Vad förväntas av mig som mamma när dottern vill leka
Vi sköter kontakten i regel via sms. För mina barn har det varit kompisar från skola/fsk (finns inga i kvarteret på det sättet), där de vi inte fått tag på nr på annat sätt har det lämnats lappar i barnens väskor. I ditt fall kan man väl kolla upp via adressen, eller ringa på.
I ditt barns ålder (min ena är nästan jämngammal) är nog det vanligaste att barnet lämnas och föräldern åker hem, men ha viss beredskap för att föräldern stannar vid behov.
Bjud på mat utifrån lämplig tidpunkt. Middag kan ju vara bra att stämma av innan, men mellis osv. Kan vara bra att stämma av allergier osv.
Hos oss är syskonet med på vissa saker, men hamnar ofta utanför naturligt. Har inte direkt varit med om någon upprördhet från något håll där, men får själv steppa in och roa syskonet mer än när de har varandra att leka med. Något medlande har det väl blivit, men de har aldrig bråkat så vi behövt avbryta leken. Av någon annan anledning (typ barnets vilja) har vi avbrutit i förtid vid enstaka tillfälle och ringt föräldern.
Jag tycker det är skönast när det finns en bestämd hämttid, men det gör vi lite olika från fall till fall.