    Sen att dom vaknar mellan 5 o 6 på morgonen får man ta.

  • Anonym (K)

    Vid den åldern ska han vara vaken dagtid, helt klart. Jag undrar också vad utbrotten beror på. Hungrig...?

  • Anonym (Övertrött)

    Det är väldigt svårt. Förmodligen är han övertrött. Det blir värre på sommaren oxå. Haft liknade problem men inte alls i samma grad som du. 

    Min dotter som nu är sju har fortfarande väldigt svårt att somna MEN hon när hon vaknar på natten kan hon somna om OCH hon till och med gillar att dra sig på morgonen. 

    När hon ska sova blundar hon inte. Hon tycker det är obehagligt verkar det som. Tillslut däckar hon men hon kämpar alltid med att hålla ögon öppna.

    Om vården inte hjälper dig vilket jag antar att de inte gör rekommenderar jag följande, om möjlighet till det finns:

    Bestäm vilket rum det ska sovas i och ta bort exakt allt i rummet. Se till att rummet har en behaglig temperatur, om ac behövs se till att fixa det. Mörklägg alla fönster. Inte med gardin det är aldrig 100procent. Se till att han inte kan ta bort något så ljus kommer in. Fixa en hasp långt upp på dörren så bara du kan öppna den. Lägg in två madrasser på golvet.

    Sen gör ni rutiner som vanligt och sen lägg dig och försök att sova. Låt han dricka mycket på förmiddagen/tidig eftermiddag. Toalett först efter en timme, sen efter 1,5 timme. Om han är törstig max ett halvt glas vatten(så länge de inte är väldigt varmt såklart). 

    Kom ihåg att du "sover hela tiden". Om böcker läses innan nattdags ska de inte finnas i rummet(de kan kastas på en). Självklart ska du svara på tilltal men vara kort och berätta att du sover nu. Vi får prata imorgon om det. 

    Det är inte kul att lägga pengar på detta och känns inte roligt att stänga in sig i ett svart rum med honom. Om det kan få dig och honom att sova bara en timme extra kan det vara värt det. 

    Sova på dagen tror jag inte på just nu. Han är 3år och det verkar bara förskjuta nattsömnen.

  • Anonym (Övertrött)

    Utbrotten kommer med störta sannolikhet av att han är övertrött.

  • Anonym (Mamma till 3 och förskollärare)

    Antingen får han sova middag vid 12 efter lunchen eller inte somna innan 18-18.30.
    Ska han inte sova så gå ut sista timmarna eller lek tillsammans innan middagen och bad/dusch.
    Försök ha samma rutiner varje dag och förbered honom lite innan.

  • Anonym (Linda)

    Ja han borde inte sova på dagarna. När jag skulle vänja bort de för sonen var en jobbig period. Sista timmen fick jag leka o busa med honom hela tiden annars somnade han stående. Men det höll i sig nån vecka sen funkade de

  • Anonym (Trött)

    Tack för era svar! Exempel på utbrott är när vi häromdagen var ute på eftermiddagen men han ville bestämt stå på samma gata, vid samma buske (som vi stått vid i två timmar). Hans pappa hade lagat mat och ville att vi skulle komma vid 16.30. Först fick sonen världens utbrott för att vi skulle lämna platsen han ville vara på och sedan fick han en rad utbrott för jag skulle absolut bära honom (samt hans cykel) och då somnade han på min axel. Försökte sätta ner honom men då gallskrek han och höll sig fast.
    Tackar i alla fall för tipset om att jag behöver "hålla igång honom" en viss tid under eftermiddagen för att få honom att sluta sova. Jag har försökt göra honom trött på förmiddagarna med leos lekland eller att vara i flera lekparker (för att han ska sova middag tidigare) men det gör han inte.. Får kanske bara se till att hålla igång honom på eftermiddagen, är ju kört om man åker bil någonstans eller om jag tar vagnen, då däckar han. Värst är ju om han skriker och vill bli buren också. Fler tips för smidig övergång att sluta sova på dagen - hur gjorde ni?

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-15 23:19:24 följande:

    Tack för era svar! Exempel på utbrott är när vi häromdagen var ute på eftermiddagen men han ville bestämt stå på samma gata, vid samma buske (som vi stått vid i två timmar). Hans pappa hade lagat mat och ville att vi skulle komma vid 16.30. Först fick sonen världens utbrott för att vi skulle lämna platsen han ville vara på och sedan fick han en rad utbrott för jag skulle absolut bära honom (samt hans cykel) och då somnade han på min axel. Försökte sätta ner honom men då gallskrek han och höll sig fast.
    Tackar i alla fall för tipset om att jag behöver "hålla igång honom" en viss tid under eftermiddagen för att få honom att sluta sova. Jag har försökt göra honom trött på förmiddagarna med leos lekland eller att vara i flera lekparker (för att han ska sova middag tidigare) men det gör han inte.. Får kanske bara se till att hålla igång honom på eftermiddagen, är ju kört om man åker bil någonstans eller om jag tar vagnen, då däckar han. Värst är ju om han skriker och vill bli buren också. Fler tips för smidig övergång att sluta sova på dagen - hur gjorde ni?


    Som sagt jag lekte med honom. Kröp omkring på golvet o verkligen lekte fartfyllda lekar. Typ en timme tills de var sovdags. Sen massor med gröt helst så han är mätt o trött 
    funkade för oss 
  • Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2024-07-16 02:28:22 följande:

    Kliv upp vid 6 så kanske han kan sova en timme efter lunch.


    Jag kan ju försöka men han är en kvällspigg kille (och morgontrött), han blir rasande om man försöker väcka honom. Han har alltid sovit till mellan 07 och 09 på morgonen 😆
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-15 23:19:24 följande:

    Tack för era svar! Exempel på utbrott är när vi häromdagen var ute på eftermiddagen men han ville bestämt stå på samma gata, vid samma buske (som vi stått vid i två timmar). Hans pappa hade lagat mat och ville att vi skulle komma vid 16.30. Först fick sonen världens utbrott för att vi skulle lämna platsen han ville vara på och sedan fick han en rad utbrott för jag skulle absolut bära honom (samt hans cykel) och då somnade han på min axel. Försökte sätta ner honom men då gallskrek han och höll sig fast.
    Tackar i alla fall för tipset om att jag behöver "hålla igång honom" en viss tid under eftermiddagen för att få honom att sluta sova. Jag har försökt göra honom trött på förmiddagarna med leos lekland eller att vara i flera lekparker (för att han ska sova middag tidigare) men det gör han inte.. Får kanske bara se till att hålla igång honom på eftermiddagen, är ju kört om man åker bil någonstans eller om jag tar vagnen, då däckar han. Värst är ju om han skriker och vill bli buren också. Fler tips för smidig övergång att sluta sova på dagen - hur gjorde ni?


    Det låter precis som vår 2,5 åring. Vi har helt slutat med att han sover på dagen. Det blir kämpigt på eftermiddag kväll emellanåt men det blir bättre när kroppen har ställt om till att bara sova på dagen. Hoppas att ni får ordning på det snart!
  • Anonym (K)
    Anonym (Trött) skrev 2024-07-15 23:19:24 följande:

    Tack för era svar! Exempel på utbrott är när vi häromdagen var ute på eftermiddagen men han ville bestämt stå på samma gata, vid samma buske (som vi stått vid i två timmar). Hans pappa hade lagat mat och ville att vi skulle komma vid 16.30. Först fick sonen världens utbrott för att vi skulle lämna platsen han ville vara på och sedan fick han en rad utbrott för jag skulle absolut bära honom (samt hans cykel) och då somnade han på min axel. Försökte sätta ner honom men då gallskrek han och höll sig fast.
    Tackar i alla fall för tipset om att jag behöver "hålla igång honom" en viss tid under eftermiddagen för att få honom att sluta sova. Jag har försökt göra honom trött på förmiddagarna med leos lekland eller att vara i flera lekparker (för att han ska sova middag tidigare) men det gör han inte.. Får kanske bara se till att hålla igång honom på eftermiddagen, är ju kört om man åker bil någonstans eller om jag tar vagnen, då däckar han. Värst är ju om han skriker och vill bli buren också. Fler tips för smidig övergång att sluta sova på dagen - hur gjorde ni?


    Låter som normal trotsålder. Bara att ta med ungen och visa att skrik inte lönar sig.

    Varför stod ni vid en buske i två timmar?! Du som vuxen måste sätta ribban för vad som är normalt beteende.
Svar på tråden 3 år sover "fel" tider