• Anonym (Hhtj8ht)

Folk är krävande och dåliga att lyssna!

Upplever fler än jag att människor har blivit egoistiska och glömt bort att lyssna på varandra?
    Känner fler än jag att gamla vänner, nya vänner, partners, dejter, familj, släkt, kollegor, studiekamrater och allt vad det må vara är jäkligt dåliga på att lyssna och kompromissa numera ? Jag upplever det. Upplever att folk i min omgivning vill ha allt på sitt sätt och blir sura om de inte får det, och att de flesta är så himla krävande! Och att det är svårt att snacka med folk, alla avbryter och pratar i mun på en när de har något att inflika- alternativt avslutar meningar åt en när de tror de vet vad man ska säga härnäst... 
    Är det såhär överlag numera eller är det kanske jag som är dålig på att ta plats, eller har helt fel folk omkring mig? 

• Svar på tråden Folk är krävande och dåliga att lyssna!
  • Freddie K

Vissa är dåliga på att lyssna och är egoistiska och tänker bara på sig själva. Det är tråkigt att det är så, men så är det, tyvärr. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Hjelm

Ja, och det är tyvärr en helt naturlig effekt av det superindivualistiska samhälle vi lever i idag. Kollektivet väljs alltid bort för jaget.

• Anonym (Hm)

Trist att det blivit så för en del.

• Anonym (Suiten)

Jag håller med. Något har förändrats och respekten för andra verkar vara som bortblåst.

• Tecum

Jag upplever samma sak, folk är ytliga och har svårt att lyssna på ett sätt jag inte minns från förr. Det är tidsandan, jag, jag, jag...

• Anonym (Hhtj8ht)
    Hjelm skrev 2024-07-13 13:16:56 följande:

Ja, och det är tyvärr en helt naturlig effekt av det superindivualistiska samhälle vi lever i idag. Kollektivet väljs alltid bort för jaget.

Suck, ja fy f*n.. det verkar vara viktigare att höra sin egen röst än att PRATA med andra! Värdelöst att försöka få något stöd eller förståelse, även de som är 100% inställda på det har så svårt att lyssna utan att slänga in frågor, kommentarer (som ofta är fel) eftersom de inte lyssnar utan hellre slänger ur sig totalt korkade och ogenomtänkta råd, eller vill känna sig så duktiga och bevisa för sig själva att de fattar allt vad det handlar om, så de fyller i meningar- med dåligt resultat eftersom de inte alls fattat (om de hade lyssnat så hade de det!)... Man blir avbruten mitt i meningar, blir rätt så irriterad, kommer av sig och efteråt känns det inte som att "den villiga lyssnaren" låtit en få nånting sagt alls..! 

Upplever även i dejtingvärlden att det ska vara helt enligt deras villkor och annars kan man typ dra åt... Och folk som man lärt känna, som nya vänner och så, kan inte ens ta ett nej... Säger man inte ja till allt så tröttnar de ganska snart! Usch, inte konstigt att ensamhet är ett så stort problem och att många många mår dåligt! 
  • Postman

Håller med, upplever detsamma och jag känner att jag tyvärr drar mig undan folk mer och mer, orkar inte med dessa självupptagna och präktiga människor längre. 

• Anonym (Gaggig?)

Eller så är det du som har blivit trögare i tanken och pauserar så att andra hinner med en hel mening innan du får ut nästa stavelse?

Ibland orkar man inte vänta på en omständlig människa som tar upp 30% av talutrymmet runt bordet för att de ständigt fastnar och låter så här:

"öh...öh...vadskullejagsäganuigenneeeeeh..."

Min man har blivit sån och det är väldigt irriterande.

• Anonym (Hmm)

Eller så är det att folk har så fullt upp med sina egna liv och få ihop allt. Jag menar när man var yngre innan man hade barn och hus och andra större förpliktelser var ju tillvaron jämförelsevis simpel så det fanns ju både mer tid och energi för andra. Så absolut skulle man jämföra nu med då så är ju upplevelsen att folk brydde sig mer förr. Nu har de ju fullt upp med sitt. 

Vi lever ju i ett väldigt stressat samhälle, där man dessutom alltid är tillgänglig. Att vilja vara ifred är nästan en hädelse, och folk blir kränkta om man för en kväll struntar i samtal och meddelanden "varför svarar du inte för!!!??". Hur ofta är det okej att bara säga att man inte orkar? 

Sen för övrigt är väl detta problem mer eller mindre något man har tyckt i alla tider, " var är samhället på väg!?". Det har med åldern att göra ;) sen upplever jag dock inte att folk generellt är mer själviska eller egoistiska än förr, mer stressade absolut, men däremot brukar trevligt och lugnt bemötande och respektfull attityd generera detsamma tillbaka så blir man ständigt dåligt bemött av andra bör man kanske fundera över hur man själv bemöter andra?  

• Anonym (C)

På vilket sätt är folk krävande enligt TS? 

Många krav är fullt rimliga, utom möjligen för latmaskarna som inte orkar anstränga sig.

Svar på tråden Folk är krävande och dåliga att lyssna!