• Anonym (orolig)

Vad förväntas av mig som mamma när dottern vill leka

Lite pinsam tråd kanske men jag är HELT tappad som mamma i vissa sammanhang, jag kan inte riktigt de sociala koderna - det kommer inte naturligt för mig. Detta gör att jag drar mig från att ta mitt ansvar som mamma i form av att hjälpa min dotter med det sociala. Hon är själv social men leker aldrig med förskolevänner utanför förskolan. Hon leker med andra barn på vår gata dock, men de leker sällan inne hos varandra. Jag har inte så bra kontakt med de andra mammorna som känns som att de blivit ett litet gäng och deras barn leker ofta ihop på fritiden redan. Hur frågar jag om de ska leka? Vad förväntas av mig under leken, ska man bjuda på nåt - hitta på vad de ska göra? Hur hanterar man busiga småsyskon som vill försöka vara med? vad händer om barnen blir osams? Ja ni hör ju, detta är inte min grej.. Snälla lär mig allt jag behöver veta för att bli en mamma som kan hjälpa dottern med detta. Hon är snart 6 ska tilläggas. 

• Svar på tråden Vad förväntas av mig som mamma när dottern vill leka
  • Jemp

Vi sköter kontakten i regel via sms. För mina barn har det varit kompisar från skola/fsk (finns inga i kvarteret på det sättet), där de vi inte fått tag på nr på annat sätt har det lämnats lappar i barnens väskor. I ditt fall kan man väl kolla upp via adressen, eller ringa på.

I ditt barns ålder (min ena är nästan jämngammal) är nog det vanligaste att barnet lämnas och föräldern åker hem, men ha viss beredskap för att föräldern stannar vid behov. 

Bjud på mat utifrån lämplig tidpunkt. Middag kan ju vara bra att stämma av innan, men mellis osv. Kan vara bra att stämma av allergier osv. 

Hos oss är syskonet med på vissa saker, men hamnar ofta utanför naturligt. Har inte direkt varit med om någon upprördhet från något håll där, men får själv steppa in och roa syskonet mer än när de har varandra att leka med. Något medlande har det väl blivit, men de har aldrig bråkat så vi behövt avbryta leken. Av någon annan anledning (typ barnets vilja) har vi avbrutit i förtid vid enstaka tillfälle och ringt föräldern. 

Jag tycker det är skönast när det finns en bestämd hämttid, men det gör vi lite olika från fall till fall. 

• Jemp

Vi har nog aldrig behövt styra leken eller hitta på saker att göra, det löser de själva. Det enda är att vi begränsar skärmtiden (mest aktuellt för storebror som är 8, där datorspel hunnit bli ett intresse på ett annat sätt).

• Anonym (Nä)

Sexåringar ska klara av det där på egen hand. Du ska så klart hindra småsyskon från att störa och du behöver bara gå in och bryta bråk om de blir aggressiva.

• Anonym (orolig)

Tack för era svar! Nästa problem är om jag frågar en förälder och de säger att barnet inte vill leka med min dotter. Tänker att det kanske är så eftersom ingen någonsin har frågat oss om lek men jag vet att de andra leker på fritiden?

• Anonym (Nä)

Problem...? Acceptera att inte alla barn vill leka med din dotter bara. Det finns väl andra.

Svar på tråden Vad förväntas av mig som mamma när dottern vill leka