Inlägg från: Anonym (Besviken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besviken)

Besviken på RUL, vad ska jag göra?

Hej på er! ❤️

Känner att jag behöver skriva av mig lite och höra mig för om det jag känner är konstigt eller fel.
    Förra veckan var jag och min sambo på RUL och vi var så taggade på att få se vår lilla bebis igen, det var så roligt att äntligen få se den lill* på kub-ultraljudet och barnmorskan sa då att vi skulle se mycket mer och tydligare på RUL så vi var förväntansfulla såklart.
    Fanns det möjlighet att se kön så hade vi sagt hemma att vi gärna ville veta könet men inget krav liksom.
    Väl på rul så möts vi av en stressad barnmorska, hon möter oss halvvägs i korridoren när hon ropar upp mitt namn. Skyndar in på rummet o säger att jag ska hoppa upp på britsen, direkt på med gelé o hon börjar undersöka. Hon är knäpptyst nästan hela undersökning förutom när hon ibland säger "mhm, okej, kollade huvudet/ben/händer och det såg VÄL bra ut".
    Jag frågade om det verkligen såg bra ut, eftersom hon betonade ordet "väl" så noggrant. Hennes svar var "Jaja.." o en suck.

Hon slutade undersöka och jag tänkte att hon säkert skulle ha på mer gel, då det var väldigt lite och det började göra ont och blev varmt på magen. Men hon ger mig istället papper och undrar om vi har frågor annars är vi klara. Vi blev såklart väldigt paffa då allt gick på 10 minuter och vi kände oss inte alls delaktiga. Vi såg dessutom ingenting på skärmen och hon förklarade inget alls.

Sambon frågade om hon sett könet eller om det gick att se, varav bm suckar och undersöker magen igen utan gelé vilket gör ont. Hon mumlar att hon kanske kan gissa att det är en tjej, men sen säger hon att det lika gärna kan va en kille.

Liksom, det vet väl vi med? Är ju 50/50 Drömmer

Överdriver jag om jag känner att hon var taskig och inte alls engagerad? Man skulle ju gå igenom hela bebisen, få se bebisen tydligare och få nån bild. Och kanske få veta kön.

Vi gick därifrån ledsna och kände hur all glädje hade försvunnit. Varför var hon så mot oss? Sambon vill ha ett nytt ultraljud av en annan barnmorska och har ringt kvinnohälsan som skulle höra av sig. Barnmorskan vid kub var så snäll, tog sig tid och allt. Rul gick på 10 min och vi fick ingen bild eller moderskapsintyg.

Någon som varit med om liknande?
  • Svar på tråden Besviken på RUL, vad ska jag göra?
  • Anonym (Besviken)

Tack för alla svar, känns skönt att höra att jag inte är helt fel ute med hur vi blev behandlade.

Har fått kontakt med kvinnohälsan nu som säger att det kan bli stressigt under sommaren, och att den barnmorskan vi hade på vårt kub-ultraljud var "skapligt ny" och därför hade längre besökstid. Annars brydde dom sig inte så mycket om våra känslor och tankar kring upplevelsen.

Jag själv tycker inte att det är någon ursäkt till sådant bemötande, spelar väl ingen roll om någon är ny eller har jobbat där i 25 år om bemötandet mot patienter är dåligt?
    Borde väl bara bli bättre ju längre tid man jobbat?

Vi bad om ett nytt ultraljud men det sa dom att det skulle vi inte få. Har skickat in klagomål om allt detta så får se vad som händer.

Någon som vet var man kan göra privat ultraljud? Hittat några ställen men de gör bara fram till v.12. 

❤️❤️❤️❤️

Svar på tråden Besviken på RUL, vad ska jag göra?