• Anonym (Besviken)

Besviken på RUL, vad ska jag göra?

Hej på er! ❤️

Känner att jag behöver skriva av mig lite och höra mig för om det jag känner är konstigt eller fel.
    Förra veckan var jag och min sambo på RUL och vi var så taggade på att få se vår lilla bebis igen, det var så roligt att äntligen få se den lill* på kub-ultraljudet och barnmorskan sa då att vi skulle se mycket mer och tydligare på RUL så vi var förväntansfulla såklart.
    Fanns det möjlighet att se kön så hade vi sagt hemma att vi gärna ville veta könet men inget krav liksom.
    Väl på rul så möts vi av en stressad barnmorska, hon möter oss halvvägs i korridoren när hon ropar upp mitt namn. Skyndar in på rummet o säger att jag ska hoppa upp på britsen, direkt på med gelé o hon börjar undersöka. Hon är knäpptyst nästan hela undersökning förutom när hon ibland säger "mhm, okej, kollade huvudet/ben/händer och det såg VÄL bra ut".
    Jag frågade om det verkligen såg bra ut, eftersom hon betonade ordet "väl" så noggrant. Hennes svar var "Jaja.." o en suck.

Hon slutade undersöka och jag tänkte att hon säkert skulle ha på mer gel, då det var väldigt lite och det började göra ont och blev varmt på magen. Men hon ger mig istället papper och undrar om vi har frågor annars är vi klara. Vi blev såklart väldigt paffa då allt gick på 10 minuter och vi kände oss inte alls delaktiga. Vi såg dessutom ingenting på skärmen och hon förklarade inget alls.

Sambon frågade om hon sett könet eller om det gick att se, varav bm suckar och undersöker magen igen utan gelé vilket gör ont. Hon mumlar att hon kanske kan gissa att det är en tjej, men sen säger hon att det lika gärna kan va en kille.

Liksom, det vet väl vi med? Är ju 50/50 Drömmer

Överdriver jag om jag känner att hon var taskig och inte alls engagerad? Man skulle ju gå igenom hela bebisen, få se bebisen tydligare och få nån bild. Och kanske få veta kön.

Vi gick därifrån ledsna och kände hur all glädje hade försvunnit. Varför var hon så mot oss? Sambon vill ha ett nytt ultraljud av en annan barnmorska och har ringt kvinnohälsan som skulle höra av sig. Barnmorskan vid kub var så snäll, tog sig tid och allt. Rul gick på 10 min och vi fick ingen bild eller moderskapsintyg.

Någon som varit med om liknande?
  • Svar på tråden Besviken på RUL, vad ska jag göra?
  • Cececilia

Det var inte alls så vårt RUL gick till, vet inte om vårt var standard heller men det bör du prata med din bm om. 
    Det låter som ert inte har gått rätt till men jag har bara erfarenhet av vårt eget. 

När vi gjorde vårt så mättes alla delar på bebis väldigt nogrannt, kollade alla organ och var moderkakan låg och att blodkärl i navelsträngen var som det skulle.  

Men på vårt tex upptäcktes att moderkakan riskerar att vara i vägen vid födsel och vi måste göra uppföljande ultraljud i tredje trimestern för att veta om det är möjligt att föda naturligt eller om det måste bli planerat snitt. Så det kan ju bli konsekvenser av att de inte kollar ordentlig. 

• Anonym (Z)

Har inte varit med om liknande. De har varit trevliga och noggranna varje gång och mina rul har tagit mellan 40-90 min och jag fick bilder. De har visat på skärmen och sagt att här är händerna, tårna, här ser du läppar och ögon, titta h*n vinkar, oj vilken söt profil titta här osv. Moderskapsintyg har jag dock aldrig fått vid rul. Det har barnmorskorna på mvc skickat in till försäkringskassan i v20-25.

• Anonym (Mimmi93)

Men vilken tråkig o ledsam upplevelse, jag förstår dig om du känner som du gör. Jag tycker du, ni borde ringa till dom o säga precis det ni känner. 

Visst ultraljud o så är ju i medicinskt syfte, men ni ska ju ändå känna er delaktiga. Annars kunde ju kvinnan lika gärna stoppa in magen i ett hål i väggen o bli undersökt Tungan ute Skämt o sido!

Hör av er o berätta och be om ett nytt ultraljud! Det hade jag gjort. De såg inte kön direkt på mig men barnmorskan bad mig dricka lite o hoppa runt i rummet o tillslut så hade barnet flyttat sig lite så vi kunde se att vi väntade en pojke.

Stå på dig och lycka till! ❤️

• Anonym (F)

Vilket dåligt bemötande, rakt igenom!! Lämna in klagomål, så där ska det inte gå till! Och be om nytt RUL!

• Anonym (Sol)

Låter tråkigt, man är ju förväntansfull inför ultraljudet. Kanske var det en person som har ett dåligt bemötande, eller så hade hon en extremt pressad arbetssituation med sjuka/lediga kollegor och gjorde allt för att hinna med alla patienter. Och det är ju en medicinsk undersökning i första hand Och kanske var hon erfaren och allt såg bra ut?!

• Anonym (Stressad BM)

Låter som en extremt stressad BM. Med tanke på arbetssituationen och att det är semestertider är det tyvärr inte alls konstigt. Det gör det så klart inte rätt och självklart ska ni klaga och begära ett nytt ultraljud då det inte låter som att alla mått tagits etc.

• Anonym (A)

Har aldrig varit med om något liknande. Jag fick göra två RUL för att bebisen vägrade visa sig vid första. Vis båda tillfällena var de lugna och sakliga och berättade vad de gjorde och förklarade vad vi såg på skärmen.

Som sagt så kan det säkert bero på semestertider och arbetsbelastningen - men det ska inte gå ut över dig!

Tycker du ska ringa dem och berätta hur du upplevde situationen och begära en ny tid för RUL. Får du ingen ny tid eller om samma sak händer igen ska du anmäla till patientnämnden. Det kan du göra ändå, men i första hand bör du ta dina klagomål till den berörda verksamheten. 

Hoppas det löser sig!

• Anonym (Hon borde få sparken)

Nej det var inte ok.
    För oss tog det väl 45 min.. undersökte noga och berättade allt.. visade allt vad de såg.. frågade även oss om vi ville veta om kön men vi tackade nej. Sen på ansiktet skulle de mäta men kunde inte för fostret gömde sig så fick jag ny tid för undersökning på ansiktet. 
    Nej du borde be få ny RUL med annan barnmorska. 

• Anonym (Besviken)

Tack för alla svar, känns skönt att höra att jag inte är helt fel ute med hur vi blev behandlade.

Har fått kontakt med kvinnohälsan nu som säger att det kan bli stressigt under sommaren, och att den barnmorskan vi hade på vårt kub-ultraljud var "skapligt ny" och därför hade längre besökstid. Annars brydde dom sig inte så mycket om våra känslor och tankar kring upplevelsen.

Jag själv tycker inte att det är någon ursäkt till sådant bemötande, spelar väl ingen roll om någon är ny eller har jobbat där i 25 år om bemötandet mot patienter är dåligt?
    Borde väl bara bli bättre ju längre tid man jobbat?

Vi bad om ett nytt ultraljud men det sa dom att det skulle vi inte få. Har skickat in klagomål om allt detta så får se vad som händer.

Någon som vet var man kan göra privat ultraljud? Hittat några ställen men de gör bara fram till v.12. 

❤️❤️❤️❤️

• Anonym (G)

Vilken jobbig upplevelse.
    Jag hade inte känt mig bekväm för fem öre. De ska inte hafsa igenom ett RUL. 

Ts var bor du? Jag har lite koll på Stockholm pga gravid och orolig men inte i övrigt. Vet åtminstone ett ställe som gör en ordentlig genomgång efter v 12.

Be även om en journalkopia så du kan se att de åtminstone ser ut att ha kollat allt som ska ingå på RUL.

Svar på tråden Besviken på RUL, vad ska jag göra?