Cathariiina skrev 2024-07-19 08:03:56 följande:
Ja som sagt, jag tycker också att det vore rimligt med vissa restriktioner. Men Trump är inte "köpt" av någon. Det är det bästa med Trump, att han är rik nog att driva sina egna kampanjer utan att ta mutor, som sedan ska betalas tillbaka om och när han vinner.
Alla vet ju att alternativet är värre än Trump. Demokraterna kör landet helt i sank, det fick vi ju precis ett exempel på nu, när symbolpolitiken - som att kvotera in diverse grupper på positioner där de kan göra stor skada, i stället för att välja de bästa - blir viktigare än allt annat. Många vill också ha slut på dödskulten på abortklinikerna.
Ja, det finns kanske de som dyrkar Trump okritiskt, men jag har även hört republikaner säga sådana saker som att "man önskar att han skulle vara trevligare" ("nicer"). Men de fattar som sagt att alla andra alternativ är sämre.
Angående Trumps "brott" så är det inte sådana brott som gemene man tar åt sig av - han har ju inte precis mördat någon. Det är svårt för en vanlig människa att ens avgöra om domarna var riktiga, eller om han blivit frejmad.
Och angående otroheten, så är det inte 1950-talet i USA heller, längre. Den tiden är förbi då en politiker fick avgå för att han hade varit otrogen. Det är en privatsak, inget brottsligt (i arabländerna ser det annorlunda ut, för där är det ett brott).
Angående detta med sjukförsäkringen, så hade jag en amerikansk kompis en gång. Han var juste, trevlig, omtänksam, hjälpsam, en riktig helyllekille! Därför blev jag (jag var yngre då) chockad när jag tog upp detta med republikanernas inställning till sjukförsäkringen, för jag tog då (när jag som sagt var barnsligare) för givet att denne juste kille måste vara på den "goda" sidan. I stället fick jag en föreläsning om varför det INTE ska vara någon allmän sjukförsäkring, för det gynnar bara slarviga människor som "want to save that extra buck" genom att inte teckna någon sjukförsäkring, och då "it has to be taken from someone else". Som sagt: denna åsikt sitter djupt, och vad som är rätt och fel kan man diskutera hur länge som helst.
Men dessa du pratar om som måste lämna hus och hem, kanske valde att spara in sjukförsäkringen för att göra något roligare för pengarna. Och sedan ska de då ändå ha hjälp ifrån andra människor, som har varit om sig och kring sig och betalat för sina försäkringar? Dessa ordentliga männsikor måste alltså betala både för sig själva och diverse strulpellar? Jag förstår hur man kan tycka att det är stötande om man är uppfostrad i USA.
Men inte tillräckligt rik för att ombesörja sin egen säkerhet såsom flera tidigare presidentkandidater gjort under en lång rad Secret Service ledare.
Alla vet inte alls att "alternativet är värre än Trump". Det kallas för demokrati som innebär att människor får rösta på det parti man föredrar och det är ganska jämt gällande stödet för demokrater och republikaner. Och givetvis är inte republikaners enda invändning mot Trump att han kunde vara "nicer". Många vill också behålla rätten till laglig abort och ser tillbakagången till illegala slaktraborter med trådgalgar med risk för sterilitet eller förblödning som icke-önskvärd.
Sedan har inte Trump begått "brott" utan brott. Trump är en dömd brottsling och står åtalad för fler brott bl a mutbrott. Vanliga människor behöver inte avgöra om domar är riktiga. Det finns ett rättsystem och vad donalddyrkare och konspiationsteoretiker tycker hit och dit är inte relevant.
Det är inte 1950 att vilja ha folkvalda som inte knullar runt bakom ryggen på sina fruar och vräker ur sig grova sexistiska kommentarer. Familjevärderingar och "decency" står högt i kurs i USA. I alla fall utåt.
Eller så anser man att man behöver ett system där även fattiga vuxna och barn ska kunna få vård och mediciner när de är sjuka.