• Anonym (Rädd)

    Plötslig förlossningsrädsla inför igångsättning

    Hej på er,

    Jag är gravid i vecka 39 med mitt första barn. Fram tills nu har jag inte känt mig särskilt rädd för förlossningen, utan tänkt att allt löser sig och att de som jobbar på förlossningen är experter. Men jag har såklart ändå förberett mig. Har läst föda utan rädsla, gått profylaxkurs och gått hos mvc:s föräldragrupp.

    För några veckor sedan gick mitt blodtryck upp och jag fick åka in akut till förlossningen för misstänkt havandeskapsförgiftning. De konstaterade att jag inte har hsf men att jag ligger på gränsen. Efter det går jag på tätare kontroller hos mvc. 

    Idag berättade min BM att hon haft konsultation med en läkare och att denne sagt att jag bör planeras in för igångsättning nästa vecka, om förlossningen inte startat av sig själv. Jag ska bokas in för konsultation så snart som möjligt.

    I samband med det fick jag sån otrolig rädsla. Fick ett tryck över bröstet och trodde att jag skulle svimma. Jag vet inte ens riktigt vad jag är rädd för, men det känns inte som att jag är redo??? Tror det blev så definitivt och jag vill skjuta på det lite till. Samtidigt som jag ju fattar att det kan starta av sig själv precis när som helst ändå.

    Hur blir man egentligen mentalt redo för en förlossning?

  • Svar på tråden Plötslig förlossningsrädsla inför igångsättning
  • Maymom

    Jag tyckte att boken: att föda av Gudrun abascal, var väldigt bra. och podden vattnet går. Nu kan du ju dessutom läsa på lite extra om igångsättning om du vill.
    Det viktigaste är väl att komma ihåg att alla förlossningar är olika, finns inga rätt eller fel, man få vara beredd på lite allt möjligt och lyssna på kroppens impulser.

    Jag förstår din känsla. Mitt andra barn låg i säte i v37 och om han inte hade vänt sig hade jag blivit tvungen att göra kejsarsnitt, då insåg jag att jag verkligen inte ville göra kejsarsnitt, hade inte tänkt på det så innan men där och då blev det så tydligt. Hade det blivit kejsarsnitt hade det säkert också blivit bra, nu blev det istället igångsättning eftersom han hade vänt sig rätt men valde att ligga kvar några veckor till..

    Det kan vara rätt bra med igångsättning, du vet vilken dag barnet kommer, du hinner packa iordning dagen innan och fixa det sista. Jag fick testa både ballongkateter, men var knappt öppen så det gjorde ont och funkade inte på mig, och sen tabletter, angusta. Tabletterna öppnar upp, och första barnet så drog värkarna igång av sig självt sen och med tvåan tog vi hinnorna och sen var han ute 3-4 timmar senare, det var kraftigare och mer intensivt än med ettan men var ju över snabbare. 
    Jag har med andra ord goda erfarenheter av igångsättning.

    Men det bästa med förlossningen, utöver gurkan på ostmackan efteråt, är ju att du får träffa dit barn, och känslan efter en förlossning är så mäktig, tänk vad kvinnokroppen klarar av!

  • Anonym (Mami)

    Åh men du får ju snart hålla ditt barn i famnen. Den bästa mest lyckliga stunden I ditt liv ❤️ 
    Du är redo. jag lovar dig det här kan man bara 

  • Anonym (Roliga förlossningshistorier)

    Läs i tråden/trådarna om alla roliga förlossningar som finns här på fl. Då kommer du nästan vilja föda barn direkt för att själv få uppleva det 😁

Svar på tråden Plötslig förlossningsrädsla inför igångsättning