• Sucken

PCOS - har ni blivit gravida och hur?

Hej! Jag har pcos och fick p-piller som behandling när jag var 18 år. För två år sen (när jag var 33) bestämde vi oss för att försöka skaffa barn och jag slutade med mina p-piller. Efter fyra månader hade jag fortfarande inte fått någon ägglossning eller mens så jag provade smörja med progesteronkräm och då fick jag iaf en bortfallsblödning. Sen väntade jag och hoppades på att ägglossningen skulle kicka igång och det gjorde den efter 30 dagar. Och på den första ägglossningen blev jag gravid. 🙂 

Nu försöker vi med barn nummer två och har märkt att ju längre tiden går desto mer obalans får jag med hormonerna och cyklerna blir allt längre. Det hjälper nog inte att jag gått upp 20 kg sen förra gången jag blev gravid heller. 

Jag har aldrig testat letrozol, men har hört att det ska vara ett bra hjälpmedel för att få ägglossning, så det är tråkigt att det inte funkar för dig. 😞 Måste vara väldigt jobbigt och frustrerande när man försöker och det inte funkar. Får du någon annan hjälp?

Jag hade velat testa letrozol denna gången då mina cykler blir längre och längre, men då jag har ett bmi på 34 nu så gissar jag på att jag inte får hjälp från vården, så jag ska testa på lchf och se om hormonerna balanseras med hjälp av det (och förhoppningsvis få viktminskning på köpet). 

Jag önskar er all lycka till iaf! Trots pcos kan man bli gravid. Största problemet är väl oftast att man inte får ägglossning (eller får det sällan) men får man igång den och lyckas pricka in den så har man nog lika stor chans som en "vanlig" person att bli gravid. 🙂

• Sucken

Nej, jag hade inte träffat någon läkare än, så hade inte gjort några prover. Men jag hade läst att kvinnor med pcos mest troligt har lågt progesteron då det är ägglossningarna som bidrar med mest progesteron typ. Och när man sällan ägglossar så blir det brist. Och samma när man gått på p-piller. Då får man ju ingen ägglossning. Så jag tänkte att det inte skadar att testa. Jag fick instruktioner från företaget jag beställde krämen på och gjorde som dom skrev. 🙂

Svar på tråden PCOS - har ni blivit gravida och hur?