Inlägg från: Anonym (Juni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juni)

Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?

Jag är helt ointresserad av att skaffa barn och jag har alltid varit en ensamvarg. Samtidigt är jag ganska social och umgås mycket gärna med andra människor stötvis, men sen vill jag vara ensam. Jag har också ett ganska svalt intresse för sex, som tur är antar jag. Mår bra av att bara behöva sköta mig själv.
    Det har alltid funnits människor av bägge kön som är som jag, men det är nog vanligare på senare år att vi kvinnor som trivs ensamma faktiskt lever ensamma och syns. Förr var man ju mycket mer beroende av att försörjas av en man.

• Anonym (Juni)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-08-09 10:25:56 följande:

På ålderns höst minskar umgänget med vänner och eventuellt släktingar. Arbetskamraterna försvinner. Man blir automatiskt mer ensam. Om man jobbar energiskt på det sociala kan man ha människor omkring sig, men inte med samma kvalitet som den nära familjen. 

Nu när jag blivit äldre är det en outsäglig glädje att ha en partner vid min sida, som alltid finns där för mig, som jag finns för. Vi delar minnen, gamla skämt, tjafsar och smågrälar och vi utvecklar varandra. Och så mina fina barn och barnbarn, och hennes barn och barnbarn. Runt oss en utvidgad familj på tio personer, och med yttre släktingar 50 eller hundra.

Sånt tänker man kanske inte så mycket på när man är 35 eller 22. Livsval är livsval, de får konsekvenser.

Och en sak är säker: Ingenting är säkert.

Lars-Åke, gift man med barn och barnbarn, på vilket sätt tillhör du den tillfrågade gruppen "kvinnor som valt bort partner och familj"?
Svar på tråden Kvinnor som frivilligt valt bort partner och familj?