Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Meddelande borttaget
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-19 09:12:19 följande:
    Oavsett vad utredningen kommer fram till, och dina åsikter är ingen utredning, så är det tydligt att hon med 27 års erfarenhet inte blev inkvoterad. Det är inget du behöver tjafsa om längre.

Ja, gissa på du. Du kanske kan toppa dina tidigare löjligheter.
    Det hjälper inte att en läkare har 27 års erfarenhet av att vårda inbillningssjuka patienter på en kurort heller, han är ändå inte lämpad för tjänsten som överläkare på akuten på ett stort sjukhus...

Ja, vi kanske ska vänta in resultatet av utredningen nu, men jag tror att det kommer att svida för Kimmy! Skrattande

(Jag hade citerat fel inlägg förut.)
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-19 09:50:09 följande:
    mycket fördomar du vädrar i ditt inlägg!

We conclude that sex differences in spatial ability are more likely due to experiential factors and/or unselected biological side effects, rather than functional outcomes of natural selection

royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.231532

"

Abstract

A putative male advantage in wayfinding ability is the most widely documented sex difference in human cognition and has also been observed in other animals. The common interpretation, the sex-specific adaptation hypothesis, posits that this male advantage evolved as an adaptive response to sex differences in home range size. A previous study a decade ago tested this hypothesis by comparing sex differences in home range size and spatial ability among 11 species and found no relationship. However, the study was limited by the small sample size, the lack of species with a larger female home range and the lack of non-Western human data. The present study represents an update that addresses all of these limitations, including data from 10 more species and from human subsistence cultures. Consistent with the previous result, we found little evidence that sex differences in spatial navigation and home range size are related. We conclude that sex differences in spatial ability are more likely due to experiential factors and/or unselected biological side effects, rather than functional outcomes of natural selection.

...

In the absence of sexually antagonistic selection, the most likely explanation for sex differences in cognitive performance in humans in Western cultures has always been that, from an early age, males and females are socialized in sex-specific ways that entail differential engagement in activities related to spatial cognition. We will hereafter refer to this alternative hypothesis as phenotypic plasticity, consistent with the general usage of this term (e.g. [35]). Thus, men may perform slightly better on average than women on spatial navigation-related tasks because, on average, they are more experienced in similar tasks. This is consistent with the undeniable fact that performance is trainable, and experience leads to better performance."

Här har vi i och för sig hönan och ägget igen. Det kanske har blivit så att män har fått sköta jakten t.ex., för att kvinnorna oftare har virrat bort sig?
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-19 09:56:51 följande:
    Det var inte Secrets Services director of Secret Service som utför det taktiska arbetet på plats och gör spatiala bedömningar - det var någon på plats som ansvarade för dessa saker.

Det finns visst inget stopp för fantasierna eller missuppfattningarna som sprids i dina inlägg.
    Nähä, men som chef ska hon säkerställa att de hon anställer klarar sådant. 
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-19 10:03:47 följande:
    Jag tror att du inte begriper hur stor organisationen är - och högsta chefen är inte den som anställer person som klarar det en eller andra - det finns andra som har det ansvaret.

Har du erfarenhet av en större organinsation?   Det är ingen folkhögskola eller mindre verkstad i småländska skogarna som ska organiseras

Vilka operativa uppgifter tror du Director of US secret service har?
    Det vet jag inte, men jag vet att Kimpan kommer att få gå för det här... Det är alltid så det funkar: den högsta i hierarkin får gå även om det är någon längre ner som har klantat sig. För den högst uppe ska delegera till rätt personer, som i sin tur är stånd att delgera till rätt personer, som i sin tur... Den högst upp ska hålla i alla trådarna.

Hur skulle det funka annars? En VD för ett flygbolag kan inte heller smyga runt alla plan och kolla att de är felfria innan de startar, men det är ändå han som får gå om ett plan störtar p.g.a. bristande underhåll. 
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-19 10:21:00 följande:
    Det är inte 1950 att vilja ha folkvalda som inte knullar runt bakom ryggen på sina fruar och vräker ur sig grova sexistiska kommentarer. Familjevärderingar och "decency" står högt i kurs i USA. I alla fall utåt.

Eller så anser man att man behöver ett system där även fattiga vuxna och barn ska kunna få vård och mediciner när de är sjuka.

"i alla fall utåt" är nog nyckelbegreppet här, ja. Ingen kn*llade ju runt så mycket och bedrog sin stackars fru som den "gode" J.F. Kennedy (Demokraterna). Han gav sig även på unga anställda och praktikanter på Vita Huset, ett arv som en annan demokrat, nämligen Bill Clinton, fortsatte... Båda poserade sedan på arrangerade, tillgjorda, gulliga familjebilder. Trump har varit mer ärligt och öppen med sin kärlek till kvinnor!

Åsa Linderborg skriver faktiskt ganska insiktsfullt och nyanserat om den är konflikten idag, trots att hon jobbar för Aftonbladet:

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/KMMa27/vance-kommer-att-ata-harris-till-frukost

Man kan undra varför Vance inte gått till vänster med den klasserfarenheten han har, men även här spelar underdogens psykologi in. Mot alla odds kämpade han sig ur fattigdomen och nu kräver han att alla ska vara lika starka som han. Han trycker på vänsterns ömma punkt: hur formulerar man en politik som håller en lagom balans
    mellan individens ansvar och statens?

?Trying to figure out what went wrong? sjöng Springsteen. Ja, var ska man börja?

• Cathariiina
    nihka skrev 2024-07-19 11:27:40 följande:
    Så vad hade hennes föregångare för tunga uppdrag som hon saknade och hur såg hennes uppdrag ut under hennes tidigare 25 år inom Secret Service? På vilket sätt är säkerhetsarbete inom den privata sektorn inte meriterande för säkerhetsarbe inom den offentliga sektorn?

Överraska mig med lite fakta istället för dina åsikter.
    Tja, vad tror du själv? Vem är i störst behov av skydd - presidenten och hans närmaste män eller en läskeblasktillverkare och hans närmaste män? Är hotbilden överväldigande för de senare, menar du? Tomte
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-19 12:29:29 följande:
    Det ser ut som att hennes företrädare som tillsattes av Trumpo har motsvarande/samma  tjänstetid och tidigare ledarskapsroller.

Du skolle nog kolla vad säkerhetsarbetet på PepsiCo faktiskt omfattande - nu sitter du mest och fantiserar fritt utifrån saker du varken har koll p åeller ens bemödar dig att kolla upp
    Jo, jag kan tänka mig att det omfattade sådant som att se till att ingen hällde gift i läskedrycken. D.v.s. inte personskydd.
  • Cathariiina
    klyban skrev 2024-07-20 14:54:14 följande:

Och det var en bra sak oavsett, även om säkerhetsnivån är inte alarmerande, så är ett sluttande tak ett potentiellt problem som kan göra skillnad.

Och det enda det säger är ju att hon har ett extremt säkerhetstänk, vilket faller illa mot påstå inkvoterad.
    Jag förstår denna lilla sak är att förlöjliga henne, och frågan är varför vill vissa göra detta för?

Tow2Mater skrev 2024-07-20 14:12:08 följande:
    Jag menar ingenting för dig.

Jag svarar på en annan skribents inlägg vilken sa 'varför behöver de som inte är polis eller militär ha semi-automatiska vapen', med att de är tillåtna i Sverige, så varför skulle de förbjudas i USA. 

Ledsen jag är inte en av parterna, vill du försöka igen?

Så igen, så du menar där den ena parten inte vill ha några regler alls?

Det kanske var säkrare för säkerhetsagenterna, om hon var rädd för att de skulle trilla ner från taket. (Fast då kan man ju fråga sig vilka fysiska kravs som ställs på sådana agenter nuförtiden, kan inte vara höga om en ung, helt outbildad, ensam mobbad pojke klarade av det.) Men det var inte säkert för skyddsobjektet, vilket ska vara prio 1. Agenterna är välbetalda, och det är de just för att det ingår i deras jobb att ta vissa risker. 

Dessutom: det var inte ens nödvändigt att gå upp på taket för att säkra byggnaden. Det hade räckt att patrullera runt den med viss regelbundenhet, för då hade de sett att det stod en stege lutad mot väggen. Tomte Detta var inte ens Kling-och-Klang-nivå, det var så klantigt att det inte finns.
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 15:22:17 följande:
    Det var den lokala polisen som skulle säkra det där området om jag inte missminner mig.
    Det är ändå SS som har det övergripande ansvaret. Och byggnaden var inte ens särskilt långt bort, den var inom skotthåll, vilket redan har bevisats...
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 16:00:07 följande:
    Det motsäger inte det att SS har lokala resurser som ansvarar för delar av säkerhetsarbetet.

SS har som du skriver det övergripande ansvaret.

De har tydligen flertalet gånger påpekat att valet av platser gör det svårt att säkra platserna.
    Menar du att Trumpadministrationen har gått emot deras rekommendationer?

Uppträder Biden på andra typer av platser, och på vilket sätt skiljer sig i så fall dessa platser?
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 16:17:26 följande:
    Det sägs att Trumps kampanj valt billigaste möjliga platser, platser som är gratis, och där det är.svåer att upprätthålla säkerheten med de resurser som finns tillgängliga
    OK, det kanske är en ekonomisk fråga då. Biden finansierar sannolikt mycket av sin kampanj från statskassan...
  • Cathariiina
    klyban skrev 2024-07-20 16:20:24 följande:
    Inom skotthåll är ett begrepp som kan innebära över kilometern.
    Cathariiina skrev 2024-07-20 16:08:00 följande:
    Menar du att Trumpadministrationen har gått emot deras rekommendationer?

Uppträder Biden på andra typer av platser, och på vilket sätt skiljer sig i så fall dessa platser?
    En president har ett större skydd än en ex president och/eller kandidat.
    Ja, om det är en riktig master sniper. Fast det borde de ta med i beräkningen, för andra länders säkerhetstjänster t.ex. har tillgång till sådana. Och man behöver ju bara säkra i den del av cirkelarealen runt talarstolen, där det går att skjuta mot talarstolen. 110 grader kanske, rakt fram och åt sidorna.
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 16:35:46 följande:
    Trumps nästa kampanjmöte som går av stapeln i natt svensk tid är flyttad till en inomhusarena istället för utomhus läser jag nu.
    Det var väl för väl det då! 
  • Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-20 16:35:46 följande:
    Trumps nästa kampanjmöte som går av stapeln i natt svensk tid är flyttad till en inomhusarena istället för utomhus läser jag nu.
    Finns ju även alltid en risk för copycats när sådant här händer. Någon som får för sig att de ska "avsluta jobbet".
  • Cathariiina
    EnAnonumius skrev 2024-07-22 09:34:03 följande:
    Det här var fasiken så mycket vettigare respons på min inflikning, än vad den andre bjöd på. 🙂

Du har iofs rätt det handlar ju om vad skytte använde för vapen.

Dock så skall man akta sig ändå lite för att ta för givet att man måste var en "master sniper" för att träffa något på +1km, i dag, med tanke på hur otrolig vapen teknologin är egentligen.

Men som du skrev, så handlar det ju om skytten hade det eller inte. Och med tanke på att han  missade och bara "slickade Trumps öra" så hade han knappast det...
    Såg en bild på någon amerikansk tidning där de visade hur kulan had förlöpt och den hade snuddat hans öra, och han fick ett litet köttsår.
    Anonym (Rally) skrev 2024-07-22 06:26:31 följande:
    Rätt otroligt att det ska uppkomma konspirationsteorier även här. Nu menar jag inte att du tror på dessa men man blir onekligen oroad för mänskligheten. Det finns stora grupper människor som helt enkelt inte klarar av att ta in  verkligheten med alla källor det finns och komma till rimliga slutsatser. 

Och som alltid så är dessa konspirationsteoretiker helt övertygade om sin sak oavsett hur osannolika deras teorier är. 

Såg ett program häromdagen om en nisse som visste att Palmemordet aldrig ägt rum. Han hade bevis för detta. 
    Skulle gärna vilja se honom säga det rätt upp i Lisbeths Palme ansikte att det inte har skett något mord på hennes (dåvarande) make.. ????

Något annat som också skrämmer mig, sett det i denna tråd med, är folk (både höger och vänster folk) som säger "synd att han missade".
    Varför är det synd? Jag tycker inte heller om Trump, fast för den saken skull så behöver man ju inte önska livet ur honom för det.
    Den teknologin som du beskriver måste vara mycket dyr i så fall. Kan inte vara något som en vanlig människa kan gå till en butik och köpa. Men om det är så att denna teknik brer ut sig, så måste ju säkerhetstjänsterna räkna med ett längre skottavstånd såklart. Det är deras jobb att känna till vilken utrustning det finns aktuellt. Och när det gäller just Trump så kan det finnas så mäktiga fiender, att de kunnat skaffa den senaste tekniken, såklart. Hur eller hur så var det helt botten, att de inte ens kunde säkra upp det avstånd som Crooks sköt ifrån... Det var ju liksom grundläggande. 

Intentionen var dock att döda, och det var nära. Och sedan får man tänka på det psykiska: att VETA att man varit så nära att bli dödad! När det sjunker in! En vanlig människa skulle ligga och darra under täcket fortfarande...

Ja här håller jag med dig. Jag har blockat alla som skickar runt sådana memes och meddelanden på Facebook, och det hade jag för övrigt gjort även om det hade varit Biden som blivit skjuten och folk hade reagerat så. Sådana reaktioner säger ju bara något om dem själva, inte om den drabbade. 
  • Cathariiina

Från Aftonbladets blogg just nu:

Secret service-chefen Kimberly Cheatle grillas av kongressen efter mordförsöket på Donald Trump.

? Mordförsöket på Donald Trump är vårt största misslyckande på flera decennier, säger hon i sitt öppningsanförande.

På frågan varför man inte stoppade Thomas Matthew Crooks när hans såg med en avståndsmätare intill hustaket säger Cheatle:

? Hotet var oklart vid tillfället och vi visste inte att han var beväpnad.

? Om vi visste att han var beväpnad hade Trump inte fått inta scenen.

Vad trodde Kimpan att han skulle ha avståndsmätaren till, alldeles i närheten av där presidentkandidaten skulle tala..? Så dumt så man dånar! Och självklart kan man inte VETA om folk är beväpnade innan man har gått igenom deras väskor och muddrat dem...

• Cathariiina
    Padirac skrev 2024-07-22 19:20:23 följande:

@cathariina

Cheatle var inte på plats eller inte heller tillfrågad under tiden agenterna monitorerade skytten.

Nähä, men det är ändå henne de frågar ut. 
  • Cathariiina

Kimpan avgår. Tur det! Förvånad

www.washingtonpost.com/nation/2024/07/23/secret-service-director-cheatle-scrutiny/

U.S. Secret Service Director Kimberly Cheatle resigned Tuesday in connection with the assassination attempt on former president Donald Trump in Pennsylvania, telling staff she took ?full responsibility,? according to a copy of a letter sent to agency staff obtained by The Washington Post.

?In light of recent events, it is with a heavy heart that, I have made the difficult decision to step down as your Director," wrote Cheatle, who has been under intense pressure to step down from lawmakers of both parties.

• Cathariiina
    klyban skrev 2024-07-24 15:20:59 följande:

Ingen chef hade fått vara kvar, så det du säger där saknar betydelse.

Och huvudproblemet är att en kandidat inte har samma skydd som en president, och platsen och platserna de valt var helt värdelösa ur säkerhetssynpunkt.
    Hur kan du ignorera såna uppenbara saker?

Och nu ser vi att trumpen teamet följer Secret Service uppmaning för bättre platser, för en sak är helt säker, de har helt säkert sagt detta många ggr innan.
    Och nu fattade dom och flyttade inomhus.

Hur vet du att SS har sagt detta upprepade gånger? 

Chefen hade inte fått gå, om det kunnat konstateras att händelsen inte var SS' fel. Det förstår du väl? Om en skyddsperson smiter ut om natten utan att säga till någon, och går ensam på sta'n och blir misshandlad, så är inte det SS' fel. De är säkerhetsvakter, inte barnvakter eller mentalskötare (som måste ha koll på att individen själv inte gör något som skadar honom eller henne). 

Om Kimpan hade sagt på skarpen att hon inte kunde ansvara för säkerheten på en viss plats, och Trump hade kört på ändå, så hade hon kunnat säga "tyvärr då kan mina mannar inte hjälpa dig där, du får hyra in några egna vakter, för det där kan jag inte ansvara för". Eller i alla fall, att hon hade kunnat låta honom skriva under ett papper på att han själv tog hela ansvaret för allt som kunde inträffa. Precis som när patienter skriver ut sig själva från sjukhuset, och friskriver läkaren från ansvar. 

...men inget av detta är egentligen intressant, för nu var det inte någon mästerskytt med senaste vapenteknologin som sköt Trump utomhus på 1000 meters håll, utan denne pojke hade gått att hindra även på denna plats, med de mest rudimentära åtgärder. Till och med jag hade fattat att man måste bevaka så ingen klättrade upp på taket på den byggnaden. Behövs ingen utbildning, räcker med sunt förnuft. 
Svar på tråden Trump skjuten inatt!