• MariaJ123

PCOS - har ni blivit gravida och hur?

Hej,
    jag har fått diagnosen pcos för ca 1 år sedan. Har ätit p-piller i 15 år och slutade för 2 år sen, har sedan dess fått mens 2 gånger. Gynekologen säger att man tydligt ser att jag har pcos med ultraljud och jag har nu testat letrozol och det fungerade inte för mig? någon i liknande situation? Hur har det gått för er?

• Svar på tråden PCOS - har ni blivit gravida och hur?
  • Sucken

Hej! Jag har pcos och fick p-piller som behandling när jag var 18 år. För två år sen (när jag var 33) bestämde vi oss för att försöka skaffa barn och jag slutade med mina p-piller. Efter fyra månader hade jag fortfarande inte fått någon ägglossning eller mens så jag provade smörja med progesteronkräm och då fick jag iaf en bortfallsblödning. Sen väntade jag och hoppades på att ägglossningen skulle kicka igång och det gjorde den efter 30 dagar. Och på den första ägglossningen blev jag gravid. 🙂 

Nu försöker vi med barn nummer två och har märkt att ju längre tiden går desto mer obalans får jag med hormonerna och cyklerna blir allt längre. Det hjälper nog inte att jag gått upp 20 kg sen förra gången jag blev gravid heller. 

Jag har aldrig testat letrozol, men har hört att det ska vara ett bra hjälpmedel för att få ägglossning, så det är tråkigt att det inte funkar för dig. 😞 Måste vara väldigt jobbigt och frustrerande när man försöker och det inte funkar. Får du någon annan hjälp?

Jag hade velat testa letrozol denna gången då mina cykler blir längre och längre, men då jag har ett bmi på 34 nu så gissar jag på att jag inte får hjälp från vården, så jag ska testa på lchf och se om hormonerna balanseras med hjälp av det (och förhoppningsvis få viktminskning på köpet). 

Jag önskar er all lycka till iaf! Trots pcos kan man bli gravid. Största problemet är väl oftast att man inte får ägglossning (eller får det sällan) men får man igång den och lyckas pricka in den så har man nog lika stor chans som en "vanlig" person att bli gravid. 🙂

• Anonym (A)

Hur länge har du testat letrozol? Vad säger din gynekolog om vägen framåt?

Jag tror att du nog hittar mer stöd och andras historier i forumdelen "svårt att få barn". Där finns bland annat flera följas åt-trådar.

Jag har också PCOS, men jag ägglossar på egen hand - dock väldigt oregelbundet. Jag har blivit gravid på "egen hand" en gång, då hade jag varit hos ultraljud hos gyn som sett att jag höll på att ägglossa. Den cykeln var cirka 60-65 dagar. Dock slutade det med ett tidigt missfall. Efter missfallet åt jag en kur provera och fick regelbunden ägglossning under tre månader, och på det tredje försöket tog det sig. Nu är jag gravid i vecka 39. 

Tror det är viktigt att man har en bra gyn. Jag höll på att bli galen när jag ringde runt för att få hjälp när min mens uteblev. Jag blev bara hänvisad runt runt. Var helt knäckt. Men till slut hamnade jag hos en privat gyn som såg hur knäckt jag var och gav mig så mycket hopp. "Klart att du ska få barn" minns jag att hos sa, och sen gick det ju bra.

• Anonym (Pörny)

Genom att äta betydligt mindre socker, kolhydrater osv och gå ner lite i vikt så fick jag igång min ägglossning och blev gravid rätt så snabbt två gånger 😊 

Min PCOS verkar väldigt känslig för viktuppgång och menscykeln strular betydligt mer om jag äter onyttigt osv. 

• MariaJ123

Tack snälla för era svar! Fint att höra lite hopp :)

jag är inte överviktig, snarare har Jag rätt lågt bmi men jag försöker också tänka mycket på kosten att inte äta så mycket socker och kolhydrate?.

@sucken hur visste du att du skulle ta progesteronkräm? Hade dina prover visat brist?

Vi kommer att ansöka om ivf till hösten och hoppas att det fungerar :) vad jag hört så brukar kvinnor med pcos svara bra på det?

• Anonym (A)
    MariaJ123 skrev 2024-07-16 13:06:01 följande:

Tack snälla för era svar! Fint att höra lite hopp :)

jag är inte överviktig, snarare har Jag rätt lågt bmi men jag försöker också tänka mycket på kosten att inte äta så mycket socker och kolhydrate?.

@sucken hur visste du att du skulle ta progesteronkräm? Hade dina prover visat brist?

Vi kommer att ansöka om ivf till hösten och hoppas att det fungerar :) vad jag hört så brukar kvinnor med pcos svara bra på det?

Har du lågt BMI som i att du är underviktig? I såna fall skulle det kanske kunna vara en faktor?

Kvinnor med PCOS brukar svara bra på IVF. Jag har fattat det som att vi har många ägg och dessutom kan vara fertila upp i ganska hög ålder jämfört med andra.

Håller tummarna för er!
  • MariaJ123

Inte underviktig nu men har varit, men ska nog inte gå ner så mycket. Är 170 cm och väger 52 kg.

ja, precis så har jag också uppfattat det! Håller tummarna :)

• Anonym (Pörny)

En Fertilitetsläkare jag träffade när vi gjorde vår utredning sa att kvinnor med PCO/PCOS oftast har superbra kvalite på äggen och därför lätt blir gravida bara äggen släpper 😅 Och att man ofta är fertil högt upp i ålder pga den bra kvaliten på äggen så ni kommer förhoppningsvis lyckas på ett eller annat vis 🥰

Lycka till.

• Sucken

Nej, jag hade inte träffat någon läkare än, så hade inte gjort några prover. Men jag hade läst att kvinnor med pcos mest troligt har lågt progesteron då det är ägglossningarna som bidrar med mest progesteron typ. Och när man sällan ägglossar så blir det brist. Och samma när man gått på p-piller. Då får man ju ingen ägglossning. Så jag tänkte att det inte skadar att testa. Jag fick instruktioner från företaget jag beställde krämen på och gjorde som dom skrev. 🙂

• MariaJ123

Tack för peppen, det känns bra att höra :)

@Sucken, förstår! kanske också ska testa att köpa det?!

• Myffiepyffie

Jag kan berätta lite kort om min historia.
    Fick väldigt sällan min ägglossning som ung. När jag väl fick min ägglossning blev jag gravid direkt. 
    2:a gången hörde jag talas om apiforce som kunde hjälpa ägglossning. Blev gravid direkt efter intag av dessa.
    När jag var runt 34 börja jag känna min ägglossning mer tydligt, Var hos gyn och fick utskrivet letrozol. Behövde aldrig dessa då jag fick ägglossning själv.
    Det är ganska vanligt att det jämnar till sig ju äldre man blir och det stämmer verkligen på mig.
    Har aldrig varit överviktig mer åt det smala hållet.

• StrawberryKiss

Hej, 

Jag fick diagnosen PCOS när jag var 16 år och är idag 29.
    Alltid fått höra att jag kommer behöva söka hjälp för att få barn, och har det senaste halvåret försökt kartlägga min ägglossning.

Vissa månader fick jag inget utslag på ägglossningsstickan (ClearBlue rosa) och andra gånger fick jag utslag, testade mig alltid ca två veckor efter mens. 

Sista ägglossningen fick jag utslag och lyckades bli gravid helt utan "hjälp".
    Den enda skillnaden jag har gjort är att jag har tagit Inositol och folsyra. 

Fortfarande väldigt tidig i graviditeten (vecka 5+6), skulle rekommendera dig att bli medlem i PCOS grupper på Facebook.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 

• Anon0141

Fick till första barnet utan hjälp. Tog ett år och ett missfall mellan. Är övertygad att jag blev gravid pga vi hade corona Skrattande är nu inne på cykel 9 för att få till ett syskon. Blev erbjuden att testa letrozol när jag var hos gyn för smärtsamma ägglossningar. Har prövat två cykler utan resultat, men försöker hålla mig positiv. Hur många cykler har du testat letrozol? Vilken styrka? Och säger läkaren varför de tror att det inte fungerar?

• MariaJ123

Hej, en liten uppdatering? jag plussade Skäms tog letrozol totalt 4 omgångar med 3 tabletter de sista två omgångarna. Önskar dig all lycka till!

• Anonym (H)

Ni som har pcos och villbli gravida, testa inositol. Finns väldigt lovande forskning på att det fungerar. Tex Donaferty

Svar på tråden PCOS - har ni blivit gravida och hur?